Slováci dávají robotům zrak i inteligenci na to, aby vám přichystali nákup. Teď získávají 400 milionů

Slovenská Photoneo Brightpick Group je ta, která zajišťuje, že sklady velkých firem fungují v podstatě samy, tedy bez lidí. To zajímá světové hráče.

Iva BrejlováIva Brejlová

ján žižka

Foto: Photoneo Brightpick Group

Ján Žižka, spoluzakladatel a CEO Photoneo Brightpick Group

0Zobrazit komentáře

Aktivně, ale ne příliš viditelně se rozšiřují po celé Evropě, ve Spojených státech i Asii. Společnost Photoneo, kterou spoluzaložil a vede Ján Žižka, se totiž našla v oboru, který v posledních letech zažívá obrovský rozvoj: pomáhá firmám s tím, aby se jejich sklady obstarávaly samy. Díky tomu, že dává robotům oči, inteligenci a schopnost porozumět svému okolí, tudíž se v něm pohybovat a pracovat. Pro stále rozsáhlejší aktivity vznikla skupina Photoneo Brightpick Group. Ta teď získala investici ve výši 19 milionů dolarů, tedy téměř 420 milionů korun. Účastnili se jí i Češi.

Noví investoři dokončují kolo, ve kterém už dříve peníze do projektu poslalo i české Credo Ventures. Nebo IPM Group, které sídlí v Praze a které peníze přidává i teď. Celkově v rámci této takzvané Series B získává skupina Photoneo 40 milionů dolarů, v přepočtu přes 880 milionů korun. Předchozí část firma oznamovala na konci roku 2021, kdy Andrej Kiska za Credo vysvětloval, že linie Brightpick nabízí „nejvíc komprehenzivní automatizaci skladů pro retailery na světě“.

„Photoneo je již zavedeným světovým lídrem v poskytování automatizačních řešení založených na 3D strojovém vidění a umělé inteligenci. Naší investicí jim chceme pomoci převést jejich vize do reality na všech frontách,“ okomentoval k tomu Marián Boček, Managing Partner IPM Group, jednoho z dalších investorů.

Photoneo Brighpick Group je součástí více než pěti tisíc technologických systémů v Evropě, Spojených státech a Asii. Sdružuje firmy Photoneo a Brightpick. Prvně jmenovaná je světovým dodavatelem systémů pro robotické vidění a inteligenci a mezi její zákazníky patří General Motors, Volkswagen nebo Kuka.

Na automatizaci skladů se soustředí část Brightpick, která zajišťuje systémy mimo jiné pro skupinu Rohlík, jež má více než deset milionů objednávek ročně. Právě řešení Brightpick tento online supermarket nedávno nasadil ve svém pražském expedičním centru.

Podle Jána Žižky se řešení setkává s velkým zájmem od nových i stávajících klientů. „Protože pomáhá zákazníkům snižovat provozní náklady a odbourávat problémy s pracovní silou, což jsou dva relevantní problémy v dnešním náročném ekonomickém prostředí,“ říká generální ředitel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Startup cílí na v e-commerce ostře sledovaný prostor, jak nejlépe využít sklady a co nejrychleji z nich vychystávat objednávky. Kombinuje technologie, jako jsou průmyslové 3D skeny, autonomní roboty či algoritmy umělé inteligence. Žižka už dřív uvedl, že jeho řešení zvyšuje ve srovnání s ručním vychystáváním efektivitu třikrát až pětkrát. K tomu dodává, že řešení snižuje náklady na vyřízení objednávek na polovinu.

Aktuální část investičního kola vede společnost Taiwania Capital a přidává se vedle jmenované IPM Group také Alpha Intelligence Capital. Mezi další investory patří H&D Asset Management, slovenský Venture to Future Fund a český Kolowrat Group. Jde o třetí kolo, celkem skupina na investicích získala 53 milionů dolarů.

„Má silné vedení, talentované inženýry a špičkovou technologii, která v budoucnu zásadně změní způsob, jakým online prodejci vyřizují a doručují objednávky,“ myslí si Mitch Yang, vedoucí partner v Taiwania Capital. „Navíc věříme, že naše vazby na tchajwanský ICT sektor by mohly přinést tomuto partnerství velkou přidanou hodnotu,“ doplňuje.

„Nové finance nám pomůžou urychlit tempo nasazování systému a rozšířit působnost ve Spojených státech,“ doplňuje Žižka. Firma navíc slibuje, že brzy uvede novou generaci automatizovaného řešení vychystávání objednávek. Ta dál rozvine vlastní technologii strojového vidění a umělou inteligenci.

První startup od něj koupil Facebook, ale zavřel ho. Teď programátor prodal skoro stejný Discordu

Sociální síť Gas funguje na prostém principu – je pozitivní a slouží ke skládání komplimentů. Její tvůrce už jednu takovou udělal a prodal.

