Spider-Man je opravdový Avenger. Poslední hit Marvelu se stal šestým nejvýdělečnějším filmem vůbec

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

11166654 – SPIDER-MAN: NO WAY HOME

Foto: Falcon

Film Spider-Man: Bez domova

0Zobrazit komentáře

Velkých filmových událostí jsme za posledních pár let zažili docela dost. Od Tenetu přes poslední bondovku s Danielem Craigem nebo deváté Rychle a zběsile až po Dunu. Žádný z těchto filmů ale nedosáhl byť jen na polovinu finančního úspěchu Spider-Mana: Bez domova. Snímek, který představuje vyvrcholení několika generací příběhů o pavoučích hrdinech, do kin sice vtrhnul až na sklonku loňského roku, už nyní se ale stal šestým nejvýdělečnějším filmem všech dob.

Třetí Spider-Man s Tomem Hollandem v hlavní roli platil už dlouho před premiérem za hit, jeho vstup do kin ale přesto překvapil. Snímek, v němž se superhrdina v červenomodrém obleku musí postavit hordě nepřátel z alternativních vesmírů, jen za první víkend vydělal více než většina blockbusterů uvedených za pandemie celkově. Zhruba o týden později překonal hranici miliardy dolarů, což se hollywoodskému filmu naposledy podařilo v roce 2019, tedy ještě v době před covidem.

Postupně sice začaly jeho příjmy klesat, stále se ale pohybovaly v řádu několika milionů dolarů denně a s přehledem dominovaly týdenním i denním žebříčkům. Spider-Mana se podařilo překonat až pokračování legendární hororové ságy Vřískot, které do kin vstoupilo před necelými dvěma týdny. Nevydrželo to ale dlouho – nyní, více než měsíc po premiéře, je Bez domova opět na vrcholu.

Spider-Man: No Way Home

Foto: Falcon

Benedict Cumberbatch a Tom Holland ve filmu Spider-Man: Bez domova

Kromě aktuálních žebříčků se filmu podařilo vystoupat vysoko také v těch historických. Například si připsal třetí nejúspěšnější premiéru všech dob a druhou nejsilnější ve Spojených státech – to vše za globální pandemie. A co víc, k dnešnímu dni má Spider-Man: Bez domova na kontě celkem už téměř 1,7 miliardy dolarů (43 miliard korun), což ho řadí na šesté místo mezi nejvýdělečnějšími filmy vůbec. To bude nejspíš zároveň jeho finální pozice, na páté Avengers: Infinity War mu chybí více než 300 milionů dolarů.

Právě vyvrcholení ságy o Avengers, první díl nové trilogie Star Wars, Avatar a Titanic jsou jedinými filmy, jejichž globální příjmy Bez domova překonávají. Sony a Marvel, které stojí za jeho vznikem, evidentně připravily dokonalý fanouškovský zážitek, jehož koncept setkávání se s některými postavami ze starších spidermanovských filmů umožnil připomenout si jejich silné stránky, a zároveň nabídl i něco nového.

Objevila se ovšem i kritika, právě kvůli sázce na nostalgii. Najít lze také nejedno srovnání s o týden později uvedeným čtvrtým Matrixem Resurrections, který nekonečné rozšiřování franšíz a tvorbu podle hesla „pokud to není rozbité, neopravuj to“ otevřeně tematizuje a dělá si z nich legraci. Většina reakcí kritiky i publika nicméně byla více než pozitivní a i kdyby, v Disney, jemuž svět Marvelu patří, jde nakonec hlavně o čísla a rozvíjení franšízy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V souvislosti s tím vedení Sony Pictures, jemuž v komplikovaném vlastnickém propletenci patří část práv na značku Spider-Man, ujistilo, že byť se jedná o vyvrcholení spidermanovské trilogie s Tomem Hollandem, neznamená to pro jeho postavu konec. Studio prý už nyní spolu s hercem připravuje minimálně ještě jednu další trilogii. (pozor, následuje spoiler) Představitel jedné ze tří verzí superhrdiny, Andrew Garfield, přitom v podcastu Happy Sad Confused nedávno zmínil, že je rozhodně otevřený možnosti opětovného setkání všech Spider-Manů v jednom filmu.

Marvelovský filmově-televizní vesmír se Spider-Manem: Bez domova také konečně naplno rozjel svoji čtvrtou fázi, kde je jedním z hlavních motivů multiverzum a střety paralelních světů. Disney nedávno vydalo trailer na snímek Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství. Překračování hranic jednoho světa by se podle všeho mělo objevit i ve filmu Thor: Love and Thunder chystaném na letošní červenec.

Čtvrtlibrák se sejrem za 24 milionů. Quentin Tarantino prodal první NFT s úryvky scénáře Pulp Fiction

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

pulp-fiction

Reprofoto: Reading Movies/YouTube

Vincent Vega a Jules Winnfield, jedni z hlavních protagonistů Pulp Fiction

0Zobrazit komentáře

„Víš, jak říkají čtvrtlibráku se sejrem v Paříži?“ ptá se Vincent. „Oni mu neříkaj čtvrtlibrák se sejrem?“ podivuje se Jules. Jeden z nejslavnějších filmových dialogů posledních téměř třiceti let alespoň jednou slyšel snad každý, teď se ale naskytla možnost ho určitým způsobem vlastnit. Režisér snímku Pulp Fiction Quentin Tarantino se totiž rozhodl v aukci nabídnout části svého rukopisu scénáře ve formě NFT.

