Spotify nezpomalila ani kauza Joea Rogana. Hlásí výrazně vyšší výdělky i růst předplatitelů

Spotify za minulé čtvrtletí vydělalo 131 milionů eur.

Filip HouskaFilip Houska

daniel-ek-spotify

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

0Zobrazit komentáře

Streamovací službě Spotify se v uplynulém čtvrtletí podařilo růst, což je znatelné hlavně v počtu posluchačů. Za tříměsíční období končící 31. března navýšilo počet prémiových předplatitelů meziročně o 15 procent na 182 milionů (oproti 158 milionům) a celkové tržby mu vyrostly na 2,6 miliardy eur (63,8 miliardy korun), tedy o zhruba 500 milionů více než loni ve stejném období. A to navíc ve složité době, kdy řeší jednu nemilou událost za druhou.

Poměrně zásadní věc se odehrála začátkem února, když musela oblíbená streamovací platforma řešit kontroverze ohledně známého komentátora Joea Rogana, který pro ni exkluzivně natáčí podcasty. Ten totiž ve svém pořadu údajně šířil dezinformace ohledně koronaviru, za což schytával tvrdé rány od veřejnosti. Připojili se i někteří slavní hudebníci, kteří protestně začali ze Spotify stahovat své nahrávky.

Pak přišla válka na Ukrajině a Spotify poměrně dlouho řešilo, zda z ruského trhu v návaznosti na tento akt agrese odejít. To se nakonec stalo těsně před ukončením uplynulého čtvrtletí a Spotify samo zmínilo, že v souvislosti s odchodem z Ruska ztratilo zhruba 1,5 milionu uživatelů – a očekává, že do konce dubna jich budou přes dva miliony. I přes všechny tyto nepříjemné události si ale tým okolo šéfa služby Daniela Eka může zatleskat.

Vedle růstu prémiových uživatelů, tedy těch, kteří si Spotify pravidelně měsíčně předplácí, zaznamenalo za uplynulý kvartál také zvýšení aktivních uživatelů jako takových (včetně těch, kteří využívají službu s reklamami zdarma) – konkrétně šlo o meziroční růst ve výši 19 procent na 422 milionů z 356 milionů. V souvislosti s tím dělaly příjmy z reklam 282 milionů eur (6,9 miliardy korun).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve výsledku pak Spotify za minulé čtvrtletí vydělalo 131 milionů eur, tedy o více než 100 milionů v meziročním srovnání. Švédská firma ale obecně příliš neřeší čtvrtletní výkazy zisku a ztrát a primárně se soustředí právě na růst předplatitelů. Pro ně už před rokem představila speciální předplatné s bezztrátovou kvalitou zvuku, nicméně stále ho nezpřístupnila – a odložila ho na neurčito.

V celkovém kontextu stojí za zmínku i nevídaně velké partnerství, které Spotify v uplynulých třech měsících sjednalo. Spojilo se totiž se slavným fotbalovým klubem FC Barcelona a za miliardy budou hráči katalánského celku nosit na dresech jeho logo. A co víc – dokonce se přejmenoval i věhlasný stadion Camp Nou na Spotify Camp Nou.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Nezastavitelný Rohlík. Online supermarket Tomáše Čupra vyrostl o polovinu, utržil 12 miliard korun

Na klíčovém domácím trhu je Rohlík ziskový čtyři roky, na dalších třech trzích se do kladných čísel překlopí letos. Expandovat bude do tří zemí.

Peter BrejčákPeter Brejčák

tomas-cupr2

Foto: Rohlik Group

Tomáš Čupr, zakladatel online supermarketu Rohlik.cz

0Zobrazit komentáře

Čtyři země, milion aktivních zákazníků, deset milionů objednávek a čisté příjmy ve výši 490 milionů eur, tedy přibližně dvanáct miliard korun, s meziročním růstem o 53 procent. Takový byl poslední fiskální rok, který skončil v letošním dubnu, skupiny online supermarketů Rohlik Group zakladatele Tomáše Čupra. Letos chystá expanzi do dalších tří zemí a směřuje k rychlému dobytí evropského trhu.

