Do Česka přijíždí španělské státní dráhy. Kupují polovinu Leo Expressu

Vlak Leo Express

Foto: Leo Express

Leo Express už nebude mít jen české vlastníky. Do České republiky totiž míří jeden z největších evropských železničních dopravců, španělské státní dráhy Renfe Operadora, které oznámily, že kupují polovinu českého soukromého dopravce. Detaily obchodu, který byl předjednán již v březnu, nejsou známy. K jeho úplnému dovršení už každopádně zbývají jen formality.

„Leo Express pokročil ve vyjednávání se španělským státním dopravcem Renfe, který má zájem o vstup do společnosti ve formě 50% podílu. Podepsání investiční smlouvy je dalším krokem ke vstupu strategického investora do Leo Express. Podmínky investiční smlouvy jsou předmětem obchodního tajemství, a proto se k nim Leo Express nebude blíže vyjadřovat,“ uvedl pro CzechCrunch Emil Sedlařík, tiskový mluvčí Leo Expressu.

Španělské státní dráhy transakci potvrdily v tiskové zprávě, na kterou upozornil magazín Zdopravy.cz. Stalo se tak poté, co velký obchod potvrdilo španělské ministerstvo financí, které muselo akvizici schválit. Renfe si chce nákupem poloviny Leo Expressu otevřít cestu do dalších zemí, které mají v roce 2028 generovat pětinu jeho příjmů.

Prostřednictvím spojenectví s Leo Expressem si Renfe otevírá dveře nejen na český trh, ale také na Slovensko, do Polska a získají rovněž licenci pro vstup na německé koleje. V Německu Leo Express dříve spolupracoval se společností FlixMobility a jejími vlaky pod značkou FlixTrain, loni došlo k přerušení partnerství, ale teď by se mohl do země našich západních sousedů vrátit.

Za Leo Expressem stojí rodina Novotných. V roce 2010 ji založil Leoš Novotný mladší, přičemž koncem roku 2019 se do čela firmy společně se svým synem postavil i Leoš Novotný starší, bývalý majitel potravinářského gigantu Hamé. V témže roce tuzemský dopravce přepravil 2,4 milionu cestujících a v obratu přesáhl miliardu korun. Konsolidovaný zisk celé skupiny činil 150 milionů korun. Výsledky za loňský rok prozatím nekomentuje.

Příjmy španělského Renfe v roce 2019 dosáhly na 3,7 miliardy eur (94 miliard korun) při čistém zisku 85 milionů eur (2,1 miliardy korun). Renfe Operadora je státním dopravcem a zároveň největším ve Španělsku. Působí také například ve Spojených státech a Saúdské Arábii a podílí se rovněž na projektu Rail Baltica, který má do roku 2026 spojit Varšavu a Tallinn.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.