Slavné sportovní soutěže přechází do esportu. F1 se pojede ve hře a ukáže, jak motorsporty dostat k mladším divákům

Filip HouskaFilip Houska

f1-red-bullInsider

Foto: Glen Wheeler

Monopost stáje Red Bull Racing z roku 2017

0Zobrazit komentáře

Pořadatelé velkých sportovních událostí v posledních týdnech zažívají noční můry. Kvůli aktuálním opatřením jsou nuceni své akce rušit, potažmo přesouvat na pozdější termíny, kdy by mohla největší hrozba nákazy koronavirem pominout. Některé organizace se ovšem přesouvají do virtuálního prostředí, kde by soutěže simulovaly, k čemuž nyní přistupuje i Formule 1. Prvních několik závodů totiž jezdci odjedou online a současně se připojují k trendu, který může mít ještě obrovskou budoucnost.

Hraní počítačových her po internetu není ničím novým. Za několik uplynulých let se navíc tento segment posunul na takovou úroveň, v rámci které profesionální hráči vydělávají nemalé peníze, jezdí hrát po celém světě, sjednávají lukrativní partnerství a zajišťují nevídanou sledovanost. I proto se o esportu hovoří jako o odvětví, které výhledově může změnit to, jak se běžní diváci staví ke sledování tradičního sportu.

Dlouhé roky se však čekalo na ideální příležitost, kdy tento trend více nastartovat. Dosud byl esport vyhrazen pro specifickou sortu lidí, kteří milovali typické počítačové hry jako League of Legends, Dota 2, Fortnite, CS:GO nebo FIFA. Běžný smrtelník, jehož sportovní zájem spočívá ve sledování televize, si tak v této disciplíně nemusel tolik holdovat. Ovšem s tím, jak svět sužuje koronavirová nákaza, se může dost věcí radikálně změnit.

f1-virtual-grand-prix

Foto: Formula 1

Velké ceny F1 se následující týdny pojedou v počítačové hře

Jedním z dobrých příkladů je zmíněné rozhodnutí Mezinárodní automobilové asociace ohledně pořádání Grand Prix Formule 1. Protože není reálné, aby se závody v následujících několika týdnech pořádaly, burácivý zvuk motorů a pálení gum slavných monopostů se přesouvá na internet. Spouští k tomu unikátní esportovou sérii F1 Esports Virtual Grand Prix, která má soutěž co nejlépe simulovat.

Začíná se Velkou cenou Bahrajnu

„S tím, jak je každé hlavní sportovní lize znemožněno soutěžit, je nyní skvělý čas vyzdvihnout výhody esportů,“ říká k ohlášené novince Julian Tan, šéf digitálního byznysu a sportu v F1. V praxi tak vybraní skuteční závodníci Formule 1 usednou za své trenažéry, spustí oficiální hru F1 2019, rozdělí si místa na startovním roštu a následně sešlápnou plyn vstříc virtuálním asfaltovým tratím, které jsou totožné s těmi skutečnými.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jako první na ně čeká Bahrajn, respektive proslulý závodní okruh Sakhir, který vloni ovládl Brit Lewis Hamilton. Tento závod se uskuteční už dnes večer (ve 22 hodin) a bude živě streamován na Twitchi, YouTube i Facebooku z londýnské arény Gfinity Esports Arena. Každý zúčastněný jezdec bude muset virtuálně projít i kvalifikací, přičemž F1 dodává, že všichni budou mít stejné parametry vozu, což je rozdíl proti tradičním závodům.

f1-2019

Foto: Codemasters

Autentická simulace závodů formulí ve hře F1 2019

Na stejné vlně se pak ponesou všechny další Velké ceny, které byly odloženy. Jmenovitě jde o klání ve Vietnamu, Číně, Nizozemsku a Španělsku. Vzhledem k nevyzpytatelnosti celé situace lze očekávat, že přibudou i další závody, jež se mají konat v pozdějších termínech. Zároveň je nutné zmínit, že virtuální závody nijak neovlivní reálné pořadí jezdců – jde pouze o zábavu a alespoň nějakou kompenzaci pro diváky, kteří se na letošní ročník Formule 1 těšili.

Virtuální prostředí jako slibné zázemí pro motorsporty

Přesunutí prestižní Formule 1 do digitálního prostředí může mít teoreticky výrazný dopad na to, jak závody založené na rychlých motorech zpropagovat více pro mladší diváky. O tom ví nejvíce Pavel Turek, který se ve světě formulí pohyboval sedmnáct let (nejprve jako marketingový manažer stáje McLaren, později komentátor) a poté byl i komerčním ředitelem slavného leteckého závodu Red Bull Air Race.

