Snoop Dogg chce efektivnější rozvoz marihuany. Do mladého startupu Dutchie investuje miliony dolarů

Filip HouskaFilip Houska

TechCrunch Disrupt SF 2015 – Day 1
0Zobrazit komentáře

Marihuana se ve Spojených státech postupně stává velkým byznysem. A kupodivu zcela legálním. Rekreační užívání této látky na americké půdě totiž do dnešního dne schválilo už devět států (plus Washington, D.C.) a tamní startupová scéna se rázem rozrostla o další segment – rozvážení marihuany. A na to slyší i rapová legenda, seed investor a současně jeden nejvýraznějších propagátorů legalizace marihuany Cordozar Calvin Broadus, spíše známý jako Snoop Dogg.

Ten se prostřednictvím venture kapitálového fondu Casa Verde Capital, který před třemi lety za výhradním účelem financování marihuanových projektů spoluzaložil, podílel jako hlavní investor na investičním kole do oregonského startupu Dutchie, specializujícího se na zprostředkovávání rozvážek marihuany (a produktů z ní vyrobených). I díky podpoře dalších investičních skupin jako Durant Company, kterou založila basketbalová hvězda Kevin Durant, nebo Sinai Ventures se tak Dutchie podařilo získat okolo 3 milionů dolarů.

Poskytnutá částka, jejíž nezveřejněná část putovala i ze 45milionové kasy Casa Verde Capital, by pak následně měla sloužit pro expanzi. Dutchie aktuálně působí jak v domovském Oregonu, kde byl podnikatelem Rossem Lipsonem (CEO) v roce 2017 spoluzaložen, tak i ve Washingtonu a Michiganu, přičemž ještě tento měsíc by svůj byznys měl rozšířit i po Kalifornii, Nevadě a Coloradu. Výhledově by se měl dostat také do Kanady, která má rekreační užívání marihuany 17. října legalizovat.

snoopdogg_240918_cc2

Snoop Dogg skrze Casa Verde Capital investoval již do 10 startupů. Ač nejsou všechny striktně marihuanové, k její distribuci by mohly pomáhat

Co se týče podstaty služby, kterou Dutchie nabízí, jde o poměrně přímočarý (ač ne příliš tradiční) byznys: na svém webu nabízí vyhledávač až stovky specializovaných výdejen marihuanových produktů (od květin po vaporizéry či potraviny), ze kterých si zájemci vyberou a zašlou objednávku. Z dané výdejny pak zboží vyzvedne kurýr, který není součástí Dutchie (je outsourcován), a doveze jej zájemcům přímo domů. Stavit se pro něj však mohou i samotní zákazníci přímo do prodejny.

disney

Přečtěte si takéŠéf Disney Bob Iger přiznává: Filmů ze světa Star Wars bylo příliš mnoho a příliš rychleŠéf Disney Bob Iger přiznává: Filmů ze světa Star Wars bylo příliš mnoho a příliš rychle

Nejde tedy o žádný přelomový nápad. Rozvážkových služeb existuje po celém světě včetně Česka celá řada. Nicméně s ohledem na trend, kdy si konopí mohou téměř v jakékoliv podobě legálně vychutnávat američtí občané starších 21 let (ve vybraných státech) bez nutnosti opouštět svůj domov, pokud dostanou chuť, se jedná o logický krok. Ostatně se o to stejné snaží i služby Nugg, Ganjarunner nebo Eaze, do které Snoopův Casa Verde Capital také v dřívější době investoval.

„Tvoříme nástroj, který pomůže zájemcům se orientovat v tomto rozvážkovém segmentu. Učíme je, aby si kupovali zážitky. Pokud by naši platformu neměli před sebou, byli by nuceni jít do výdejny a vzít si produkt na základě doporučení prodejce,“ vysvětluje Lipson možnost, jakou zákazníci nyní mají, pro server TechCrunch.

dutchie_240918_cc3

Marihuanová Coca-Cola

Mezitím, co v USA roste nový byznysový segment pro rozvoz konopí, nápojový gigant Coca-Cola se postupně chystá uzavřít partnerství s kanadským pěstitelem marihuany Aurora Cannabis, aby mohl do svých produktů tuto látku zahrnovat. Údajně by mělo jít o speciální příměs s kanabidoidem CDB (součást wellness drinků), který by měl ulevovat od bolesti, křečí a zánětů.

James Quincey

Foto: Coca-Cola

James Quincey, předseda a CEO The Coca-Coly Company

Vedle toho, že by Coca-Cola rozšířila už tak široké portfolio nabízených nápojů (které by se vzhledem k akvizici oblíbeného kavárenského řetězce Costa Coffee mohlo ještě rozrůst), by šlo o první vstup významného výrobce nealkoholických nápojů na trh s konopnými výrobky. Zatím je však nejisté, v jaké fázi celé jednání je.

Foto: TechCrunch / Flickr; Kmeron / Flickr

Přepravní platforma Taxify v Česku po vzoru Uberu ukáže předem stanovenou cenu za každou jízdu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

taxify-app-mobile
0Zobrazit komentáře

Přepravní platforma Taxify zavádí v Česku pozitivní novinku pro své uživatele. V mobilní aplikaci, přes kterou se jízda sjednává, Taxify nově ukáže přesnou cenu za danou jízdu, která se tak již v době jízdy nebude moci měnit. Podobnou změnu provedl již před půl rokem také Uber, se kterým Taxify nejen v Česku o přízeň uživatelů soupeří.

Novinka v podobě dopředu stanovené ceny za jízdu je v Taxify dostupná od pondělí 24. září, potřebujete jen stáhnout nejnovější verzi mobilní aplikace. Přesná cena za přepravu bude vypočítána na základě očekávaného času trvání a vzdálenosti jízdy a zároveň bude brát v potaz také aktuální situaci dopravy ve městě a poptávku.

„Dlouho měli zákazníci v českých městech možnost vidět v aplikaci Taxify poměrně přesný odhad ceny jízdy. Teď jdeme ještě o krok dále. Aplikaci jsme upravili tak, aby cestující znali přesnou cenu už před objednávkou. Tímto krokem chceme ještě dále vylepšit ochranu spotřebitele a přizpůsobit aplikaci očekáváním uživatelů v 21. století,“ říká Roman Sysel, šéf Taxify pro Českou republiku a Slovensko.

lukaskroc

Přečtěte si takéPrvní Čech ve SpaceX Lukáš Kroc: Elona Muska je hodně obtížné přesvědčit, že něco nejdePrvní Čech ve SpaceX Lukáš Kroc: Elona Muska je hodně obtížné přesvědčit, že něco nejde

Cena zůstane stejná po celou dobu jízdy, jak aplikace avizovala před jejím objednáním, pokud se nezmění vyzvednutí nebo vyložení zákazníka. Pokud ano, dojde k aktualizaci ceny. Vyšší ceny, které jsou nasazovány v době zvýšené poptávky, budou v aplikaci opět reflektovány ještě před zahájením jízdy.

taxify-villig

Markus Villig, zakladatel a CEO Taxify

V Česku Taxify od července funguje mimo Prahy také v Ostravě, Olomouci, Českých Budějovicích a Plzni a není vyloučeno, že by k nám mohlo přivést také elektrické koloběžky. I to má být další způsob, jak chce Taxify bojovat s konkurencí v podobě Uberu, Liftaga a dalších na našem trhu aktivních přepravních služeb.