Slavný moderátor Joe Rogan už nebude jen na Spotify. Přesto od něj získal další miliardovou smlouvu

Jeden z nejposlouchanějších podcastů planety, The Joe Rogan Experience, se vrací na YouTube. Jde o novou strategii Spotify.

Filip HouskaFilip Houska

joe-rogan-spotify

Foto: Spotify

Slavný americký podcaster Joe Rogan

0Zobrazit komentáře

Dokáže se tři hodiny bavit s astrofyzikem, poté rozebírat bojové sporty, následně debatovat o mnohdy extrémních způsobech stravování – nebo kouřit marihuanu s nejbohatším mužem planety. Joe Rogan patří ke stálicím a hlavním hvězdám globálního podcastového světa. Před lety dnes šestapadesátiletý rodák z Newarku podepsal exkluzivní smlouvu se Spotify, kde se jeho pořad začal vysílat, a zjevně jsou všechny strany spokojené. Švédská streamovací služba oznámila, že mnohamiliardová spolupráce bude pokračovat.

Neexistuje příliš mnoho podcasterů, kteří by do svého pořadu dokázali lákat v takovém počtu ta největší jména světa. Joe Rogan, který s nahráváním začal už v roce 2009, se postupem let vypracoval do pozice podcastové hvězdy, která seděla naproti takovým osobnostem jako Elon Musk, Jack Dorsey, Robert Downey Jr., Edward Norton, Quentin Tarantino nebo Mike Tyson. Do pořadu The Joe Rogan Experience zkrátka chodili všichni.

Nebylo proto divu, že nové epizody na YouTube čítaly miliony a miliony zhlédnutí, ovšem pouze do roku 2020. Tehdy totiž Rogana kontaktovala hudební streamovací služba Spotify, která zrovna začala šlapat do podcastů – a nabídla mu smlouvu, která se zjevně neodmítá. Jak uvádí deník The New York Times, za to, že Rogan produkoval své podcasty pouze pro Spotify, měl podepsat smlouvu s hodnotou okolo 200 milionů dolarů (4,6 miliardy korun).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A byť se Rogan, který mimo jiné působí jako komentátor v zápasnické organizaci UFC, nebál v minulosti chodit na hranu společensky přijatelných názorů, za což musel některé epizody i stahovat, švédské firmě pod taktovkou Daniela Eka se jeho angažmá stále zamlouvá. Spotify proto nabídlo Roganovi prodloužení, jejíž hodnota se podle informací deníku The Wall Street Journal pohybuje okolo 250 milionů dolarů (5,8 miliardy korun). Rogan by měl navíc dostávat i podíl z příjmů z reklam.

Zásadní novinkou je však to, že nová smlouva už nebude exkluzivní. Zatímco v posledních čtyřech letech produkoval Rogan podcasty jen pro Spotify, tudíž oficiální cestou nebyly dostupné nikde jinde, vyjma kratších úryvků na YouTube, teď se budou nové epizody objevovat i na dalších platformách. Ve formě videa mimo jiné i na YouTube. „Tyto rozhovory nesmírně změnily a stále mění můj pohled na život. Cítím se nesmírně šťastný, že je mohu dělat,“ zmínil Rogan pro Spotify.

Je otázkou, jestli distribuce dílů z pořadu The Joe Rogan Experience na jiné platformy udělá něco s návštěvností podcastové sekce Spotify, v níž má být dle dat firmy Roganův pořad vůbec nejposlouchanějším podcastem. Jelikož natáčí prakticky denně, dohromady měl slavný moderátor nahrát už přes 2 200 epizod.

Spotify dříve uvedlo, že od doby, co je The Joe Rogan Experience exkluzivně na jeho platformě, se poslechovost podcastů zvedla o více než 230 procent, přičemž mělo být přilákáno i více nových inzerentů. V poslední zprávě o čtvrtletních výsledcích, končících loni 30. září, Spotify zmínilo, že příjmy z prodeje reklamy se meziročně zvýšily na téměř 450 milionů dolarů (10,4 miliardy korun) s tím, že celkové příjmy firmy se zastavily na hranici 3,4 miliardy dolarů (78,6 miliardy korun).

Alarm na máslo i pastu a nejdražší iPhony na světě. Jak se žije v Turecku, které drtí obří inflace?

Turecká inflace je nejvyšší v Evropě, růst cen stoupající až k 80 procentům obyvatele trápí dlouhodobě. Zažili jsme zdražování na vlastní kůži.

Iva BrejlováIva Brejlová

Hlavní turecké město Ankara a mešita Kocatepe

0Zobrazit komentáře

Už roky Turci bojují s inflací, která každý měsíc dosahuje vysokých desítek procent. Centrální banka proti ní po dlouhé době začala bojovat konvenčními metodami, obyvatelé ale zatím za běžné nákupy i bydlení připlácejí násobky. Míra inflace v Turecku nedávno překročila 64 procent a nejvyšších hodnot má dosáhnout v příštích měsících, praví předpovědi tamních tvůrců měnové politiky. Přitom jejich čísla podle obyvatel realitu vykreslují poněkud pozitivněji, než jaká je ve skutečnosti.

„Podívejte se třeba na tenhle telefon,“ říká mi manažer jednoho z tureckých hotelů, když mávne rukou ke stolu, kde si položil svůj iPhone. „Všude po světě stojí tisíc dolarů. Tady dva,“ dodá věcně, bez emocí. Konkrétně iPhony jsou v Turecku podle mnoha přehledů s velkým odskokem vůbec nejdražší na světě.

