Slovenský Eset v Česku poprvé vyrostl nad půl miliardy. Antivirová firma mění obchodní strategii

Globálně Eset chrání přes miliardu uživatelů, u nás provozuje tři vývojová centra. Změna ceníku má lépe odpovídat potřebám klientů.

Peter BrejčákPeter Brejčák

eset_navratil_2021-30

Foto: Eset

Filip Navrátil, obchodní ředitel české pobočky Esetu

0Zobrazit komentáře

Již od roku 1987 slovenský Eset vyvíjí bezpečnostní software, přičemž posledních dvacet let působí také v Česku – a loni zde zaznamenal své dosud nejlepší výsledky. Kompletní výnosy firmy dosáhly 560 milionů korun, což je o 100 milionů korun více než rok předtím. Dvouciferný meziroční růst vysvětluje především zájmem firemních zákazníků o pokročilou ochranu v cloudu.

„Na začátku loňského roku jsme si dali poměrně ambiciózní cíl překonat hranici půl miliardy korun v tržbách. To se nám podařilo,“ říká Filip Navrátil, ředitel obchodu českého Esetu. Stále více firem i běžných uživatelů si podle něj uvědomuje, že musí reagovat na rychlost vyvíjejících se kybernetických hrozeb. Eset loni dosáhl růstu jak u řešení pro domácnosti (dvanáct procent), tak pro firemní zákazníky (třiadvacet procent).

„Nicméně největší nárůst, pětačtyřicet procent, jsme zaznamenali v případě pokročilého řešení pro domácnosti, které nabízí uživatelům mimo kvalitní zabezpečení i prémiové funkce, jako je správce hesel, šifrování dat nebo ochrana před dosud neodhalenými hrozbami,“ doplňuje Jaroslav Fabián, ředitel marketingu. V případě firemních produktů rostla nejvíc poptávka po cloudových technologiích, a to o 170 procent, tedy desetkrát rychleji než u takzvaných on-premise řešení.

Eset, který v Česku provozuje tři vývojová centra a globálně chrání více než miliardu uživatelů, na jaře letošního roku ve spolupráci s Intelem představil nabídku zabezpečení pro koncová zařízení, díky které je možné detekovat a efektivně analyzovat známé i nově vznikající kybernetické hrozby již na hardwarové úrovni. Stejně tak hodlá rozvíjet i svou službu Threat Intelligence v oblasti poskytování nejnovějších informací o současných hrozbách.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I přes dosažené finanční výsledky jsou očekávání Esetu od letoška spíše realistická a umírněná, a to i s ohledem na aktuálně představené změny obchodní strategie společnosti na českém trhu. Hlavními změnami jsou především úprava ceníku pro domácnosti i firmy. „Jedná se o globální aktivitu, nicméně potřeba přizpůsobit naši obchodní strategii českému trhu tu byla dlouhodobě,“ říká Navrátil.

„Domácnosti mají nyní možnost zakoupit vyšší produkty ochrany za cenu, která lépe odpovídá jejich potřebám. Nově mají možnost zvážit i vyšší úroveň zabezpečení s celou řadou dodatečných funkcí, jako je správa hesel pomocí password manageru, nebo služba LiveGuard, díky které jsou chráněni v reálném čase,“ doplňuje Fabián. Eset také do své vícevrstvé ochrany zahrnul nadstandardní bezpečnostní služby pro zákazníky z řad velkých firem, například vyšetřování a forenzní analýzu bezpečnostních incidentů, či možnost prémiové zákaznické podpory.

Luxusní hodinky nejde koupit jen tak, musíte si je zasloužit, říká expert. Trh se po covidu uzdravuje

Investování do hodinek má svá specifika. Roli hrají osobní vztahy s prodejci, limitované edice i významný sekundární trh, vysvětluje Jan Lidmaňský.

obrazek-13-07-2023-v-23-27

Foto: Vojta Žižka

Jan Lidmaňský, specialista na hodinky

0Zobrazit komentáře

Pro někoho je to čistě peněžní investice, pro jiného luxusní potěšení, které oslavuje to nejlepší z designu, úpravy materiálů i lidské zručnosti. Hodinky jsou nejen ozdobou, ale mohou být také způsobem, jak zajímavě zhodnotit peníze. A v době, kterou sužuje značná nejistota kolem jiných investičních aktiv, mohou být pro movitější bezpečným přístavem. I tak má ale trh se značkami jako Rolex, Audemars Piguet a Patek Philippe svá specifika. Záleží totiž třeba na renomé každého sběratele, respektive zákazníka.

