Starbucks chce snížit spotřebu jednorázových kelímků na letištích. Zdarma místo nich nabídne vratné
Boj proti jednorázovým plastům, které mají vysoký potenciál znečišťovat planetu, přitvrzuje. Vidět to můžeme na institucionální úrovni, kdy zákaz plastových výrobků na jedno použití zavede Evropská unie, ale tažení proti zbytečným plastům vedou i soukromé firmy, které chtějí omezováním plastů reagovat na poptávku veřejnosti a demonstrovat svou společenskou odpovědnost. Jedním z cílů protiplastového odboje jsou jednorázové kelímky a velice zajímavý je nový experiment populárního řetězce Starbucks.
Se stále rostoucí oblibou kávy narůstá i spotřeba typických papírových kelímků a právě ty jsou čím dál častěji vnímány coby významný environmentální problém. Kávové kelímky sice lze vyrábět z recyklovaného papíru, nebo k výrobě papíru využívat dřevo z trvale udržitelných lesů, ale vnitřek kelímku je vždy potažen plastovou folií, která dělá kelímek vodotěsným. Tato plastová vrstvička značně komplikuje recyklaci a většina kelímků skončí v komunálním odpadu.
Místy s extrémní spotřebou kávy z kelímků jsou například nádraží a letiště. Starbucks proto přichází se zajímavým pilotním projektem na londýnském letišti Gatwick, v rámci kterého bude zákazníkům účtovat poplatek za jednorázové kelímky a naopak jim zdarma poskytovat kelímky vratné. Jak píše britský deník The Guardian, pilotní projekt rozjíždí environmentální iniciativa Hubbub a podporuje ji i přímo letiště Gatwick, které je po londýnském Heathrow druhým největším ve Spojeném království.
Cestující, kteří si vezmou vratný kelímek, budou mít po letišti k dispozici řadu sběrných míst, kde budou moci kelímek odevzdat a umožnit tak jeho další použití. Testování tohoto systému bude trvat měsíc a na jižním terminálu Gatwicku startuje již nyní. Do oběhu bude dáno celkem 2 000 kelímků a projekt má potenciál ušetřit významné množství těžko recyklovatelného odpadu. I kdyby si bezplatný vratný kelímek vzalo jen 250 zákazníků denně, za měsíc bude ušetřeno 7 000 jednorázových kelímků.
Funkčnost celého projektu má být zajištěna tím, že letiště je uzavřeným prostorem. Zatímco na ulici si člověk koupí kávu v konkrétní kavárně a následně s kelímkem vyrazí „nekontrolovaně“ do víru města, na letišti zůstává na přesně vymezené ploše, po které mohou být snadno rozmístěna odběrová místa pro sběr kelímků.
Zvláště ve Velké Británii se díky všemožným iniciativám poměrně daří lidi od jednorázových kelímků postupně odnaučit. Kavárny začínají nabízet slevu, pokud si zákazník přinese vlastní kelímek, a konzumenty kávy tedy k využívání vlastních hrnečků nemotivuje jen jejich vlastní ohleduplnost, ale čím dál častěji i finanční pobídka. Na cesty si ovšem vlastní kelímky neberou přirozeně ani Britové a letiště se tak v oblasti spotřeby kelímků stávají čím dál viditelnějším problémem.
Pět pencí za jednorázový kelímek
Starbucks je jedním z mediálně nejviditelnějších bojovníků proti jednorázovým kelímkům a v Británii se tento americký řetězec stal prvním, který zavedl poplatek za jejich používání ve výši pěti pencí (1,5 koruny). Výtěžek putuje právě organizaci Hubbub, která vede řadu projektů a výzkumů s cílem chránit životní prostředí, mezi kterými je nově i pilotní projekt na letišti Gatwick. Samotné letiště je v oblasti řešení problematiky jednorázových kelímků také aktivní již delší dobu a chlubí se například tím, že ze 7 milionů kelímků, které jsou na letišti ročně vyhozeny, je více než 5,3 milionu recyklováno.
Téma jednorázových kelímků na kávu je živé i v České republice a zejména ve velkých městech v čele s Prahou se čím dál více kaváren zapojuje do tuzemského projektu Otoč kelímek, který loni debutoval v Olomouci a rychle se šíří po celém Česku. V zapojených kavárnách jsou díky tomu k dispozici vratné modré kelímky z tvrdého plastu, které lze po použití vrátit v jakékoli jiné kavárně, jež tyto kelímky nabízí.