Spolehlivou dezinformaci vytvoříte i bez umělé inteligence, říká expertka. Teď jich ale může být více
Mnozí varují, že AI může zaplavit internet lživým obsahem. Veronika Batelková ale klidní vášně. Oklamat lze i mnohem jednodušeji.
Expertka na dezinformace Veronika Batelková
Sociálními sítěmi nedávno prolétl snímek s hustým černým kouřem v okolí Pentagonu, sídla amerického ministerstva obrany, který měl zachytit svědek jen pár vteřin po domnělém výbuchu. Jenže byl falešný a jak se později ukázalo, velmi pravděpodobně vytvořený v generátoru umělé inteligence. Než byla ale zpráva vyvrácena, stihla na chvíli ovlivnit i pohyb burzovního indexu S&P 500. Je to předzvěst větší záplavy falešných zpráv vytvořených umělou inteligencí, nebo jen ojedinělá událost?
Před tím, že umělá inteligence může přispět k zaplavení online prostoru dezinformacemi, varují i technologičtí a političtí lídři. Byl to ostatně i jeden z bodů nedávné výzvy na pozastavení vývoje nových systémů, kterou podepsal například i Elon Musk. Na totéž téma se vyptávali američtí zákonodárci i šéfa společnosti OpenAI Sama Altmana při slyšení v Kongresu a se šéfem Googlu Sundarem Pichaiem o něm hovořila i eurokomisařka Věra Jourová.
Otázka je, jestli se s generativními nástroji umělé inteligence v dezinformačním prostoru nakonec něco skutečně změní. Jak totiž připomíná expertka na dezinformace a mediální vzdělávání Veronika Batelková ze spolku Zvol si info, posunout veřejné dění se dá i mnohem snadněji. „I když je dnes vytvořit audiovizuální dezinformaci mnohem jednodušší, stále je to práce navíc vytvářet zadání pro generování obrázku či videa do nástrojů jako Dall-E, když jsou lidé schopni uvěřit i prosté textové informaci,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch.
Právě čtete upravenou verzi rozhovoru Veronikou Batelkovou, který jsme natočili pro podcast Weekly. Společně s dalšími zprávami ho vydáváme každou neděli.
V případě snímku Pentagonu se obratem prokázalo, že je zfalšovaný, ale přesto dokázal hnout s významným akciovým indexem. Fact-checking tedy funguje, ale funguje dost rychle?
Obecně je fact-checking důležitý nástroj pro odhalování dezinformací, ale rozhodně ne všespásný. Lži se zpravidla šíří rychleji než pravda, protože jsou atraktivnější a mají větší potenciál na reakce na sociálních sítích – to je mechanismus, který dokázaly i kvantitativní studie. Fact-checking tím pádem nebude nikdy dostatečně rychlý na to, aby se zabránilo alespoň nějakému šíření dezinformace. Je tak třeba nejen její rychlá detekce, ale zároveň aktivní spolupráce sociálních sítí, posilování kvalitní žurnalistické práce a dostatečná edukace společnosti.
Je tedy ve věku umělé inteligence fact-checking ještě více bezzubý nástroj, než byl doposud?
Neřekla bych bezzubý, ale určitě s umělou inteligencí získávají dezinformace větší náskok, než měly doteď. Je to ale oboustranný proces, protože nám naopak umělá inteligence i může pomoci dezinformace detekovat.
Nicméně v tomto případě bylo odhalení pořád precizní lidskou prací novináře z Bellingcatu, ale než na něj upozornil, zahýbal zmíněnými akciemi. Co to o naší situaci říká?
Pro mě tento případ neukazuje nic moc nového, protože se zabývám dezinformacemi už dlouho a vím, že jeden malý žvást dokáže zmást masy lidí. Nicméně tento případ určitě ukazuje, že nepravdivý obsah generovaný AI může mít skutečný vliv na svět a tržní aktivity. I to už ale známe z minulosti. Dezinformace už několikrát dokázaly pohnout trhem a veřejným míněním a ani nemusely být podložené nějakým obrázkem.
Co se týče obsahu generovaného umělou inteligencí, tak jsme zatím viděli hlavně odlehčenou verzi: nepravou fotografii americké zpěvačky Seleny Gomez z charitativního večera Met Gala, kterého se vůbec nezúčastnila, nebo komický snímek papeže Františka v luxusní péřové bundě. Zůstaneme ale jen u vtípků?
Nemám samozřejmě věšteckou kouli, ale myslím, že u vtípků nezůstane. Je fakt, že podobně alarmistická, jako jsou teď vyjádření o generativní AI, byla už v minulosti ta o deep fakes. Byly zmiňovány jako velké riziko pro americké prezidentské volby, a nakonec ve větší míře použity nebyly. Je to proto, že stačí napsat jeden tweet, dát do něj prostou informaci – a lidé jsou schopni jí věřit. Takže proč se vlastně plácat s videem? S generativním AI je to stejné. Optikou cena–výkon to zkrátka nedává příliš smysl.