Sony nakonec elektromobil prodávat nebude. Dál ale testuje autonomní technologie a PlayStation v autech
Je tomu více než rok, co se Sony na veletrhu CES postaralo o pořádné pozdvižení, když představilo svůj vlastní elektromobil Vision S. Informace prolétla médii jako blesk a všichni si kladli otázku, kam s tímto projektem Sony míří. Chce se stát plnohodnotnou automobilkou, nebo jen demonstruje své technické schopnosti? Nyní je ovšem jasno. Vision S zůstane pouhým konceptem, na kterém Sony testuje své technologie s přesahem do automotive.
Tuto informaci se však dozvídáme až nyní, po roce plném otázek, testování a kusých informací, které neustále podněcovaly zvídavost. Po premiéře vozu Sony oznámilo, že se projekt přesouvá zpět do Štýrského Hradce, kde bude dále vyvíjen v rámci partnerství se společností Magna Steyr. Následně se projekt na půl roku odmlčel, aby automobilka zničehonic v červenci oznámila jeho testování na silnicích v okolí Tokia.
To opět probudilo živé diskuse. Pokud Sony vůz testuje na veřejných silnicích, je jeho produkce poměrně reálná, ozývalo se z řad některých expertů. Jenže informace o tom, že provádí testy v okolí japonské metropole, byla tím jediným, s čím si veřejnost musela vystačit na dalších šest měsíců. Vision S se totiž opět odmlčelo. Jeho poslední výstup proběhl tam, kde to všechno začalo.
Na letošním CES Sony uvedlo nové video, v němž dává jasně najevo, že Vison S neposlalo k ledu, ale do zasněženého průsmyku kdesi v Evropě. Vůz na klikaticích ukázal, že jeho autonomní technologie dokáže fungovat i na úzkých silnicích v ledovém sevření. Sony se navíc nechalo slyšet, že plánuje další podobné testy v jiných regionech. Ta nejdůležitější otázka však stále nebyla zodpovězena: stane se Vision S produkčním vozem?
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJasnou odpověď získal až web Car and Drive od jednoho z mluvčích společnosti, který řekl: „V současnosti neplánujeme masovou produkci či prodej vozu. S očekáváním, že se mobilita stane do budoucna významným megatrendem, zkoumáme, jak může Sony smysluplně přispět do éry autonomního řízení.“
Sony by chtělo sehrát svou úlohu hned na dvou frontách. Vision S pro něj představuje testovací mulu technologií autonomního řízení vozidla. Sony však i jako významný hráč na poli entertainmentu hledá možnosti, jak posádku, která se již nemusí věnovat řízení, mohla na dlouhých cestách zabavit.
O autonomii schopnosti vozu se stará zhruba 40 senzorů, které sledují interiér i exteriér vozu. Sony tvrdí, že vůz momentálně nabízí autonomní schopnosti odpovídající úrovni 2+. Ve své výbavě má například adaptivní tempomat, automatické parkování a systém pro autonomní změnu jízdního pruhu. V budoucnu by Sony chtělo systém upgradovat až na čtvrtou úroveň, ve které by měl vůz zvládnout většinu situací bez nutnosti lidského zásahu.
Co se zábavy týče, Sony využívá Vision S pro testování audiosystému nazvaného 360 Reality Audio. Jeho jednotlivé reproduktory jsou rozmístěny ve voze tak, aby měl každý z cestujících vlastní zvukový zážitek v co možná nejvěrnější podobě. Z dlouhodobého hlediska chce Sony do vozů implementovat technologii z PlayStationů a 5G připojení pro co nejlepší herní zážitek.
Se Sony Vison S se tak určitě definitivně neloučíme, ale dělat si na něj místo v garáží je v tuto chvíli zbytečné. Smutnit ovšem nemusíme. Představa cest v autonomním režimu strávených hraním her v doprovodu pořádného audia je neméně lákavou záležitostí.