Šéf Trasku Filip Tománek: České banky čekají v roce 2020 internet věcí i plně bezpapírové pobočky
Přinese nový rok prorokované zpomalení ekonomiky a její krizi, nebo ekonomika naopak poroste? To zjistíme až za nějaký čas, proto jsou letošními hlavními technologickými trendy právě ty technologie, které připraví banky na oba scénáře zároveň.
Šéf české technologické společnosti Trask, která v loňském roce oslavila 25 let na trhu, Filip Tománek popisuje, jaké výzvy, nové technologie a inovace čekají na tuzemské banky v roce 2020.
***
Z celého světa se poslední dobou šíří zprávy a zvěsti, že ekonomika napříč planetou zpomaluje. Proti tomuto názoru stojí jeho oponenti, kteří říkají, že růst bude ještě nějaké roky pokračovat. Dva odlišné názory v tomto případě mohou mít stejné řešení. Zvýšení produktivity a efektivity.
Právě růst produktivity hnaný technologiemi je předpokládaný hlavní trend pro nadcházející roky. Zvyšování produktivity je přitom potřeba vnímat ve dvou rovinách. První z nich jsou efektivnější prodeje, tedy větší příjmy, druhou pak náklady, pod které spadají fungování firmy, její procesy a front i back office.
Efektivita distribuce
Nové technologie umožňují prodávat více, aniž by bylo nutné odpovídajícím způsobem navyšovat stavy pracovníků na back office a front office. Aktuální technologie umožňují prodej bankovních produktů přes online kanály plně automaticky, tedy bez jediného zásahu lidskou rukou.
Jediný manuální zásah je potřeba jen v případě, že zákazník nedokončí celý proces online a je nutné jej převést na původní proces na pobočce. Příkladem jsou řešení pro otevírání účtů či prodej spotřebitelských úvěrů, které dnes už fungují například v České spořitelně nebo ČSOB. Tato řešení fungují na řadě osvědčených technologií platformy Impresto, kterou Trask dodává společně s EY.
Digitální distribuce přes partnery
Dalším možným krokem zvýšení efektivity prodeje je digitální prodej přes partnery. Digitalizací produktů se totiž otevírá možnost je digitálně distribuovat právě skrze partnery. Příkladem je například řešení Trasku v Unicredit Bank.
Otevřením distribučních kanálů přes API a zapojením partnerů jde dosáhnout tzv. síťového efektu, kdy prodeje mohou růst více než lineárně, aniž by bylo třeba stejnou rychlostí posilovat kapacity pracovníků banky. Digitální distribuce dokáže z prodeje úplně eliminovat papíry a umožňuje tak plnou automatizaci procesu.
Příkladem mohou být prodeje úvěrů formou platební metody v e-shopu nebo online otevírání účtů na tabletech finančních poradců.
Banky a IoT
V souvislosti s prodejem přes API se mluví o využití situací v životě klienta, které byly pro banku dosud nedosažitelné. Výrazně podceňované jsou v tomto směru IoT (internet věcí) technologie.
Platí totiž, že i banky mohou využívat data a impulsy z chytrých připojených zařízení, aniž by je musely fyzicky vlastnit – přes API a realtime události lze být s pomocí partnerů přítomen ve chvíli tzv. „business momentu“ klienta.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.