Solární vozítko plné praktičnosti. Aptera představila novinku Sol s dojezdem 1 600 kilometrů, lze s ní i kempovat

aptera-sol1

Foto: Aptera

Aptera Sol dokazuje, že i vůz poháněný paprsky umí být praktický

0Zobrazit komentáře

Hledat u automobilek osobitý rukopis je kvůli stále unifikovanějšímu designu čím dál tím obtížnější. Jsou tu však i projekty jako Aptera, jejíž vozy si nespletete s ničím jiným. Americká firma, která pracuje na vývoji solárního automobilu s nebývalým dojezdem, nyní představila své druhé vývojové vozidlo spadající do kategorie Never Charge. To dostalo vlastní videoklip, který ukazuje, co všechno se dá s vozem poháněným sluncem zažít a jak vypadá jeho interiér.

Dojezd až 1 600 kilometrů a zařazení do kategorie Never Charge, která jasně napovídá, že při chytrém a střídmém užívání není potřeba zajíždět k nabíjecímu stojanu, to jsou ty nejatraktivnější povahové rysy futuristického vozítka startupu Aptera. Ten oslovil už tisíce zájemců, kterým nedělá problém si na tento výkřik moderní techniky chvilku počkat.

Aptera je totiž prozatím ve fázi vývoje, což ovšem není překážkou k tomu představovat fanouškům schopnosti vozidla již nyní. Nově se tak děje prostřednictvím videa, jehož hlavním protagonistou není černočerný model Paradigm, ale verze pragmaticky pojmenovaná Sol. Názvem Aptera jasně podtrhuje charakter vozu, který je schopen pohybu právě díky kolekci energie ze slunečních paprsků.

Byť se to nemusí na první pohled zdát, Aptera ve videu prezentuje vůz především jako praktického společníka na výletech, při cestách za nákupy, k moři či za kempováním. Jak moc vlastně dokáže být automobil prostorný, ve videu Aptera demonstruje na velkém chladícím boxu či košících plných jídla ukládaných do zavazadlového prostoru. Do něj je nakonec uloženo i surfové prkno, čímž výrobce ukazuje, že i se solárním vozem se dají vozit skutečně rozměrné předměty.

Ukázka užitečnosti vrcholí v momentě, kdy si dvě dámy vytvoří z otevřeného víka kufru a zavazadlového prostoru stan. Díky své koncepci pro dva pasažéry a výrazně protáhlé zádi by se v automobilu skutečně mohly dvě dospělé osoby pohodlně vyspat, čímž Aptera boří veškeré mýty o nepraktičnosti solárních vozítek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Startup se však nezapomněl pochlubit ani interiérem svého vozu, který působí skutečně plnohodnotným dojmem. Nechybí ergonomický volant či velká dotyková obrazovka s propracovaným infotainmentem. Ten zobrazuje celou řadu statistik týkajících se nakládání s energií, což je u tohoto modelu více než vítané.

Aptera chce začít s dodávkami vozů držitelům prvních rezervací ještě v tomto roce. Cena základní verze startuje na 25 900 dolarech, tedy necelých 540 tisících korun. Za tuto částku zájemce obdrží verzi s dojezdem 400 kilometrů. Verze s dojezdem 1 600 kilometrů je dostupná za částku 44 900 dolarů, díky čemuž se i ona stále drží v relativně rozumných cenových hladinách pod hranicí jednoho milionu korun.

aptera-sol2

Foto: Aptera

Aptera má v plánu začít dodávat první vozy již v tomto roce

Je však nutné brát v potaz fakt, že se bavíme o lehkém tříkolovém dopravním prostředku, který s klasickými osobními automobily nelze příliš srovnávat. Oba typy vozidel mají své klady i zápory. Tam, kde Aptera ztrácí na prostornosti – což však nemusí být tak velký problém, jak ukazuje v nejnovějším videu – získává na hospodárnosti a také bezpečnosti.

Podle tvůrců vozítka je systém kolekce solárních paprsků navržen tak, aby byl schopen ve většině slunných regionů nabídnout dojezd až 18 tisíc kilometrů ročně. Díky tomu tak nebudou muset někteří uživatelé na svých cestách vůbec zajíždět k nabíjecím stojanům.