Luboš KrečLuboš Kreč

nikita_1

Foto: PRNewsFoto/OUTLINE.COM

Nikita Bier (uprostřed)

0Zobrazit komentáře

Den před začátkem české prezidentské volby, o jejíž existenci nepochybně neměl ani tušení, se třiatřicetiletý Nikita Bier rozmáchl na Twitteru. V rozsáhlém vláknu tam popsal své více než desetileté zkušenosti s budováním mobilních aplikací. Že prý trochu rekapituluje, protože se chce posunout dál. Dalo se tušit, že něco chystá. Teď je jasné, o co půjde. Svou sociální síť Gas, kterou si oblíbili američtí teenageři, prodal Discordu. Před šesti lety se mu přitom podařilo něco hodně podobného, jen byl kupujícím Facebook.

Gas je na světě doslova pár měsíců, premiéru měla aplikace loni v létě. A celkem rychle se z ní stal hit, přestože není k dispozici ani ve všech státech USA, natož v Evropě. Její princip je velmi prostý: slouží k pochvale a lichocení na středních školách. Uživatelé dostávají otázky typu „Kdo je dneska nejlépe učesaný“ a pak anonymně označí některého ze svých spolužáků.

Během podzimu se ve Spojených státech kolem Gas strhla taková mánie, že v online obchodě App Store přeskočila v počtech stažení i populární TikTok a BeReal. Aktuálně ji má v telefonech přes pět milionů amerických pubescentů, více než milion ji používá denně. Jak to s ní bude dál, je ale otázka, protože nově patří pod Discord, populární chatovací sociální síť, která má po celém světě přes 150 milionů aktivních uživatelů a která se z gamingových komunit postupně snaží prorazit do širšího mainstreamu.

Možná proto se zakladateli Discordu Jasonu Citronovi líbil Gas, protože mu dovolí nahlédnout zase k jiným uživatelům. „Aplikace bude nadále pokračovat pod svým jménem. Tým Gas přejde pod Discord,“ oznámila Citronova společnost. Ovšem totéž bylo lze slyšet v roce 2017 – a jak to dopadlo…

gas-1

Foto: Gas / CzechCrunch

Mobilní aplikace Gas

Pro zakladatele Gas Nikitu Biera nejde o první takový úspěch. Už v roce 2017 vypustil v podstatě totožnou aplikaci TBH, která také vzbudila velký zájem mezi americkou mládeží a za pouhé tři měsíce od její premiéry ji pohltil Facebook (tehdy se tak ještě dnešní Meta jmenovala). Bier sice inkasoval 100 milionů dolarů a stal se na další čtyři roky manažerem internetového kolosu, jenže jeho byznysové dítko se nedožilo ani prvních narozenin – v roce 2018 Facebook službu TBH zavřel s argumentem, že zájem o ni zmizel.

„Před pěti lety jsem prodal firmu největší světové uživatelské aplikaci. Dnes jsem prodal svou firmu příští největší uživatelské aplikaci,“ napsal ve středu na Twitter Nikita Bier, když potvrdil, že Gas je nově součástí Discordu. Jaké budou jeho další kroky, je otázka, starší tweet uvedený v úvodu článku ale naznačil, že se bude chtít aspoň na čas z technologického světa Silicon Valley stáhnout.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V něm je ovšem známý nejen jako zakladatel dravých a extrémně rychle se prosazujících sociálních sítí a aplikací, ale také jako investor. Peníze na rozjezd dal třeba zakladatelům další takové, ve Spojených státech hodně diskutované sociální sítě Locket.

grok-2

Přečtěte si takéNoví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězuNabízí režim pro dospělé a plánují únos papeže. Noví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězu

Pár otazníků nyní ale stojí i před Discordem, který na sebe hodně upozornil v covidových časech, kdy se mu podařilo skutečně vykouknout ven z gamingového prostředí. Nějakou dobu se spekulovalo, že jej koupí Microsoft při valuaci přes deset miliard dolarů, z toho ale nakonec sešlo. Nyní Citron a spol. budují Discord jako samostatnou firmu, jež by mohla časem zamířit na burzu.

S Bierem každopádně Citrona pojí to, že podobně jako on má za sebou víc úspěšných podniků. Před Discordem totiž založil jinou herní sociální síť OpenFeit, kterou prodal za více než 100 milionů dolarů. A Discord vymyslel s kolegy více méně náhodou, když stavěli novou hru a v jejím rámci si pro sebe naprogramovali komunikační videonástroj, který se jim tolik osvědčil, že všechno ostatní zahodili a začali ho budovat jako úplně nový byznys. Zjevně to byl tehdy v roce 2014 dobrý odhad…