Znění finálního scénáře slavného snímku sice lze snadno dohledat na internetu, v tomto případě se ale jedná o digitalizovanou verzi osobní rané kopie filmaře, která obsahuje dosud veřejností neviděné poznámky nebo dějové odlišnosti. Má tak jít o zcela unikátní artefakty pro fanoušky Tarantina i Pulp Fiction.

NFT s úryvky z rukopisu scénáře mají být ojedinělé také v tom, že na rozdíl od jiných k jejich obsahu skutečně nemá dostat přístup nikdo jiný než vlastník. Standardně může grafiku, video nebo jiná média vložená do NFT vidět každý a vlastnictví pak spočívá pouze v exkluzivním držení unikátního kódu, který je uložený na nepřepisovatelném blockchainu a představuje potvrzení transakce.

Tarantinova NFT jsou uložena na blockchainu The Secret Network, jež zachovává také exkluzivní přístup jejich majitele k jejich obsahu. Jednoduše řečeno, pokud výherce aukce nebude chtít úryvek rukopisu Pulp Fiction ukázat nikomu jinému, nikdo jiný ho nebude moci vidět.

Americký režisér Quentin Tarantino

Režisér připravil kolekci celkem sedmi nejikoničtějších scén filmu a doplnil je nově nahraným komentářem. Zájemci o tyto balíčky se musí registrovat na speciálním webu, načež se mohou zúčastnit aukce pořádané prostřednictvím burzy OpenSea. První ze sedmi NFT, pojmenované Royale with Cheese, obsahuje scénu citovanou výše a prodalo se 21. ledna za 1,1 milionu dolarů (asi 24 milionů korun). Po dvou stovkách příhozů aukci vyhrála krypto skupina AnonDAO sestávající z mnoha menších investorů.

Včera do aukce vstoupila druhá scéna s názvem Pumpkin and Honey Bunny, zachycující přepadení kavárny na začátku filmu. Krátce po půlnoci skončila, zatím však není známo, kdo a s jak vysokým příhozem ji vyhrál. Mezi podmínkami aukce je však minimální cena 250 tisíc a cílová cena milion dolarů. Další scéna, pojmenovaná Foot Massage, představuje diskuzi mezi Vincentem a Julesem na téma akceptovatelnosti masáží nohou a vstupuje do aukce už dnes v jednu odpoledne.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zbylé čtyři NFT s útržky ze scénáře Pulp Fiction se jmenují Check Out the Big Brain on Brett, Captain Koons Monologue – The Gold Watch, Bring Out the Gimp a Last Scene: Coffee Shop – Ezekiel 25:17. Jejich aukce mají proběhnout v dalších dnech vždy od jedné odpoledne s výjimkou poslední, stanovené na 31. ledna.

Fakt, že aukce probíhají právě nyní, je přitom poměrně překvapivý. Koncem loňského roku, nedlouho po Tarantinově ohlášení záměru NFT svého rukopisu scénáře nabídnout, totiž na režiséra podalo žalobu studio Miramax, vlastnící snímek Pulp Fiction. Filmař se podle něj prodejem scénáře provinil vůči autorskému právu.

Ačkoliv Tarantino má právo na publikaci scénáře, Miramaxu vadí, že s ním svůj NFT projekt nekonzultoval a narušil tak vlastní plány studia k dalšímu využití jeho duševního vlastnictví. Podle právníků režiséra žaloba nemá skutečné opodstatnění a před soudem neobstojí. První slyšení má podle The New York Times proběhnout až v únoru, kdy už má být celá kolekce Tarantinových NFT prodaná.

pulp-fiction-1

Reprofoto: GSE/YouTube

Vincent Vega a Jules Winnfield, jedni z hlavních protagonistů Pulp Fiction

Režisérova akce je pak kontroverzní také kvůli obecnější diskuzi kolem nezaměnitelných tokenů. Zatímco jejich podporovatelé často zmiňují například údajně revoluční hodnotu digitální vzácnosti pro umění, druhá strana kritizuje třeba jejich tendenci ke komodifikaci potenciálně čehokoliv. NFT nemusí mít, a většinou nemají žádnou uměleckou hodnotu, slouží jen ke generování zisku výhradně na základě své uměle limitované dostupnosti.

Jedna z hlavních kritik se vztahuje také k údajné decentralizaci digitálního uměleckého trhu a možnosti tvůrců více vydělat na svém umění. Už v prvních měsících NFT boomu se ukázalo, že tuto funkci neplní, naprostá většina zisku z jejich prodeje totiž putuje jen několika málo stranám, těžícím z už předchozí popularity nebo rozsáhlých marketingových kampaní. Tarantino má štěstí, že mezi zavedená jména patří a tvrzení o demokratizaci umělecké sféry a bohatství v ní ho nemusí zajímat.