„Růst našich tržeb je tažen tím, že Rohlik Group překonala hranici jednoho milionu zákazníků a jsme rádi, že po pandemii nedochází ke zmírnění nebo zpomalení růstu. Nejenže jsme na našem klíčovém českém trhu EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy – pozn. red.) pozitivní již od roku 2018, ale všechny naše čtyři stávající trhy jsou na cestě k ziskovosti v nadcházejícím fiskálním roce,“ doplňuje podrobnosti Čupr.

Rychlý růst i expanzi na nové trhy Tomáš Čupr financuje hlavně díky pomoci investorů. Jen v loňském roce získal ve dvou kolech dohromady 7,5 miliardy korun, přičemž poslední investice z července jej ohodnotila na 1,2 miliardy dolarů. Rohlík se tak stal vůbec prvním čistokrevným jednorožcem – jak se miliardové startupy v dolarech označují – z České republiky, letos se k němu do stáje bájných zvířat přidal Productboard.

Rohlik Group kromě domácí České republiky působí také v Maďarsku (pod názvem Kifli), Rakousku (Gurkerl) a také v německém Mnichově a Frankfurtu (Knuspr), letos chce přidat ještě Hamburk. V nejbližších týdnech se chystá vstoupit na italský a rumunský trh, letos chystá i rozšíření do Španělska – na těchto třech trzích bude působit pod novou značkou Sezamo.

rohlik-kuryr

Foto: Rohlik.cz

Kurýr online supermarketu Rohlik.cz

I díky vykázané ziskovosti Rohlík podle svého vyjádření dokazuje, že obchodní model skupiny je udržitelný a škálovatelný, což mu zmiňovanou expanzi po Evropě umožňuje. Dlouhodobým cílem je přitom obsluhovat desítky milionů zákazníků na celém kontinentu.

„Náš cíl zůstává nezměněn – umožnit více Evropanům žít spokojenější a zdravější život, čehož dosáhneme tím, že budeme volbou číslo jedna pro ty, kteří chtějí nakupovat celý týdenní nákup potravin online. Budujeme společnost, která narušuje fungování potravinářských maloobchodních gigantů,“ říká osmatřicetiletý Čupr, který historicky zakládal také Slevomat a Dáme jídlo.

Rohlik Group se při expanzi a dobývání trhů výrazně spoléhá na investice do technologií. Letos chce automatizovat svá logistická centra v Mnichově, Hamburku a v Praze celkem za 45 milionů eur (1,1 miliardy korun), další stovky milionů eur přidá v dalších letech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V Německu jsme během půl roku otevřeli dva sklady, to jsme předtím nikde jinde neudělali,“ řekl ČTK šéf českého Rohlíku Olin Novák. V Německu firma podle něj dosáhla na čtyři tisíce objednávek za den, což hodnotí jako „famózní číslo“ s tím, že takto rychlý růst supermarket nezaznamenal v žádné jiné zemi.

Novák řekl, že snahou bude mimo jiné rozšiřovat sortiment vlastních značek, které umožňují nabízet zboží i v době vysoké inflace za nejnižší ceny. „V privátních značkách jsme šli primárně po kategoriích, které jsou pro cenově citlivé zákazníky nejzásadnější,“ uvedl. Například každé druhé prodané mléko je od vlastní značky Miil. Zákazníkům Rohlik.cz brzy pod vlastní značkou nabídne zrnkovou kávu, některé položky ze suchých potravin a také krmivo pro zvířata.

stuchlik

Přečtěte si takéJednou za čas je třeba zatřást a pár kolegů vyhodit, říká StuchlíkNoc dlouhých nožů firmě prospěje, říká Petr Stuchlík. Jednou za čas je třeba zatřást a pár kolegů vyhodit

„V uplynulém fiskálním roce jsme zákazníkům dodali celkem téměř 200 milionů položek. Zatímco v loňském roce bylo okamžité doručování potravin velkým tématem mezi potravinářskými startupy v Evropě, my budujeme mnohem větší a životaschopnější nabídku. Náš online supermarket má více než 17 tisíc položek, tak široký sortiment zvyšuje frekvenci nákupů, protože zákazníci nemusí nakupovat jinde. Výsledkem je, že se stáváme skutečně komplexním obchodem, který zajistí celotýdenní nákup pro celou rodinu již za 90 minut,“ uzavírá Čupr.

S přispěním ČTK.