Seznam se loni v tržbách přiblížil šesti miliardám, zisk se mu ale propadl o třetinu
Důvodem nižších zisků byly investice, vyšší náklady na personál a také makroekonomická situace. Pro letošek firma počítá se stagnací.
Česká internetová jednička Seznam.cz jen těsně minula šestimiliardovou hranici tržeb, za rok 2022 se v obratu dostala „jen“ na 5,93 miliardy korun. I tak šlo o další rekordní rok. Ovšem ne z pohledu zisků, protože profit společnosti vlastněné Ivem Lukačovičem se propadl o třetinu na bezmála 1,3 miliardy korun.
Rok 2022 byl z pohledu Seznamu do značné míry ve znamení posilování jeho mediálních aktivit: jednak pohltil společnost Borgis, která vydává deník Právo a server Novinky.cz, jednak spustil novou platformu Seznam Medium a také vyčlenil do samostatné akciovky portál Seznam Zprávy. A právě i tyto aktivity se podepsaly na nižší ziskovosti.
Ale zdaleka nejen ony. „Za snížením zisku stojí nejen zvyšující se náklady související s aktuální ekonomickou situací, ale i významné personální investice, které byly oproti roku 2021 vyšší o necelých osm procent, a změna majetkové struktury společnosti vlivem odštěpení,“ stojí v blogovém příspěvku firmy.
A člen jejího představenstva Pavel Zima, který byl loni i hostem CzechCrunch Podcastu, k tomu ještě dodal výhled na letošek: „S ohledem na situaci na trhu si myslím, že jsme loňský rok zvládli nad očekávání. Jakkoli se nám v důsledku nepříznivé ekonomické situace a zvyšujících se nákladů snížily zisky, v tržbách jsme dokázali růst. V letošním roce nicméně očekáváme spíše stagnaci našich tržeb.“ Důvodem, proč Seznam pro letošek neočekává výrazný růst, mají být byznysové dopady energetické krize či přetrvávající válečný konflikt na Ukrajině.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsCo se konzumace obsahu týče, nejvíc rostla čísla poslechovosti audio formátů – audio verzí zpráv (o 152 procent), přehrání podcastů v aplikacích třetích stran jako Spotify (o 255 procent) nebo počet přehrání na Podcasty.cz (o 944 procent). Zároveň se portálu podařilo udržet návštěvnost svých stránek, velkou roli v tom sehrály komentáře a diskuze, do nichž uživatelé v průběhu roku přispěli osmnácti miliony příspěvky a dvě stě miliony hodnoceními.
Právě práce s daty o jednotlivých uživatelích je jednou z budoucích priorit firmy, na které chce Seznam hodně stavět svůj další byznysový rozvoj. Vznikla kvůli tomu i nová firemní divize zaměřená na identitu a uživatelské profily, což je směr, na který se hodně soustředí společnosti jako Netflix, jež jsou špičkou v doporučování obsahu.
„Cílem je budovat nejlepší relevantní znalost českých uživatelů a distribuovat ji pro personalizaci služeb Seznamu a reklamy. Vyvinuli jsme nový způsob cílení na bázi podobnosti uživatelského chování a významně investovali do rozvoje vlastního ID grafu. V rámci doporučování obsahu jsme přešli od lineárního modelu logistické regrese k neuronové síti, což nám i partnerům nejen zvýšilo výkonové a kvalitativní metriky,“ uvedl Ondřej Krišica, člen představenstva Seznamu. To se loni rozšířilo ze tří na pět lidí, právě o Krišicu a o Matěje Huška.