Starfield ještě nevyšel, ale už je nejprodávanější. Týden před premiérou sesadil Baldur’s Gate 3

„Skyrim in space“ je patrně tím nejočekávanějším titulem roku. Dokazuje to i obrovsky rostoucí zájem hráčů před blížícím se vydáním.

Michal MančařMichal Mančař

starfield

Foto: Bethesda

Sci-fi RPG Starfield od Bethesdy má být mnohem víc než jen Skyrim ve vesmíru

0Zobrazit komentáře

Konec prázdnin někoho rozesmutní, fanoušky her na hrdiny ale musí nesmírně těšit. Fantasy dobrodružství Baldur’s Gate 3 uchvátilo hráče i recenzenty, sbírá dokonalá hodnocení, kritika nešetří slovy o jednom z nejlepších RPG vůbec. Jenže na obzoru se z hyperprostoru vynořuje další adept na podobné superlativy – sci-fi Starfield. Ten nyní dokonce svého fantasy konkurenta v zájmu zákazníků přeskočil. Přitom vyjde až za týden.

Starfield si zahrajete až (nebo už?) šestého září. Tedy pokud jste si nepořídili předběžný přístup, jenž se odemkne v brzkých pátečních hodinách. Bez ohledu na zakoupenou verzi ale zájemci, kteří si hru předobjednali, přispěli k prvnímu z úspěchů, jež se od masivního titulu očekávají. Starfield vyletěl v žebříčku týdenní prodejnosti Steamu na první místo. A ve stovce nejprodávanějších titulů na nejpopulárnější herní platformě pro PC se drží už dvanáctým týdnem.

Sci-fi hra kombinující akci z pohledu první osoby s možností průzkumu rozsáhlého vesmíru i z kokpitu hvězdné lodi tak přeskočila žánrového konkurenta Baldur’s Gate 3. Právě pokračování milované fantasy ságy Steamu doposud vládlo. Není divu, hra založená na papírových pravidlech Dungeons & Dragons už téměř měsíc sklízí nadšené ohlasy, podle agregátoru recenzí Metacritic je po boku nové Zeldy dokonce nejlepší hrou roku.

O to impozantnější je hyperskok Starfieldu na první místo v americkém i českém žebříčku prodejnosti na Steamu. Zájem uživatelů doma a za mořem překonal i poptávku po nestárnoucí stálici Counter-Strike: Global Offensive. V celosvětovém žebříčku si oblíbená online střílečka sice ještě drží první místo, ale těžko ji srovnávat s úspěchem plnokrevné a plně naceněné hry – je totiž ke stažení zdarma. Zato Starfield ve standardní verzi vyjde na 70 eur, zhruba 1 700 korun.

Starfield je dílem vývojářů ze studia Bethesda, tvůrců novějších dílů série Fallout nebo fantasy her na hrdiny The Elder Scrolls se slavnými tituly jako Skyrim, Oblivion nebo Morrowind. Stejně jako ony nabídne otevřený svět – tentokrát tedy kousek kosmu –, který z velké části funguje sám o sobě a nevede hráče po úzce vytyčené příběhové lince. Oproti svým předchůdcům se však nestanete mistrem magie či členem zlodějského cechu, ale kosmickým korzárem nebo pilotem hvězdoletu.

Blížící se novinka hráčům umožní v roce 2330 prozkoumat přes tisícovku planet, na nichž bude možné přistát a projít se po nich. Ačkoliv je nutné dodat, že nikoliv po celém povrchu, ale jen v sice rozsáhlé, ale omezené oblasti. Základem prozkoumávaných míst má navíc být procedurálně generovaná krajina, což vyvolává obavy z přílišné generičnosti a zaměnitelnosti jednotlivých planet. Svým rozsahem každopádně Starfield o několik řádů překoná už tak velké světy předchozích her od Bethesdy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Novinka by tedy neměla být jen „Skyrimem ve vesmíru“, jak se jí od prvního představení občas přezdívá. Kromě velikosti a futuristického zasazení se odliší například mnohem většími kreativními možnostmi. Ve Starfieldu bude možné budovat základny – tak trochu po vzoru Falloutu 4 nebo 76 –, konstruovat vlastní vesmírná plavidla i se v nich účastnit kosmických soubojů. Více příběhově založené hráče pak nedávno Bethesda nalákala trojicí animovaných filmů představujících rozmanité planety a s nimi spojené různé styly hry.

I proto Starfield vyvolává už teď mezi hráči velká očekávání. Podobně jako zmiňovaná Baldur’s Gate 3, jež před vydáním prodala 2,5 milionu kopií. Nebo jako letošní harrypotterovský hit Hogwarts Legacy, který ve dnech před svou premiérou ovládl prodeje i streamy na Twitchi. Jak moc – či jestli – je Starfield pokoří po svém vydání, se začne ukazovat ve středu od dvou hodin ráno. Kromě Steamu bude Starfield dostání také v rámci Game Passu od Microsoftu i na Xbox. Na PlayStation nicméně nevyjde.