Turek je znám svou náklonností k virtualizaci sportů s cílem zajištění vyšší atraktivity pro mladší generaci lidí, kteří vyrůstají na internetu a mají k esportům blíže než jejich starší okolí. „Je to jedinečná myšlenka. V budoucnu se všichni piloti mohou dostavit na jedno místo (ideálně nějaké letiště), nahrnou se do hangáru a spolu se svými manažerskými i produkčními týmy by se pustili do akce, přičemž by uplatňovali přísné podmínky karantény,“ zmiňuje Turek pro CzechCrunch v reakci na současnou epidemii koronaviru.

automobilist7

Foto: Automobilist

Pavel Turek

Podle něj dává i velký smysl samotná interakce diváků s profesionálními závodníky, a to ideálně ve stylu virtuálního zapojení do probíhajícího závodu v reálném čase, ať už se pojede fyzicky na trati, nebo virtuálně. „Každý sedí v pomyslném jednadvacátém monopostu a jede v CGI prostředí, které jedna ku jedné kopíruje reálnou situaci na trati. Současně závodí proti reálným jezdcům s cílem pokořit jejich časy a odnést si třeba i finanční odměnu,“ popisuje Turek tzv. ghost racing.

Právě psychologie toho, že se běžný hráč může – alespoň virtuálně – rovnat s profesionálními závodníky a navíc soutěžit o část nastaveného prize poolu, do kterého by musel přispět minimální částkou, může být cestou ke zvýšení povědomí motorsportových disciplín u mladších ročníků. Motivace by navíc byla v tom, že čím více amatérů se prostřednictvím hry do závodu zapojí, tím vyšší bude prize pool, respektive samotný výdělek v případě dobrého umístění.

„Všichni si teď uvědomují, jak je online svět silný a odolný vůči podobným situacím.“

„Dnešní mladá generace sleduje F1 jen minimálně. Málokdo z teenagerů ví, kdo to byl Michael Schumacher. Tento systém by ty dva generační světy (zaryté fanoušky F1 a esportové nadšence) symbioticky propojil. Koncept jsem navrhoval i u Red Bull Air Race, ale realizace byla v roce 2015, co se technických možností týče, spíše utopická. Bylo obtížné to někomu vůbec vysvětlit,“ objasňuje možnou inovaci těchto sportů Turek, který teď vyrábí unikátní plakáty se sportovní tematikou ve firmě Automobilist.

Zviditelnění motorsportů ano, ale esport táhnou jiné žánry

Je zřejmé, že aktuální pandemie esporty ještě více zviditelní. K digitálnímu kompromisu totiž nepřistoupila jen Formule 1, ale i třeba slavná americká soutěž závodních aut NASCAR, která v důsledku omezení rozjela vlastní virtuální ligu. Přesah to má i do tradičnějších sportů jako fotbal, což se přímo dotýká i Česka, kdy například pražská Sparta do nedělního utkání před týdnem proti Plzni zapřáhla své esportové hráče, protože tradiční zápas byl stejně jako všechny ostatní zrušen.

zufanek-omd

Přečtěte si takéMísto oblíbeného ginu OMFG teď vzniká dezinfekční gel. Lihovarník Martin Žufánek pomáhá výrobou Oh My DisinfectionMísto oblíbeného ginu OMFG teď vzniká dezinfekční gel. Lihovarník Martin Žufánek pomáhá výrobou Oh My Disinfection

Něco podobného se děje i v zámořské NBA, kdy konkrétně tým Phoenix Suns slíbil, že všechny odložené zápasy ligy odehraje ve hře NBA 2K20 a odvysílá na platformě Twitch. Takových kroků se v dnešních dnech uskutečňuje celá řada a dává to smysl – byť nejde o legitimní zápasy, nýbrž o zábavu pro diváky, funkcionáři se snaží „nezakrnět“ a ukazují, že se proti šířící nákaze dá bojovat různými způsoby.

emerickson

Foto: Sparta.cz

Jan ‚Emerickson‘ Krupička, esportový hráč FIFA za pražskou Spartu

Zda to celý sportovní a herní svět klíčově ovlivní, je zatím otázkou, nicméně Lukáš Pleskot z České asociace esportu tento trend vidí poněkud střízlivěji. Pro CzechCrunch prozradil, že esporty se patrně budou stále držet svých ověřených titulů jako Dota 2, Fortnite nebo League of Legends, které byly pro tento typ soutěžení prakticky vytvořeny. Pleskot nicméně očekává, že ryze sportovní týmy mohou nasadit více esportových hráčů, kteří by rozšířili jejich záběr i v digitálním světě.

