Spojení lídrů ve vyhledávání v e-shopech. Slovenský Luigi’s Box kupuje českého konkurenta
Využívají je tisíce e-shopů a společně chtějí posílit pozici na evropském trhu. V transakci dochází i k exitu Presto Ventures a Lighthouse Ventures.
Pokud jste nakupovali na Alze či Košíku, v internetových lékárnách Benu či Dr. Max nebo online v Makru a Mountfieldu, setkali jste se s nimi, ani o tom nevíte. Technologie pro personalizované vyhledávání a doporučování produktů jim totiž dodávají slovenský nástroj Luigi’s Box a české Persoo, které dohromady využívají tisíce e-shopů u nás i v zahraničí. Obě firmy na zdejším trhu patří mezi přední hráče a koncem roku uzavřely transakci, v rámci níž Persoo plně přejde pod křídla Luigi’s Box.
Akvizice se pohybuje v blíže nespecifikovaném řádu milionů eur, podle odhadu CzechCrunche mezi sto až dvě stě miliony korun. Část transakce probíhá formou výměny akcií a dochází také k exitu venture kapitálových fondů Presto Ventures a Lighthouse Ventures, které historicky investovaly do Persoo. Další doplňující detaily k financování a transakci společnosti nesdělují.
„Na akvizici jsme pracovali několik měsíců. Tým Persoo se stane naší součástí, čímž získáme další experty v oboru, upevníme pozici v Evropě a budeme pracovat na nových cílech. Co se týče klientské části, změna bude probíhat na pozadí a tak, aby to bylo pro firmy maximálně bezstarostné,“ říká Gejza Nagy, spoluzakladatel a ředitel Luigi’s Boxu.
„Plusem je, že díky produktovým synergiím z toho budou benefitovat i naši zákazníci. Jsem rád, že se Persoo stane součástí Luigi’s Box a v Evropě tak budeme ještě silnějším hráčem,“ doplňuje Pavel Pinkas, spoluzakladatel a ředitel Persoo, jež se stane plnohodnotnou součástí Luigi’s Boxu.
Obě společnosti pro e-shopy vyvíjejí personalizované vyhledávání a doporučování produktů, přičemž optimalizaci vyhledávání pomocí umělé inteligence a strojového učení považují za klíčovou. Podle interních statistik prodej přes tuto funkci představuje čtvrtinu celkového obratu e-shopů, v některých segmentech více než polovinu.
Při správném nastavení vyhledávání a doporučování končí podle zkušeností Luigi’s Box jen jednotky procent výsledků bez dokončení nákupu. Naopak u webů, které optimalizaci neřeší, je to v průměru prý deset až dvacet procent. Řešení společnosti Persoo pak klientům zvýšilo konverzní poměr z vyhledávání v průměru o deset až patnáct procent.
Luigi’s Box v roce 2014 zakládala trojice podnikatelů Gejza Nagy, Tomáš Kramár a Michal Barla, přičemž jeho technologii využívá přes 3 500 e-shopů. V roce 2022 se jeho opakující roční příjmy (ARR) pohybovaly na úrovni devadesáti milionů korun, loni to bylo již 140 milionů. Společnost Deloitte jej zařadila do žebříčku Technology Fast 50 jako jednu z nejrychleji rostoucích technologických firem ve střední Evropě. Podle informací, které firma poskytla, generuje pozitivní cashflow a je v mírném zisku – stejně jako Persoo.