Slevomat má za sebou další rekordní rok. Loni na něm nakoupilo 800 tisíc lidí za více než 2 miliardy korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

marie-havlickova-slevomat

Foto: Slevomat

Marie Havlíčková, CEO Slevomatu

0Zobrazit komentáře

Český slevový a inspirační portál Slevomat oznámil další rekordní finanční výsledky. Za rok 2018 vykázal obrat ve výši 2 miliard korun, což znamená dvacetiprocentní meziroční růst. Na Slevomatu nakoupilo v loňském roce celkem 800 tisíc zákazníků, které zajímaly především zájezdy, a tradičně nejsilnější bylo předvánoční období. Slevomat navíc plánuje i letos růst podobným tempem.

Slevomat koupila v roce 2017 britská skupina Secret Escapes, pod kterou největší český slevový portál nadále úspěšně roste. Zatímco před rokem činil obrat Slevomatu zhruba 1,6 miliardy korun, letos už byly překonány 2 miliardy korun a to tentokrát Slevomat do celkových čísel nezahrnul svou slovenskou mutaci Zlavomat.sk, která by přidala dalších několik stovek milionů korun. Ostatně loni český a slovenský Slevomat utržil dohromady 2,5 miliardy korun.

Největším hitem je cestování

Nejvíce zákazníci na Slevomatu v roce 2018 nakupovali wellness pobyty, degustační menu a masáže a saunování. „Slevomat jen v posledním čtvrtletí rostl téměř dvakrát rychleji, než byl průměr české e-commerce. Od října jsme zaznamenali meziročně vyšší tržby o 30 procent, samotné cestování pak rostlo dokonce o 45 procent,“ uvedla ředitelka Slevomatu Marie Havlíčková, která je nyní na mateřské dovolené a firmu dočasně vede Adam Bartnicki, který ve firmě působil jako finanční ředitel.

Díky stále větší oblibě cestování se ostatně Slevomat rozhodl na konci loňského roku spustit také vlastní cestovní kancelář Zanzo, se kterou se zaměřuje výhradně na exotické destinace. A vzhledem k tomu, že se mu s cestováním daří, má v plánu, že do tří let se se jen se Zanzem dostane na obrat kolem 1 miliardy korun.

slevomat-web

V oblasti cestování chce Slevomat i nadále rozšiřovat své služby, v čemž mu může pomoci i britský majitel Secret Escapes, který působí ve více než 20 zemích světa a na cestování se zaměřuje. Slevomat stihl v roce 2018 také expandovat do Polska a Maďarska a letos se chystá růst znovu dvouciferným tempem. To všechno už v nových karlínských kancelářích, do nichž se v průběhu loňského roku přestěhoval.

FlixBus chce zabavit cestující na dlouhých trasách, na palubách autobusů testuje virtuální realitu

Michal MarekMichal Marek

Flixbus (6)
0Zobrazit komentáře

Německý autobusový přepravce FlixBus, který od loňského roku působí i na českém trhu, testuje zajímavou novinku pro zabavení cestujících. Ve Spojených státech, kam dopravce nedávno rovněž expandoval, si mohou cestující na vybraných dálkových trasách vyzkoušet headsety pro virtuální realitu a zpříjemnit si tak cestu.

VR headsety na palubách amerických autobusů FlixBusu jsou vybaveny zhruba padesátkou her a dalších zábavních prvků pro cestující. Aktuálně se jedná o tříměsíční pilotní program určený pro zákazníky FlixBusu na trasách z Tusconu, Phoenixu, Los Angeles a San Diega. Pokud si cestující novinku oblíbí, provoz by mohl pokračovat dále a headsety by se mohly dostat i na další linky.

Zajímavé je, že možnost zabavení cestujících virtuální realitou již FlixBus testoval i v Evropě, a to na trasách ve Španělsku a ve Francii. Na starém kontinentu se prý projekt setkal s úspěchem a cestující na něj údajně reagovali pozitivně. Je tedy možné, že i v Evropě bude německá firma projekt dále rozvíjet a škálovat.

Foto: FlixBus

Náhlavní soupravy pro virtuální realitu FlixBusu poskytuje známý výrobce Pico Interactive, přičemž cestujícím je k dispozici model Pico Goblin 2. Virtuální obsah dodává společnost Inflight VR, která má na tomto poli své zkušenosti. Na obsah určený pro cestovatele se firma soustředí dlouhodobě a obsah již dodává aerolinkám pro zábavu na palubě letadel i letištním salónkům.

Při výběru testovacích tras pro zkoušení novinky dbal německý zprostředkovatel autobusové přepravy na to, aby se jednalo o co nejrovnější a nejklidnější cesty. Na klikatých silničkách totiž hrozí velké riziko, že by cestující využívající náhlavní soupravu mohli trpět nevolnostmi.

Právě nevolnosti cestujících jsou pro využití virtuální reality na palubách autobusů nejpravděpodobnějším zádrhelem. Ani v případě úspěchu pilotního provozu a následného rozšiřování virtuální reality na další trasy FlixBusu tedy není pravděpodobné, že by se novinka dostala na všechny linky. Zabavování cestujících virtuální realitou zdaleka nebude vhodné na každou trasu a přednost pravděpodobně dostanou ty nejdelší a „nejrovnější“ cesty.

Testování virtuální reality je pro FlixBus dalším pokračováním budování „image“ moderního dopravce. Firma si hodně potrpí například na svou mobilní aplikaci, která poměrně rychle přišla třeba s podporou plateb skrze Apple Pay či Google Pay. Uživatelům pak kromě bleskového nákupu jízdenky nabízí možnost sledovat na interaktivní mapě svůj autobus a podobně.

Není to ale jen aplikace, která ukazuje novátorský přístup FlixBusu k přepravě. FlixBus je netypický tím, že nedisponuje prakticky žádnými autobusy a poskytuje „jen“ platformu pro partnery, kteří linky provozují. FlixBus se stará o marketing, plánování linek a provozuje systém pro prodej jízdenek. Samotné linky ale provozují smluvní přepravci s vlastními autobusy, kteří FlixBusu přenechávají podíl z výnosu.

FlixBus v Berlíně

Počkejme si tedy, jak bude testování virtuální reality dále pokračovat a zda se headsety vrátí zpět do Evropy. Snad si budou moci novinku vyzkoušet i cestující na českém území. Než se tak stane, na palubách FlixBusu je k dispozici klasický zábavní systém, ke kterému je možné se přes WiFi připojit z vlastního zařízení.

Zábavní systémy na svých palubách nabízí i konkurenční čeští přepravci Leo Express a RegioJet. V autobusech a vlacích Radima Jančury ovšem cestující nepotřebují žádné vlastní zařízení a zabavit se sledováním filmů či hraní her mohou na obrazovkách zabudovaných do sedadel před sebou.