Spotify už má 83 milionů platících uživatelů, jeho ztráta se ale prohloubila na 461 milionů dolarů
Obrat, počet předplatitelů i čisté ztráty – to všechno u Spotify v posledním čtvrtletí rostlo. Zatímco růst prvních dvou ukazatelů švédská hudební streamovací služba jistě kvituje, téměř dvojnásobné meziroční prohloubení ztráty již tolik potěšující není.
Největší hudební streamovací služba ve čtvrtek oznamovala své výsledky za druhé čtvrtletí letošního roku, které skončilo v červnu, a šéf Spotify Daniel Ek se mohl pochlubit tím, že má jeho firma již 83 milionů platících uživatelů. Celkově, spolu s bezplatnou variantou, která obsahuje reklamy, Spotify měsíčně používá 180 milionů uživatelů.
Přestože se i díky tomu podařilo meziročně o více než čtvrtinu zvednout příjmy, na 1,49 miliardy dolarů, vykázaná čistá ztráta Spotify je oproti loňskému stavu dvojnásobná: 461,4 milionu dolarů proti loňským 188 milionům.
Bez platících uživatelů to nejde
Právě platící uživatele, jichž od začátku roku přibylo ve Spotify 13 milionů a mohou poslouchat veškerou hudbu bez omezení, švédská firma potřebuje. Z výše zmíněného celkového obratu přinesli předplatitelé do kasy Spotify celých 90 procent.
Důležité to je navíc i z toho pohledu, že Daniel Ek se svou firmou před několika měsíci vstoupil na burzu, a tak je pod mnohem bedlivějším dohledem akcionářů. Ti budou do budoucna očekávat nejen růst, ale také budou požadovat, aby začala streamovací služba vydělávat. Nejvíce Spotify stojí vysoké licenční poplatky nahrávacím studiím a umělcům, s nimiž se snaží vyjednat výhodnější podmínky.
Apple Music šlape na paty
Zároveň však Daniel Ek odmítl časté spekulace, že by se chtělo Spotify samo stát nahrávacím studiem. Ty se objevily v souvislosti s tím, že některou tvorbu si licencuje přímo od umělců, kteří sami drží svá licenční práva. Ek jednak upozornil, že tyto dohody nemá jeho služba exkluzivní, a navíc uvedl, že strategie Spotify je opačná. Svou neustále rostoucí uživatelskou základnou chce lákat čím dál tím více umělců, kteří by pak měli používat placené nástroje, aby sami dosáhli na co nejvíce posluchačů.
Přestože je v počtu všech uživatelů Spotify jednoznačným králem streamingového světa, u platících uživatelů, kteří jsou – jak je zmíněno výše – stejně nejdůležitější, mu začíná šlapat na paty největší konkurent Apple Music. Hudební služba Applu má sice zatím jen 40 milionů předplatitelů (data z dubna), nicméně je možné, že ve Spojených státech, na nejdůležitějším trhu, už Spotify předběhla. Švédská firma totiž nyní oznámila, že v Severní Americe má celkem jen 25 milionů předplatitelů. Tím by se ostatně potvrdily odhady ze začátku roku.