Stabilní, bezpečný a levný. ROSA představuje mezičlánek mezi klasickou helikoptérou a letouny budoucnosti
Není to ani vrtulník, ani letadlo a vlastně ani klasický letoun s kolmým vzletem a přistáním. Vzdušný vehikl ROSA si bere od každého trochu, čímž vzniká jedinečný stroj, který by mohl představovat přechodný článek mezi helikoptérami a letouny budoucnosti.
Projektů, které pracují na vývoji letounů s kolmým startem i přistáním, tzv. VTOL (Vertical Take-Off and Landing) letounů, popřípadě jejich elektrických variant (eVTOL), existuje celé množství. Některé jsou prozatím jen u počítačových vizualizací, některé dávají dohromady první prototypy a jiné už za sebou mají řadu testovacích letů.
Žádný z nich však není tak daleko, aby jeho stroje již reálně létaly ve vzduchu a zajišťovaly přepravu pasažérů. Důvod tkví nejen v nedokonalé technice, ale především v náročné a drahé certifikaci.
Horní rotor zajišťuje vertikální vzlet i přistání , elektrické rotory o stabilizaci a horizontální let
Některé společnosti s VTOL letouny sice uvádějí datum spuštění svých leteckých služeb v pětiletém horizontu, jedná se ale prozatím jen o vize, jejichž realizace bude více než složitá. Je zde však jeden letoun, který by se mohl stát určitým mezistupněm v evoluci osobní letecké mobility. Jedná se o letoun ROSA od společnosti Jaunt Air Mobility, který je bezpečný a díky jeho konstrukci by mělo být i méně problematické získání všech potřebných certifikací pro komerční provoz.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Na první pohled vypadá ROSA jako celá řada podobných eVTOL projektů, ovšem s tím rozdílem, že je vybaven horním rotorem, který je běžně k vidění u helikoptér. Právě toto technologické řešení je důvodem, proč je letoun bezpečnější než klasické VTOL letouny, jelikož horní vrtule dokáže pomocí autorotace zajistit bezpečné přistání v případě kolize v nižších letových výškách. Navíc technologické řešení, na kterém je rotor umístěn, se dokáže naklánět a tím stroj vyrovnávat.
Horní rotor zajišťuje vertikální vzlet i přistání a čtveřice elektrických rotorů, umístěna po dvou na křídlech stroje, se stará o stabilizaci a horizontální let. Letounu nechybí ani ocas podobný těm u helikoptér, ovšem s tím rozdílem, že u něj nenajdeme žádný rotor. Navíc vrchní rotor se dokáže otáčet velice pomalu, díky čemuž je celý stroj o 50 až 66 % tišší než běžný vrtulník či některá letadla.
Díky konstrukci spadá ROSA do kategorie gyrodyne, díky čemuž lze předpokládat, že získání potřebných certifikací od regulačních orgánů pro něj bude podstatně jednodušší než pro jiné typy VTOL letounů. S tím souvisí také nižší náklady potřebné pro uvedení takového stroje do reálného provozu.
Jak uvádí magazín New Atlas, ceny certifikací se mohou pohybovat okolo půl miliardy dolarů (přibližně 12,7 miliardy korun). V takovém případě bude pro poskytovatele přepravních služeb v takto certifikovaném stroji velice náročné nabízet přepravu za dostupné ceny.
ROSA, neboli Reduces Rotor Operating Speed Aircraf, je dílem Jaunt Air Mobility, který jej vyvinul z již dříve představeného prototypu Carter Aviation Slow Rotor Compound. Společnost Jaunt Air Mobility se může opřít o zkušené zaměstnance, mezi kterými je i generální ředitel Keydon Stanzione a její technologický šéf Martin Peryea, tedy muži s bohatými zkušenostmi ze svých původních angažmá u Boeingu a Bellu.
Okolo celého projektu je stále řada neznámých, které se týkají například infrastruktury či technologických řešení napájení elektromotorů akumulátory s dostatečně vysokou kapacitou. Ovšem plán získat do roku 2023 potřebné certifikace a v roce 2025 zahájit provoz přepravní služby by v tomto případě mohl být daleko reálnější než u konkurence.
Společnost navíc hlásí řadu poměrně silných partnerů, mezi kterými nechybí Uber, BEA Systems, Honeywell či Aerospace Structures.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.