Škodovka spouští aplikaci Citymove. Propojí v ní MHD, sdílená kola, taxi i parkování pro efektivnější dopravu v Praze

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

citymove-app

Foto: Škoda

Multimodální aplikace Citymove od Škoda Auto DigiLab

0Zobrazit komentáře

Pohyb po městě získává stále více podob. Můžete jít pochopitelně po svých, využít autobus, metro nebo tramvaj či nasednout do vlastního vozu, ale stále populárnější jsou i další sdílené dopravní prostředky, mezi nimiž se i v Česku a zejména v Praze objevují klasická i elektrická kola, koloběžky nebo „mobilní“ taxislužby. Často je tak těžké, vybrat v danou chvíli nejoptimálnější řešení.

Velkým trendem je tak ve světě dopravy stále více tzv. multimodalita, což znamená, že účastník využívá pravidelně různé dopravní prostředky. Vedle toho, že jezdí vlastním autem, občas využije sdílené kolo nebo naskočí na tramvaj. Vedle samostatných aplikací jednotlivých bikesharingů a dalších služeb tak vznikají i aplikace, které všechny tyto způsoby dopravy propojují.

Univerzální dopravní aplikaci pro pohyb v Praze nyní přichystala také Škoda Auto, respektive její inovační laboratoř DigiLab, která přichází s aplikací Citymove. Mladoboleslavská automobilka patřící do koncernu Volkswagen je sice teprve na začátku, ale už nyní dostáváme dobrou představu, jak může multimodální aplikace fungovat.

Místo 10 aplikací stačí jen jedna

V praxi je dnes situace taková, že když se chcete dostat z bodu A do bodu B a je vám jedno, jakým způsobem se budete přesouvat, musíte nejprve přemýšlet, co asi bude nejvýhodnější. Obvykle tak musíte otevřít aplikaci pro bikesharing, pro koloběžky, pro MHD i třeba pro taxi, abyste zjistili, kdo přijede nejdřív a jak vás do cíle dostane.

citymove-app-tram

Foto: Škoda

Multimodální aplikace Citymove propojuje MHD a další dopravní prostředky

Trik tzv. multimodálních aplikací spočívá v tom, že všechny tyto typy přepravy sjednocují v jedné aplikaci. „Naším cílem je, aby uživatel nemusel mít 10 aplikací, ale stačila mu jen jedna. Chystáme integrace dalších služeb mobility, a to jak vlastních, tak třetích stran,“ vysvětluje pro CzechCrunch David Beška, marketingový šéf Škoda Auto DigiLabu.

Aplikace Citymove v sobě aktuálně propojuje bikesharing v podobě elektrokol Freebike, taxi v podobě Liftaga, pražskou městskou hromadnou dopravu a jednoduše přes ní zaplatíte i parkování na placených zónách. Když si pak vyhledáte konkrétní trasu, aplikace vám předloží nejrychlejší možné způsoby, jak se na místo dostanete.

porsche64-18

Přečtěte si takéZ nejdražšího auta historie fail roku. Jak se dražilo první Porsche za 1,6 miliardy korun a nakonec se vůbec neprodaloZ nejdražšího auta historie fail roku. Jak se dražilo první Porsche za 1,6 miliardy korun a nakonec se vůbec neprodalo

Na jednom místě tak dostanete informaci, jak rychle vám to bude trvat do cíle na sdíleném elektrokole, včetně toho, kde si můžete kolo vyzvednout, jak rychle se tam dopravíte hromadnou dopravou a za jak dlouho vás může vyzvednout taxík.

Citymove prozatím neumí kombinovat v rámci jedné cesty více dopravních prostředků – tedy například přiblížení se z okraje města na nejbližší zastávku metra na kole –, ale David Beška podotýká, že jde opravdu teprve o začátek. V blízké době chce DigiLab integrovat i další služby.

Univerzální aplikace pro Prahu

Vedle toho, že ve hře jsou pravděpodobně další logičtí již fungující hráči jako bikesharing Rekola, sdílené elektrické koloběžky Lime, carsharing Anytime nebo taxislužby Uber a Bolt, má také sama Škodovka v zásobě několik služeb mobility. Již delší dobu provozuje P2P carsharing HoppyGo a v září bude v Praze spouštět další sdílenou službu, která by již měla být rovnou na Citymove napojená.

freebike

Foto: Freebike

Sdílené elektrické kolo Freebike

Škodovka nicméně není první, kdo s multimodální aplikací pro Prahu přichází. Loni vznikla s podobným cílem jiná česká aplikace Fuzee, která již v sobě dokonce vedle Freebiku integruje také Rekola a Lime, nicméně i vzhledem k tomu, že jde spíše o vedlejší projekt několika vývojářů, prozatím nenabízí přímou integraci na jednotlivé služby.

To znamená, že vám sice Fuzee vyhledá trasu, ve které dokáže nakombinovat MHD, kolo i třeba koloběžku, nicméně vás pak vždy odkáže do konkrétních aplikacích. Toho se chtěl škodovácký DigiLab se Citymove vyvarovat, a tak půjčení kola od Freebike zajistí přímo v aplikaci, do níž si jen napojíte svůj účet, a také Liftago objedná přímo. Jen je za něj zatím potřeba zaplatit až v autě řidičovi, a to buď hotově, nebo kartou.

jiri-hlavenka

Přečtěte si takéZakladatel CZC Josef Matějka a první investor Kiwi.com Jiří Hlavenka o tom, jak úspěšně investovat do startupůZakladatel CZC Josef Matějka a první investor Kiwi.com Jiří Hlavenka o tom, jak úspěšně investovat do startupů

Delší dobu se již navíc mluví o tom, že vlastní multimodální aplikaci pro zkombinování všech možných druhů přepravy chystá také Praha. Její městská firma Operátor ICT by navíc mohla spolupracovat i se Středočeským krajem a při pohledu na novou aplikaci Citymove se nabízí otázka, zda dává smysl pracovat na další aplikaci.

Jisté je zatím jen to, že Škoda Auto má s Prahou již delší dobu podepsané obecné memorandum o spolupráci a pokud bude Citymove fungovat, je možné, že by spolu mohly začít obě strany spolupracovat, nicméně vše je teprve na začátku a žádná oficiální jednání neprobíhají. Stvořit funkční multimodální aplikaci – a ne o ni jen mluvit – je nicméně běh na delší trať a Škodovka tu má po jejím vypuštění značný náskok.

skoda-auto-digilab-citymove

Foto: Škoda

Multimodální aplikace Citymove nabízí i placení za parkování