Startup od bývalých zaměstnanců Googlu chce automatizovat kamionovou přepravu
Automatizace, automatizace a zase automatizace. To je v posledních letech motto mnoha obrovských firem, i začínajících startupů. Mezi námi už začínají být postupně běžná částečně autonomní vozidla, jak mezi těmi soukromými, tak profesionálními – například u Uberu nebo asijských taxislužeb.
Čtyři bývalí zaměstnanci Googlu, kteří pracovali na podobných technologiích, si ale myslí, že mohou posunout takové snažení na další úroveň – za pomocí částečně automatizovaného řízení v kamionové přepravě. Podle nich a dalších téměř 40 zaměstnanců, kteří na nové technologii potají pracují už několik let, je nákladní přeprava jednou z nejčastějších příčin nehod na silnicích, vzhledem k dlouhým a únavným trasám, které musí řidiči zvládat.
Automatizovat ale samozřejmě nelze celý proces, protože náklad nebo složení nákladu, volby tras a řešení určitých typů situací si stále budou vyžadovat lidskou pozornost. Zároveň se startup, který si dal jméno Otto, nechystá vyrábět vlastní kamiony, ale pouze speciální zařízení, které se integruje s těmi běžně dostupnými.
Zařízení by pak za pomocí senzorů a vlastního systému mělo umožňovat autořízení na dlouhých trasách, s tím, že si řidič mezitím může dát od řízení pauzu a například se prospat. Jednou z největších obav byl a je totiž fakt, že pokud se opravdu objeví řešení, které je efektivní, miliony řidičů v nákladní přepravě přijdou o práci.
Otto ale není sám, kdo se zaměřil na kamiony
Otto v tomto segmentu rozhodně není prvním a ani posledním startupem, který projevil své snahy o jeho změnu – je ovšem suverénně na nejslibnější cestě. Nikola Motor Company totiž před několika dny odhalila svůj koncept kamionu s částečně elektrickým pohonem, který je zároveň až 4x výkonější, než ty, co běžně jezdí kolem nás.
Jejich koncept s názvem Nikola One dosahuje totiž výkonu 2000 koní, oproti běžným 500, obsahuje bateriové články o výkonu 320 kWh a zároveň nádrž na 567 litrů benzínu, který pomáhá kamionu dostát maximálního výkonu – ten se skvěle hodí například při průjezdu kopci. Kromě všeho bude pak novinka schopna ujet na jedno dotankování přibližně 1900 kilometrů a nebude se muset připojovat k nabíjecí stanici – dobíjí se totiž za pomocí turbíny přímo během jízdy!
Cena takového kamionu by se pak měla pohybovat kolem 350 tisíc dolarů (cena obsahuje benzín zdarma na 1,6 milionů km), s tím, že stejně jako Tesla u Modelu 3, je na něj třeba složit zálohu ve výši 1500 dolarů, informuje TechCrunch. V kombinaci s předchozím zmiňovaným startupem by mohlo jít o opravdovou revoluci v kamionové přepravě.