Škoda Auto spustila nový studentský carsharing Uniqway, který vyvinuli sami studenti
O unikátní počin se postarali ve spolupráci se Škodou Auto tři české univerzity. Studenti z Českého vysokého učení technického, České zemědělské univerzity a Vysoké školy ekonomické vytvořili novou carsharingovou platformu Uniqway, která je dělaná na míru právě studentům. V Praze dnes pod touto značkou oficiálně začalo fungovat 15 vozidel.
Poprvé se carsharing Uniqway ukázal už před prázdninami. Tehdy však běžel jen omezený testovací provoz, který se nyní překlápí do ostrého fungování. Využít budou moci sdílená auta Škoda Fabia pro jízdu do školy či do práce, ale i kamkoliv jinam, studenti a pedagogové tří zmíněných univerzit (ČVUT, ČZU a VŠE). S prvním impulzem a myšlenkou univerzitního carsharingu sice přišla Škoda Auto, ale samotnou platformu si již vytvořili sami studenti z různých fakult těchto univerzit.
První český studentský carsharing je unikátní také tím, že se jedná vůbec o první projekt v České republice, který vznikl na akademické půdě a byl následně překlopen do reálně fungující služby. Studenti ze tří univerzit na něm pracovali celkem tři roky a Škoda Auto věří, že ho s nimi bude dál rozvíjet.
„Nejprve jsme na univerzitách vytvořili dva týmy a oba na začátku přišly s tím, že carsharing v Praze nemá budoucnost. Nakonec jsme ale zjistili, že minimálně Uniqway budoucnost má. Projekt je unikátní tím, že vznikl zespoda. Tvoří ho sami studenti jako nová generace a uživatelé moderních technologií, kteří dobře vědí, co od takové služby sami potřebují,“ uvedl při slavnostním spuštění univerzitního carsharingu Luboš Vlček, šéf české Škodovky.
Se studenty na projektu intenzivně spolupracovala inovační pobočka mladoboleslavské automobilky, Škoda Auto DigiLab, která nicméně poskytla především zdroje, mentory a právní rámec. „Naším cílem není na tomto projektu vydělávat peníze, chceme studentům umožnit vytvářet novou mobilitu. Ale neděláme jen pražskou službu, chceme do budoucna další české a evropské univerzity,“ prozradila Jarmila Plachá, šéfka DigiLabu.
Současný byznys plán je skutečně postaven tak, že projekt není ziskový. Společný podnik Škodovky, ČVUT, ČZU a VŠE má za cíl dostat se na provozní nulu, podle čehož se budou odvíjet i ceny. Případné zisky půjdou buď na další rozvoj služby, nebo teoreticky může dojít ke snížení cen.
Aktuálně se základní sazba pronájmu jednoho z 15 vozů Uniqway, které poskytla Škoda Auto, skládá z kombinace využitého času a najetých kilometrů. Student zaplatí 29 korun za každou hodinu jízdy a pak 4,90 koruny za kilometr. Za hodinu a 30 najetých kilometrů tak zaplatí 176 korun. Uniqway se nicméně chystá zvýhodňovat delší zápůjčky (například na výlety mimo Prahu, což mají využívat i zahraniční studenti) a jediné, co potřebujete, je studentská mezinárodní karta ISIC a mobilní aplikace.
V aplikaci, která je zatím dostupná pouze pro Android (a použít lze i mobilní web), se vždy zobrazí dostupná auta a místa, kde jsou zaparkovaná. K dispozici jsou studentům vozy Škoda Fabia Style s motorem 1.0 TSI 81 kW a benzinovou nádrží, přičemž platit budou jen výše zmíněnou sazbu. Pro tankování je v každém voze k dispozici karta CCS. Řešit se musí jen parkování, pro které jsou v aplikaci označené speciální zóny – tedy kde je možné si vůz vyzvednout i zaparkovat. Navíc abyste věděli, že parkujete skutečně správně, je v autě speciální signalizační tlačítko, které vám ukáže, jestli stojíte v povolené zóně.
Pro Škoda Auto DigiLab to není první zkušenost s carsharingem. Již nějakou dobu v České republice provozuje P2P carsharing HoppyGo, který se navíc letos v létě spojil s konkurenčním SmileCar. Ten provozoval Leo Express, se kterým chce škodovácký DigiLab rozvíjet i další možnosti v oblasti mobility.
Foto: Škoda Auto