Oblast dlouhodobě sleduje i specialista Jan Lidmaňský, který sám hodinky sbírá, ovšem důkladně se orientuje i na celém trhu a zná klíčové aktéry. O své vášni se rozpovídal také v Investičním podcastu Vojty Žižky a zdůrazňuje, že se nejedná o koníček, který by byl přístupným jen těm nejbohatším – sběratelské kousky lze pořídit už od jednotek tisíc korun. Ale později klidně i za jednotky milionů eur.

Po investiční stránce jsou ale i tak hodinky atypickým aktivem. „Není to, tak že by sběratel kupoval hodinky kvůli tomu, aby na nich za týden vydělal. Některé hodinářské značky se dnes snaží o to, aby komunikovaly přímo se sběrateli, eliminují distribuční kanály – a než vůbec dají nový model na trh, obvolají své zákazníky,“ popisuje Lidmaňský exkluzivitu trhu. Cenu hodinek prý určuje kombinace značky, příběhu a řemeslné kvality strojku.

Zároveň si ale podle jeho slov k designovým hodinkám, které jsou více než pouhou ukázkou času, nachází cestu stále více lidí. Navzdory – anebo možná právě proto –, že stále populárnější jsou elektronické hodinky jako Apple Watch. Ostatně Apple sám už v roce 2019 prodal více hodinek než celé švýcarské hodinářské odvětví.

Počty prodaných kusů ale nejsou v oblasti vysokého hodinářství faktorem, se kterým by se nejvýraznější značky tohoto trhu jakkoliv chlubily. Právě naopak. Například Rolex je vysloveně nezveřejňuje, což také přispívá ke stavu, kdy se jeho model Daytona stal tak slavným, že některé kusy lze najít na sekundárním trhu i s cenou nad milion korun. Lidmaňský říká, že se z nich stala určitým způsobem investiční klasika.

Neznamená to však, že by si výrobci přáli, aby se hodinky mezi sběrateli otáčely jak ponožky. Velkou roli pak hraje vztah mezi prodejcem a zákazníkem. „V případě opravdu raritnějších kousků už v butiku daného zákazníka znají a ví, zda sbírá hodinky, a proto si je zaslouží a může koupit. A že to není někdo, kdo je pozítří dá na internet, aby vydělal dvojnásobek,“ popisuje běžný proces český sběratel.

Dvojnásobek přitom není nadsázka, o čemž se mohl každý sběratel přesvědčit zejména během covidové doby. Hodinek byl tehdy zásadní nedostatek a ceny v přeprodeji letěly do astronomických výšin. „Před dvěma lety jste mohl přijít do butiku a ten byl úplně prázdný. Nebylo co nabídnout. To bylo opravdu děsivé,“ vzpomíná Lidmaňský na nedávnou minulost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I tak se ale tehdy našli lidé, kteří byli ochotni obří částky za hodinky zaplatit – a obratem je prodat za násobky. Proti takzvaným flipperům, kteří v hodinkách vidí pouze byznys, se snaží největší značky jako Audemars Piguet a Patek Philippe bojovat a dobře si své zákazníky vybírají. I tak jsou ale specializované burzy nebo přeprodejní stránky tak významným trhem, že s ním prodejci aktivně pracují. Svůj autorizovaný program na prodej byl měl spustit i zmíněný Rolex.

vin-2

Přečtěte si takéVinograf se hodil do gala, pomáhal s tím i Jakub ŠpaňhelVinograf se hodil do gala. Na novém vzhledu známého vinného baru se podílel i Jakub Špaňhel

Ceny hodinek tak i přes aktuální pokles dlouhodobě stoupají. Vyšší cena, zájem a pořadníky na každý nový kus exkluzivního zboží by v běžném byznysu znamenalo zvýšení nabídky. Jenže děje se i přesný opak, což byl případ modelu Patek Philippe Nautilus 5711. Svět po nich šílel natolik, až došla švýcarskému hodinářství trpělivost a jeho výrobu zrušilo s odůvodněním, že kvůli nim zákazníci zcela zapomínali na ostatní modely značky. Na pořadníku byl i Lidmaňský – a teď už ví, že se k němu (minimálně z rukou samotného hodinářství) nikdy nedostanou.

Celý rozhovor s Janem Lidmaňským si můžete poslechnout na Patreonu Vojty Žižky. Uslyšíte v něm například také:

  • Jak se vyhnout padělkům.
  • Jak začít investovat do hodinek s dvaceti tisíci korunami.
  • Proč Jan Lidmaňský nosí dvoje hodinky.
  • Specifika investování do české značky Prim.