„Podobné aktivity pomáhají medializovat esport. Všichni si teď uvědomují, jak je ten online svět silný a odolný vůči podobným situacím. Ale očekávaná recese asi nepomůže nikomu, může to mít negativní vliv na množství peněz, které do esportu půjdou,“ dodává Pleskot.

Velký den pro Beat Saber. Český VR hit prodal už 2 miliony kopií a chystá hudbu s Timbalandem

Filip HouskaFilip Houska

beatsbaber-timba

Foto: Beat Games/CzechCrunch

Producent Timbaland bude součástí nového hudebního balíčku do VR hry Beat Saber

0Zobrazit komentáře

Imagine DragonsPanic at the Disco! nebo výběr elektronických skladeb od uznávaného vydavatelství Monstercat. Český titul Beat Saber, který si vydláždil cestu z tuzemského rybníčku her ve virtuální realitě až do vlastnictví Facebooku, nabízí hudební line-up vskutku světových kvalit. Právem proto tvůrci nově pokořili dva velké milníky a zároveň ohlašují dalšího umělce – legendárního hudebního producenta Timbalanda.

Neuplynuly ani dva roky, co je Beat Saber na trhu, a už by se jeho příběh dal sepsat do knihy. Ze zábavné hry založené na rozsekávání letících krychlí do rytmu hudby se česko-slovenské trojici ve složení Ján Ilavský, Jaroslav Beck a Vladimír Hrinčár podařilo udělat produkt celosvětového rozměru.

Pod značkou Beat Games prakticky nadefinovali nový subžánr virtuální reality a jejich snahy byly rázem oceněny na několika prestižních akcích včetně herních Oscarů. Nehledě na to, že fanoušci jejich titul posunuli na první příčku v žebříčku nejprodávanějších VR her za rok 2019 na platformě Steam.

beatsaber_zuck

Foto: Beat Games

Tvůrci Beat Saberu spolu s šéfem Facebooku, Markem Zuckerbergem

Zlom nastal loni v listopadu, kdy Beat Saber koupil Facebook, respektive divize Oculus Studios. Podle spolutvůrce hry Jaroslav Becka, kterého jsme si pozvali do našeho CzechCrunch Podcastu, takový úspěch původně nikdo v týmu ani v nejmenším nepředpokládal. I přes velkolepou akvizici se však Beat Saber drží svých norem a staví aktualizace hry hlavně na novém obsahu.

Už je to nějaký čas, co do portfolia hudebních balíčků zahrnuli populární americkou kapelu Imagine Dragons, aby následně sjednali spolupráci s Panic at the Disco!, což ideálně rozmělňovalo důraz na vlastní i cizí elektronické skladby, na nichž Beat Saber původně stál. Nyní se tvůrci rozhodli zavítat do smíšených vod rapu, popu a taneční hudby.

Na oslavu 10 milionů prodaných songů přichází Timbaland

Dnešní den bude na nástěnce tvůrců zaznačen výraznou barvou. Beat Saber v první řadě pokořil dva miliony prodaných kopií, k čemuž jim bez pár dní stačil rok od prolomení milionové hranice, a také dokázal prodat přes deset milionů skladeb v rámci svých placených balíčků. Na symbolickou oslavu navíc tvůrci ohlašují další velkou zprávu.

aim-startup-team

Přečtěte si takéPůsobil v Avastu, teď tvoří lék proti informačnímu zahlcení i FOMOJako datový vědec roky působil v bývalém Avastu, teď tvoří lék proti informačnímu zahlcení i FOMO

Sjednali totiž exkluzivní spolupráci s legendárním producentem, zpěvákem a rapperem Timothym Mosleyem, kterého zná hudební svět především pod pseudonymem Timbaland. „Spolu s Jánem jsme byli dlouhodobými fanoušky Timbalanda a to, že s ním nyní můžeme produkovat skladby pro Beat Saber, je splněný sen,“ píše Beck na svém Facebooku.

Nový balíček s legendou globální hudební scény, který poznal mainstreamový vrchol díky spolupracím s Missy Elliott, Jay-Zem nebo Ludacrisem, bude dostupný od 26. března. Součástí bude zatím pět zcela nových skladeb s předními interprety vytvořených přímo na míru rytmickému pojetí Beat Saberu. K dispozici budou ve stejný den i na Spotify a Apple Music.