Česko, v tomto žebříčku na čtvrtém místě, si v porovnání také nevede příliš dobře – i tak byl loni rozdíl konkrétně v případě iPhonu 14 mezi Českem a Tureckem v přepočtu přes 13,5 tisíce korun. Tyto přístroje totiž mají v zemi speciální daň, která má za následek, že tamní vláda získává z prodeje jednoho telefonu víc, než kolik na něm vydělá samotný Apple.

Ve skutečnosti to, že jsou výrobky z ciziny drahé, je tu v národním zájmu. Turecko například stálo o to, mít vlastní, národní značku auta, kterou by se mohlo chlubit, a po letech příprav loni takové vozy skutečně ze společného podniku několika tamních automobilek vyjely. Jen týdny před touto slavnou událostí se ve velkém měnily daně na auta. Třeba vozy dovážené z Číny zatížila speciální 40procentní přirážka, naopak první model oslavovaného vozu se jménem Toggu úpravami daní spadl do kategorie, ve které se proti dřívějšímu nastavení o desítky procent snížily.

Jen těžko v Turecku najdete restauraci, která by neměla ceny ve svých menu mnohokrát přelepené. A pokud se vám podaří nahlédnout na ty původní, nezřídka se jedná třeba o čtvrtinu částky, za kterou nyní podnik jídlo prodává „Tak třeba každý chodí na kebab. Dřív stál pro čtyři lidi 150 tureckých lir. Teď je to 800,“ dodává hotelový manažer a mluví o zdražování, které se událo během několika měsíců, kdy částka stoupla v přepočtu na českou měnu o téměř 500 korun.

ercyies

Přečtěte si takéCestou lávy. Jak se lyžuje v Turecku na sopce?Cestou lávy. Jak se v Turecku lyžuje na sopce, která stoupá do výšky téměř čtyř kilometrů?

Změny cen mají za následek daleko úspornější chování Turků, což způsobuje, že toho obchodníci méně prodají, a následně méně vydělají. Tím se dál zrychluje nejen potřeba ještě víc šetřit, ale řadě lidí docházejí možnosti, jak vůbec zaplatit to nejzákladnější.

Na skutečnost, že nelze vyjít, si stěžuje pětačtyřicetiletý Yavuz, který prodává na trhu v Istanbulu. Padesátiletý Erol Güneş, prodavač kabelek na trzích, řeší situaci kreditními kartami, kterých má v peněžence deset a zatím na nich dluží asi 150 tisíc korun. Tak jako on to prý dělají všichni.

V pouličních průzkumech lidé uvádějí, že chodí spát hladoví a lidé ve věku nad 70 let prý musejí znovu začít pracovat, protože jim důchod nestačí. Minimální mzda dosahuje asi 12 700 korun, hotelový manažer pak odhaduje opravdový průměrný plat, který se může lišit od oficiálních čísel, na 600 až 900 eur, tedy něco mezi 15 a 22 tisíci korunami. Pracuje se obvykle šest dní v týdnu.

Možností přilepšit si je také víc práce, alespoň tam, kde je, tedy především v turistických oblastech. A tak jeden z taxikářů říká, že si vydělá slušně, tedy asi tisíc eur měsíčně. Když pracuje každý den 14 až 15 hodin.

Růst cen o 85 procent

Rychlý růst cen není pro Turky novinkou. Jeho příčinou jsou rostoucí náklady na energii a slabá domácí měna, která zdražuje dovoz. Za ní stojí do velké míry hospodářská politika prezidenta Recepa Tayyipa Erdoğana. Ten požadoval nízké úrokové sazby za každou cenu v přesně opačné představě, než má o fungování ekonomiky zbytek světa: podle něj v takovém případě inflace klesne. Místo toho však prudce vzrostla a v říjnu 2021 dosáhla více než 85 procent. Nejvíc za zhruba čtvrt století.

Opačný kurz zahájili regulátoři po loňských volbách, které Erdoğan opět vyhrál a s jejichž zpochybňováním se v Turecku setkáváme téměř u každého, kdo je ochotný se o tématu bavit. Ekonomika po úpravách směru reaguje se zpožděním, i tak začal v následujících měsících růst cen mírně zpomalovat. Aktuálních téměř 65 procent je tak ve skutečnosti pozitivní číslo – ovšem ne pro reálný život obyvatel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V některých supermarketech máslo, zubní pastu, olivový olej či dětskou výživu v regálech jistí alarm. Speciální kategorií je pak bydlení. Jeho ceny rostly během posledního roku násobně, a to platí pro nájmy i prodeje. „Dřív stál byt v 1,5milionovém městě asi 100 tisíc eur,“ přibližuje Fatih, který pracuje v turistickém ruchu. „Dnes to může být 800 tisíc, ale i víc,“ dodává. V přepočtu na koruny se bavíme o 2,5 milionu a 20 milionech.

Podle něj ceny žene vzhůru nejen stav ekonomiky, ale i skutečnost, že se do Turecka ve velkém stěhují Rusové. Jak ti, kteří nesouhlasí s válkou proti Ukrajině, tak ti, kteří se snaží vyhnout mobilizaci. V obou případech jsou bohatší než místní, skupují nemovitosti na trhu a ceny tak šponují do úrovní, které si Turci nemůžou dovolit.

„Inflace ničí střední třídu a vede k extrémům. Bohatí bohatnou, chudí chudnou,“ hodnotí ekonom Şeref Oguz. Nevěří vládní prognóze, která hlásá, že inflace do konce roku klesne na 34 procent. I proto, že měnová politika je díky vlivům Erdoğana nevyzpytatelná. Navíc loni vláda rozdávala miliardové předvolební dary. Letos v březnu se mají konat volby další, tentokrát komunální, mimo jiné v Istanbulu. A odborníci očekávají, že velké předvolební dary se dostanou ke slovu znovu.

S přispěním ČTK