Sdílená kola Nextbike míří do menších měst. Ve Vrchlabí a Dvoře Králové budou čtvrt hodiny zdarma

Ve Dvoře Králové bude službu dotovat tamní radnice, ve Vrchlabí zase automobilka Škoda Auto, která zde má svou výrobu.

nxtbk

Foto: Nextbike

České zastoupení bikesharingové společnosti Nextbike má za sebou úspěšný rok

0Zobrazit komentáře

Sdílená mobilita je vnímána jako dominanta velkých měst. Ty jednodušší dopravní prostředky jako koloběžky či kola si ale začínají nacházet cestu i do měst, jejichž populace čítá i méně obyvatel. Nejnovějším příkladem jsou Dvůr Králové a Vrchlabí, ve kterých bude nově možné sedlat kola společnosti Nextbike. A to díky podpoře magistrátu a automobilky Škoda za zvýhodněných podmínek.

Jízdu na sdílených kolech bude podporovat radnice šestnáctitisícového Dvora Králové nad Labem, kde je od pondělí na 15 místech dostupných 50 sdílených bicyklů Nextbike. Díky dotaci je první čtvrthodina jízdy zdarma. Od května do června zde bude provoz sdílených kol ve zkušebním režimu a podle výsledku se radnice rozhodne, zda bude sdílenou službu podporovat i nadále.

„Věřím, že sdílená kola budou ve městě využívána. A pokud ne, projekt ukončíme,“ říká Jan Jarolím, starosta města, které za první dva měsíce půjčování kol zaplatí částku ve výši 100 tisíc korun. Podobný systém dotací chce zavést například i radnice v Hradci Králové.

nextbike-cz3

Foto: Nextbike

Celá výpůjčka je odbavována skrze mobilní aplikaci

Po vypršení dotovaných 15 minut je dalších 45 minut zpoplatněných částkou 18 korun. Ta je účtována i za každých 30 minut najetých po úvodní hodině užívání kola. Maximální účtovaná částka za zápůjčku na celý den je 150 korun.

Kola společnosti Nextbike budou nově k dispozici také v přibližně dvanáctitisícovém Vrchlabí, a to díky podpory Škody Auto, která tuto službu již dříve zavedla v lokalitách svých závodů v Mladé Boleslavi a Kvasinách na Rychnovsku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podobně jako ve Dvoře i vrchlabští zájemci budou moci prvních 15 minut využívat kolo zcela zdarma právě díky podpoře nadačního fondu automobilky, která zde má výrobu převodovek. Každá dalších půlhodina zapůjčení jednoho ze 40 kol bude následně zpoplatněna částkou 16 korun.

Nextbike patří mezi nejprogresivnější bikesharingové společnosti v České republice. Jeho kola jsou dostupná ve 24 českých městech a za minulý rok zaznamenala 2,1 milionu výpůjček, což představuje nejvyšší číslo od roku 2017, kdy firma vstoupila do České republiky. Mezi další města, kde lze její služby využívat, patří například Mnichovo Hradiště, Kuřim či Hlučín.

S přispěním ČTK.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Konec spekulací. Šéf Volkswagenu potvrdil vstup Audi a Porsche do šampionátu formule 1

Způsob zapojení automobilek zatím není jasný. Spekuluje se však o spojení Porsche s Red Bullem a prodeji McLarenu Audi.

porsche-f11

Foto: Camille De Bastiani

Neoficiální rendr monopostu Porsche

0Zobrazit komentáře

O možné účasti automobilek koncernu Volkswagen ve slavných závodech formule 1 se spekulovalo už delší dobu, nyní tuto informaci ale oficiálně potvrdil jeho šéf Herbert Diess. Stalo se tak na oficiálním YouTube kanálu skupiny, kde Diess prozradil, že do šampionátu v roce 2026 naskočí Audi a Porsche.

Jedním z důvodů, proč se Volkswagen rozhodl do F1 zapojit, je podle Diesse stále větší popularita tohoto motorového sportu ve Spojených státech a Asii. K ní přispěl nejen kvalitní marketing celé soutěže, ale i dokument Netflixu F1: Touha po vítězství, který popisuje jednu sezónu šampionátu z pohledu závodníků, manažerů i majitelů týmů. V dokumentu, který si na ČSFD vysloužil velmi dobré hodnocení 94 procent, se objevují takové hvězdy jako Lewis Hamilton, Max Verstappen, Sebastian Vettel či Fernando Alonso.

Dalším důvodem, proč chce Volkswagen do šampionátu naskočit, jsou i nová pravidla, která vstoupí v platnost právě v roce 2026. Ty podle Diesse vytvářejí technologické okno, díky němuž se všechny zúčastněné stáje opět seřadí na stejnou startovní pozici, čímž se otevře prostor pro příchod nových hráčů.

porsche-f12

Foto: Camille De Bastiani

Spojením Red Bullu a Porsche by mohla vzniknout stáj Red Bull-Porsche

Změna pravidel bude spojená s větší elektrifikací motorů jednotlivých monopostů, které by měly navíc začít využívat i syntetická paliva. Znamená to tedy, že inženýři jednotlivých stájí budou muset vyvinout zcela nové pohonné jednotky. Jejich architektura by stále měla představovat V6 turbo hybrid o objemu 1,6 litru, kde by měl hybridní systém generovat až 50 procent celkového výkonu motoru.

Podle Diesse bude trvat několik let, než inženýři jednotlivých stájí takovou pohonnou jednotku sestaví. Byl ovšem skoupý na detailnější informace, jakou roli v tomto procesu sehrají Audi a Porsche.

V případě Porsche se hovoří o možném dlouhodobém partnerství se stájí Red Bull. Spekuluje se o možnosti, že by jí Porsche mohlo dodávat své syntetické palivo, případně i samotné pohonné jednotky. V případě Audi se zase mluví o možném proniknutí do šampionátu prostřednictvím McLarenu, o jehož nákupu mají údajně probíhat jednání. Na stole by přitom měla být částka ve výši 500 milionů eur, tedy přibližně 12,3 miliardy korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro Audi bude účast v závodech formule 1 znamenat premiéru, zato jméno Porsche v šampionátu figurovalo již na počátku druhé poloviny minulého století. Tehdy se na startovní rošt stavěl model 718 Spyder. Výsledky však nebyly příliš oslnivé, automobilka se proto ze šampionátu po sezóně v roce 1962 stáhla.

Všichni členové představenstva Volkswagenu ale nebyli vidinou možné přítomnosti automobilek v soutěži F1 podle Diesse nadšeni. Koncern podle nich čeká mnoho důležitých kroků spojených s vývojem softwaru, baterií či řešení autonomního řízení. Jak ovšem Diess řekl: „Pokud se věnujete motorovému sportu, musíte být ve formuli 1.“