Slovenský Optiomat pomáhá firmám se zaměstnaneckými akciemi. S podporou investorů teď míří do Evropy
Pokud nastanou očekávané změny, opční plány budou v Evropě populárnější než ve Spojených státech, věří zakladatelé startupu.
Stále více majitelů či zakladatelů startupů má chuť podělit se o úspěch a motivovat klíčové lidi ve firmě k lepším výkonům. Také v Česku na popularitě získávají zaměstnanecké akcie, kvůli nevhodně nastavené legislativě je ale tvorba takzvaných ESOPů (employee stock option plan) časově i finančně náročná. Pomocnou ruku s řešením těchto problémů nabízí slovenská platforma Optiomat, jež sází na plně digitální přístup i rychlost nastavení. S podporou investorů nyní získává první klienty včetně tuzemských a v příštích letech plánuje dobýt celou Evropu.
Dva Slováci Peter Pašek a Peter Goceliak se poznali na ještě loni populárním fenoménu Clubhouse. Na tuto sociální síť si dnes už téměř nikdo ani nevzpomene, pro zmiňované muže ale znamenala zárodek další spolupráce. Peter Pašek měl jakožto partner poradenské společnosti Accace otevřenou místnost na téma zaměstnaneckých akcií a Peter Goceliak se zkušenostmi z řízení private equity projektů se do ní přidal s tím, že jej téma zajímá a má návrh řešení, které by mohlo celou problematiku automatizovat a digitalizovat.
Z jejich náhodného setkání vznikl po čase Optiomat, který teď už jako spuštěný produkt umožňuje rychlé nastavení i management programů zaměstnaneckých akcií pro majitele i pracovníky ve firmách. Soustředí se přitom hlavně na menší startupy a společnosti, které zatím nemají takový příjem, aby si mohly dovolit platit drahé poradce a právníky.
„Chtěli jsme přinést nástroj, který šetří čas a peníze zakladatelům při tvorbě i řízení těchto programů. S prvotní myšlenkou přišel Peter Goceliak, já a náš tým řešíme hlavně legislativní stránku věci, tedy aby všechno fungovalo v souladu s legislativami napříč Evropou,“ popisuje pro CzechCrunch Peter Pašek z Accace. Poradenská společnost nakonec do startupu sama vstoupila.
Začátkem letošního roku do Optiomatu investovala 300 tisíc eur, asi 7,5 milionu korun. Spíš než o kapitál ale jde hlavně o strategické partnerství, kdy se Accace bude aktivně podílet na dalším rozvoji firmy. Ta je zatím totiž na začátku.
Produkt Optiomatu využívají desítky klientů ze Slovenska, Česka, Maďarska nebo Rumunska a v plánu je obsazovat i další evropské trhy. Cena za využívání platformy se pohybuje od 50 eur (asi 1 200 korun) měsíčně a a využívá ji například slovenský startup Photoneo, do nějž koncem loňska investoval i český fond Credo Ventures.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.