Mimo to se vůz navíc může pochlubit kostrou vyrobenou z oceli a hliníku, která ve spojení s pokročilým systémem airbagů dělá z Aptery mimořádně bezpečný stroj. V tuzemsku jej nejspíš příliš často nepotkáme, ovšem pro obyvatele přímořských lokalit by se mohlo jednat o velmi atraktivní způsob mobility.

Desítky milionů eur do výroby baterek. Porsche naplno skáče vstříc elektromobilové budoucnosti

Patrik SvatošPatrik Svatoš

Porsche Taycan

Foto: Porsche / Christoph Bauer

Elektrické Porsche Taycan

0Zobrazit komentáře

Budoucnost automobilové dopravy v Evropě je jednoznačně v elektromobilech, to však s sebou nese nové komplikace. Jednou z nich je i závislost na společnostech, které vyrábějí bateriové články. Taková situace pro žádnou z automobilek není ideální, proto v posledních třech měsících do podobných firem s vidinou větší kontroly nad potenciálně kritickým článkem výrobního procesu investovaly nejen Volkswagen a Volvo, ale nově také Porsche.

Automobilek, které na evropském trhu stále nenabízejí elektromobil, už není mnoho. V rychlosti můžeme zmínit například Ferrari, Lamborghini nebo Toyotu, jež se však věnuje vodíkovému pohonu. Odběr baterii se tak rapidně zvyšuje a pandemie koronaviru rychlejším dodávkám rozhodně neprospívá. To je jeden z hlavních důvodů, proč se Porsche rozhodlo investovat nemalé finanční prostředky do založení nové společnosti Cellforce Group, jež se vývojem baterií bude zabývat.

„Baterie je spalovací motor budoucnosti. Cellforce Group bude hrát zásadní roli ve vývoji, výzkumu, ale i výrobě výkonných bateriových článků,” řekl Oliver Blume, předseda představenstva Porsche. „Tento společný podnik nám pomůže zaujmout přední místo v celosvětové konkurenci při vývoji elektromobility a následně spojit nezaměnitelný zážitek jízdy v Porsche a udržitelnost,” dodal o joint venture projektu se společností Customcells.

Porsche Taycan

Foto: Porsche

Elektrické auto Porsche Taycan

V podniku Porsche drží 83,75 procenta, ale výši své investice nezveřejnilo. V prohlášení však zmiňuje, že se jedná o desítky milionů eur. Finance Cellforce využije na vývoj nových baterií, které se nabijí za méně než 15 minut. Pro porovnání, Porsche Taycan se zvládne na 80 procent kapacity nabít za zhruba 22 minut. Investice také v následujících letech povede k rozšíření týmu Cellforce ze 13 na 70 pracovníků.

Do baterií investují Volkswagen i Volvo

Není to ovšem jen Porsche, které se touto cestou vydalo. Na začátku letošního roku oznámil Volkswagen investici 300 miliard korun do společnosti Northvolt, díky níž se tento švédský výrobce baterií stane nejméně na deset let strategickým dodavatelem článků pro celý koncern, jehož součástí je i Škoda Auto.

Volkswagen drží v Northvoltu dvacetiprocentní podíl, který má v plánu dále navyšovat. Avšak jak velkou část firmy bude Volkswagen v budoucnu vlastnit, automobilka dosud neprozradila. Investice nicméně zapadá do strategie, která má za cíl odstřihnout se od závislosti na dodavatelích baterií pro elektrické i plug-in hybridní modely.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

dawnwalker

Přečtěte si takéBývalí vývojáři Zaklínače chystají upíří fantasy. Ukázka hry bere dechBývalí vývojáři Zaklínače chystají upíří fantasy. První ukázka ze hry láká na krvavý středověk

Do Northvoltu navíc neinvestuje pouze Volkswagen, ale také Volvo. Původem švédská automobilka, která aktuálně patří čínské společnosti Geely, chce ve spolupráci s Northvoltem postavit výzkumné a vývojové centrum ve své domovině. To má zahájit provoz již příští rok a obě firmy se budou na financování podílet rovným dílem.

Prvním vozem, jenž bude využívat bateriové články vyvinuté v rámci společného podniku, bude elektrický nástupce Volva XC60. V plánu je i stavba nového výrobního závodu, který má být kompletně poháněn čistou energii a poskytne zaměstnání přibližně třem tisícům lidí. O umístění nové továrny však Volvo zatím nerozhodlo.