Slováci vrací kulturu na Mallorku. Někdejší kuřecí farmu mění na umělecký ráj mezinárodních parametrů
Dříve se zde proháněla hejna kuřat. Ty následně vystřídalo umění. Zlatou éru centra Sa Taronja nyní pomáhají oživit slovenští architekti.
Mallorca je malebný španělský ostrov s nádhernou přírodou a bohatou historií. V její západní části, na úpatí pohoří Serra de Tramuntana, leží město Andratx, které se může pochlubit jedinečným kulturním centrem. Za jeho podobou nestojí žádný ze španělských architektů, ale slovenští Beef Architekti, kteří v bývalé kuřecí farmě a pozdějším kulturním centru probouzí jeho zašlou slávu, za kterou jezdili umělci z celého světa. Objevte více příkladů zajímavé architektury v našem pravidelném newsletteru Arch, k jehož odběru se můžete přihlásit v boxu níže.
Když se řekne kulturák, většina z nás si představí budovu, která má své nejlepší roky za sebou a nejčastěji jsou v ní pořádány maturitní plesy. Kulturní centrum Sa Taronja ve španělském Andratxu je ale všem těmto představám na hony vzdálené.
Na tomto místě původně stála kuřecí farma, která fungovala od 60. let minulého století. V roce 1997 však rodina Burgosových, která ji provozovala, pověsila na dveře farmy ceduli oznamující, že je objekt na prodej. Ten samý rok tuto ceduli při své cestě po Mallorce zahlédl německý malíř Hartmut Usadel a rozhodl se, že si zde zřídí ateliér. Ovšem jeho původní záměr se rozrostl do nečekaných rozměrů.
Z objektu se postupem času stávala neformální galerie a kulturní centrum, ve kterém tvořili a vystavovali umělci z celého světa. Z původních tří osmdesátimetrových kurníků se staly ateliéry, výstavní prostory a také malý divadelní sál. Věhlas Sa Taronjy dokonce přilákal i berlínský symfonický orchestr, který zde zahrál.
Po smrti Usadely věhlas místa postupně uvadal a komplex chátral. Změnit se to rozhodl nový majitel, který si na pomoc přizval slovenské architekty. „Vstup do prostoru s tak autentickou historií jsme považovali za výzvu,“ říkají architekti studia Beef, kteří dostali za úkol dopřát komplexu náležitou rekonstrukci oživit jeho někdejší charakter.
Celý projekt byl rozdělen do dvou fází. První tvoří kamenný dům na okraji husté městské zástavby, jehož obnova byla dokončena nedávno. Dům je starý více než tři sta let a po většinu času se v něm bydlelo. Tuto funkci má i dnes, kdy v něm vznikly čtyři apartmány a kancelář správce celého centra.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„S pomocí místních pracovníků se slovenskými kořeny jsme odstranili všechny nánosy a přístavby, aby zůstal prostor pro původní kamenný plášť a jeho přirozenou masivní tektoniku,“ říkají architekti.
Přirozenosti a lokálnosti zůstali věrni i v případě využitých materiálů. Architekti pracovali s místním kamenem, dřevem a světlými tóny. Do interiéru zároveň zakomponovali řadu artefaktů nalezených na pozemku. Jedná se o starožitný stůl a židle, typické mallorské sklo nebo umělecké obrazy ze zlaté éry centra Sa Taronja.
Na druhou stranu se nebáli razantnějších zásahů, jako je probourání severní zdi pro dosažení lepšího prosvětlení vnitřního prostoru a vytvoření kontaktu s ulicí. Zároveň zdůraznili propojení domu s krytou terasou, která se tak stala přirozeným funkčním pokračováním budovy. Architekti využívali napříč celou stavbou prvek jednoduchých dřevěných mříží, které tvoří motiv stínění a zároveň výrazný prvek nové identity budovy.
Druhá fáze rekonstrukce centra se týká tří hal a aktuálně je v procesu vyjednávání s městem. Na jejím konci by však mělo místo opět důstojně prezentovat kulturu. „V projektu přestavby sálů jsme se zaměřili na zachování původní technické architektury. Jejím významným prvkem je filigránská prefabrikovaná konstrukce z ocelových L-profilů, kterou plánujeme uvést do původního stavu. Modulární opláštění nahradíme novým s mírně upraveným okenním rastrem,“ uzavírají Beef Architekti s tím, že věří, že se centrum opět stane generátorem kultury v místním i mezinárodním měřítku.