Styděl se mluvit, pak daboval nejslavnější herní postavičku. Hlas Maria se po 30 letech loučí

„Mluvíš jako instalatér,“ řekl mu kamarád – a poslal ho na konkurz pro dabing Maria. Charles Martinet se ale s kultovní postavou neloučí.

Filip HouskaFilip Houska

mario_1

Foto: Max Harlynking/Unsplash / Great Big Story/YouTube

Charles Martinet, dlouholetý hlas Maria

0Zobrazit komentáře

Nejprve se styděl mluvit na veřejnosti, ale svůj strach překonal tím, že začal chodit na hodiny veřejných projevů. Jakmile se bloku zbavil, začal k lidem mluvit prý jako instalatér. Alespoň to mu říkal kamarád, který ho přivedl na konkurz pro dabování kultovní videoherní postavičky Maria. Na casting se dostavil pozdě, ale šanci odprezentovat svůj cit pro dabing mu dali. A tak se do anglicky mluvícího italského instalatéra z Japonska pustil – a vydržel u jeho namlouvání přes třicet let.

Jméno hrdiny, který výrazně přispěl k tomu, aby se z dvojčat Maria a Luigiho stal popkulturní fenomén známý po celém světě, je sedmašedesátiletý Charles Martinet. Původem Američan, jenž se chtěl stát právníkem, nakonec dal ale přednost dabingové kariéře, k níž přišel úplnou náhodou.

Začátkem devadesátých let pak začal pracovat pro Nintendo, které postavičky vymyslelo, a nejprve Maria namlouval pouze na veletrzích firmy, kde se jeho hlava objevovala před návštěvníky na televizích. Zlom přišel v roce 1996, kdy Nintendo vydalo legendární herní skákačku Super Mario 64.

Právě v rámci ní Martinet slavného instalatéra z Apeninského poloostrova v červeném kostýmku daboval. Ne však hlasem jako stereotypní Američan italského původu s hlubokým chraplákem, od čehož odstoupil kvůli obavám o přílišné drsnosti pro děti, ale vtipně, přátelsky a líbivě pro všechny.

Vyšlo mu to na jedničku. Super Mario 64 se stala mainstreamovým hitem a Martinetův hlas mohli slyšet hráči po celém světě. Spokojeno bylo i Nintendo, které mu v návaznosti na to přiřadilo i dabování Mariova bratra Luigiho, ale také dalších postaviček jako Wario, Waluigi a dalších z Mushroom Kingdom.

Protože žil Martinet většinu svého života v Evropě, účastnil se i různých evropských videoherních veletrhů, kde Maria a spol. prezentoval před ostatními. A byť není vyloženě na herecké scéně příliš známý, každý jeho hlas už někdy musel slyšet – zejména v hrách, ale také v nejrůznějších klipech.

Poněkud paradoxní ale je, že Maria nedaboval ve vlajkovém snímku Nintenda Super Mario Bros. ve filmu, který vyšel letos v dubnu a CzechCrunch ho pasuje do role skvělého animáku pro mladé i starší. V něm instalatéra namlouval Chris Pratt, známý třeba jako Star-Lord z marvelovské série Strážci galaxie.

Právě jeho přeobsazení rozjelo spekulace, zda se Martinet s dabováním neloučí. U některých hereckých kolegů to dokonce vyvolalo rozpaky – o to víc, když byl v Super Mario Bros. ve filmu přesunut „pouze“ do namlouvání otce hlavních hrdinů Giuseppeho.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I přesto ale Martinet bude tváří (respektive hlasem) Maria – a samozřejmě i Luigiho – už navždy. A nic na tom nemění fakt, že nyní s dosavadní rolí končí. U dabování kultovních nintendovských figurek vydržel třicet dva let, tedy od roku 1991. Se samotným Nintendem se ale Martinet neloučí.

„Charles Martinet byl hlasem Maria ve hrách od Nintenda velmi dlouho, od dob Super Maria 64. Teď se Charles přesouvá do role Mariova ambasadora, což znamená, že odstupuje od dabování našich postaviček, ale bude s nimi nadále cestovat,“ uvádí Nintendo ve vyjádření, ve kterém mu poděkovalo za jeho služby.

Co konkrétně bude jeho nová pozice znamenat a obnášet, je zatím ve hvězdách. Lze ale předpokládat, že bude Maria a jeho partu prezentovat v rámci nových her a dalších děl, která tradiční japonská firma chystá. Spolu s tím se koneckonců neví ani důvody, proč z pozice dabéra odstupuje.