Španělský vlak přijíždí na první kolej. Státní dráhy Renfe Operadora získaly poloviční podíl v českém Leo Expressu
Jak bylo v březnu ujednáno, v prosinci se podařilo naplnit. Do českého dopravce Leo Express, který měl až doposud pouze české vlastníky, vstoupily španělské státní dráhy a také švédský specialista na servis vozidel železniční dopravy. Díky transakci, ve které Španělé získali v Leo Expressu poloviční podíl a Švédové pět procent, se základní kapitál českého dopravce navýšil o 150 milionů korun.
Pod svým aktuálním jménem působí Leo Express na trhu drážní dopravy od roku 2011. Za deset let svého fungování se mu podařilo rozšířit služby do oblasti střední Evropy, které dnes nezprostředkovávají pouze vlaky, ale i autobusy.
V České republice se s jeho vlaky lze setkat na trase Praha–Ostrava a od prosince roku 2019 zajišťují regionální dopravu i v Pardubickém kraji. Ve stejném roce Leo Express přepravil na 2,4 milionu cestujících a jeho obrat poprvé překonal hranici jedné miliardy korun. A na významné události není chudý ani letošní rok.
Do společnosti totiž vstoupil strategický partner v podobě španělských státních drah Renfe Operadora. Ten získal přes 13,5 milionu akcií společnosti v nominální hodnotě 135 milionů korun, což reprezentuje poloviční podíl v Leo Expressu. Renfe provozuje síť vysokorychlostních vlaků ve Španělsku, která je zároveň největší vysokorychlostní sítí v Evropě a po Číně dokonce druhou největší na světě.
K celé transakci, o které jsme informovali již v srpnu tohoto roku, se přidala také firma EuroMaint, která v Leo Expressu získala 1,3 milionu akcií v nominální hodnotě 13,5 milionu korun, tedy přibližně 5% podíl. Společnost se sídlem ve švédské Solně poskytuje inženýrské a servisní služby pro sektor železniční dopravy. Jedná se o služby spojené s údržbou v provozu, mobilní údržbou, generálními opravami, servisem komponentů a dodávkami náhradních dílů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Jak informoval deník E15, na základě vstupu Španělů do Leo Expressu došlo u dopravce k restrukturalizaci. V říjnu tohoto roku opustil křeslo člena představenstva společnosti Leoš Novotný starší, otec zakladatele Leo Expressu Leoše Novotného mladšího a bývalý majitel potravinářského giganta Hamé. Zároveň do společnosti Leo Mobility, patřící právě Leoši Novotnému mladšímu, převedly své podíly Leo Express, Leo Connect a Leo Express Polska.
Po španělské investici drží Leo Mobility v Leo Expressu 44,3% podíl v celkové hodnotě bezmála 120 milionů korun. Zbylá část podniku připadá na drobné akcionáře. Celková hodnota základního kapitálu Leo Expressu by měla po transakci činit 270,5 milionu korun. Celková hodnota transakce se pak měla vyšplhat téměř ke 200 milionům korun, jelikož úpis akcií proběhl v kurzu 13,35 koruny za kus.
Dopravce chce finance a nové partnerství využít ke svému dalšímu rozvoji a hledání nových tratí, na kterých by mohl své vlaky provozovat. Dít by se tak mělo nejen v Česku, ale i v zahraničí. Spolupráce chce ke své expanzi využít i dopravce Renfe, který má v plánu proniknout na nové evropské trhy.