Startupu BioLife4D se podařilo díky 3D tiskárně vytvořit použitelnou srdeční tkáň

Nela VítováNela Vítová

8B6A5399-475F-4D83-BD12-1E9D4F922DCE
0Zobrazit komentáře

Medicína se posouvá kupředu každým dnem a oznámením biotechnologického startupu BioLife4D se zdravotnictví v blízké době možná dočká možnosti vytisknout orgány vhodné pro transplantaci na 3D tiskárně. Společnost zabývající se 3D tiskem totiž oznámila, že dokázala úspěšně vytisknout lidskou tkáň ve formě srdeční záplaty.

Je těžké si představit, že v dnešní době je možné vytisknout na 3D tiskárně domy, natož umožnit lidem čekajícím na transplantaci orgánů urychlit čekání a orgán vytisknout. Vědci však našli způsob, jak toho nejspíš ve velmi blízké době opravdu docílit, a to díky procesu s názvem biotisk, což je proces vytváření buněčných vzorků za použití 3D technologií, které jsou přizpůsobeny k ochraně živých buněk při samotném tisku.

founders_airbnb_1

Přečtěte si takéMiliardový startup Airbnb by měl být již za rok připraven k oficiálnímu vstupu na burzuMiliardový startup Airbnb by měl být již za rok připraven k oficiálnímu vstupu na burzu

Společnost BioLife4D tvrdí, že biotisk srdečních záplat znamená obrovský krok kupředu v oblasti zdravotnictví, a to především, co se týká čekací doby. Vědci říkají, že budou schopni konečně vytvořit funkční lidské orgány, které budou plně nahrazovat ty opravdové.

“Profesor Joseph Woo z oddělení srdeční medicíny na univerzitě Stanford v Kalifornii říká: „Je pozoruhodné, že bude opravdu možné vytvořit funkční orgán v tiskárně místo toho, aby ho vytvořil sám člověk.“

research

Podle informací Centra prevence nemocí ve Spojených státech zemře na srdeční choroby každoročně okolo 610 000 lidí, více než 700 000 potom každý rok postihne srdeční příhoda. V rozvojových zemích pak obchod s orgány vynáší mezi 840 miliony až 1,7 miliardy dolarů (více než 17 miliard korun) ročně.

Jak funguje „oprava“ srdce pomocí srdečních záplat?

Dle profesora Woo jsou srdeční záplaty něco jako záplaty na pneumatice – jejich úkolem je srdce opravit.

„Je to hovorový termín pro kus tkáně umístěný na povrch srdce. Záplata samotná může být vytvořena různými způsoby, jako je například hromadění kmenových buněk či pomocí gelu s obsahem proteinů, který potřebnou část srdce vyplňuje.“

Společnost BioLife4D vysvětluje, že pro výrobu záplat používá buňky bílých krvinek pacienta, které obsahují různé typy buněk nacházejících se v lidském srdci. Profesor Woo zároveň podotýká, že tento objev je velkým krokem kupředu, protože dokáže nejen ušetřit čas strávený výrobou záplat, ale také zvýší přesnost a materiál bude o něco kvalitnější.

AF9CD479-FC0F-49E4-A9C0-CEE3E12A5401

Cílem je jednoho dne vytvořit lidské srdce vhodné k transplantaci

„Možnost vytisknout funkční záplatu a umístit ji na lidské srdce znamená další krok k budoucí možnosti tisknout celé lidské orgány,“ říká Ravi Birla, vedoucí výzkumu v BioLife4D.

Dalšími kroky nyní bude snaha vytvořit lidskou krev, srdeční chlopně a žíly. Společnost věří, že zanedlouho díky dalšímu výzkumu přijde i na způsob, jakým vytvořit lidské srdce, které bude vhodné pro transplantaci.

Foto: BioLife4D

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Firmy v Holandsku mají začít lidem platit za jízdu do práce na kole. Vláda tím chce uvolnit dopravu

Nela VítováNela Vítová

Holandsko
0Zobrazit komentáře

Ačkoliv je kolo hlavním dopravním prostředkem pro velkou spoustu Holanďanů, národ cyklistů má v plánu jeho užívání ještě zvýšit. Nizozemská vláda chce přimět firmy, aby svým zaměstancům platily za to, že budou jezdit do práce na kole místo autem. Nové opatření by mělo redukovat časté dopravní zácpy ve větších městech.

Ministryně dopravy Stientje van Veldhoven vzkazuje obyvatelům Holandska: „Přestaňmě používat auta a jezděme více na kole.“ Podle jejího nového návrhu by měly společnosti zaměstnancům vyplácet 0,19 euro (cca 5 Kč) za každý ujetý kilometr na cestě do práce i z práce. Ministryně kromě toho navrhuje také zavést finanční příspěvky na koupi kola či náklady na jeho údržbu. Cílem je dle Veldhoven přimět k užívání kol dalších 200 000 lidí a zvýšit počet ujetých kilometrů prozatím o 3 miliardy.

model3

Přečtěte si takéTesla poprvé překonala hranici 5000 vyrobených kusů Modelu 3 týdněTesla poprvé překonala hranici 5000 vyrobených kusů Modelu 3 týdně

Nizozemská vláda tvrdí, že většina lidí nebydlí od své práce dále než 15 km, proto je užívání kola naprosto logické a pro obyvatele by tento způsob dopravy měl být přijatelný. Vláda nový návrh staví na myšlence, že díky jízdě na kole budou lidé více ve formě a méně náchylní k nemocem, a tím se sníží jejich absence v práci. S rozvojem elektrických kol je potom doprava ještě jednodušší i pro ty, kteří klasickou jízdu na kole považují za náročnou.

bike_rider

„Kola jsou v Holandsku jedním z hlavních prostředků dopravy, kvalitního životního stylu i zdraví. Zvýšení jejich užívání sníží počet dopravních komplikací a umožní prostor lidem, kteří jsou na užívání vlastního automobilu opravdu závislí,“ říká Veldhoven.

Holandsko je v současné době státem s nejvyšším počtem cyklistů na světě. V zemi se nachází přes 22 milionů kol, ačkoliv obyvatel je pouhých 17 milionů, ze kterých čtvrtina jezdí do práce na kole. Počet cyklistů však každoročně roste, pouze od roku 2005 se jejich počet zvýšil o 11 %. Ministerstvo dopravy s rostoucím počtem cyklistů také pravidelně zvyšuje pokrytí měst cyklistickými stezkami a do jejich vylepšení investuje miliony korun. Nový návrh tedy staví na logických argumentech, které by obyvatele měli postupem času přesvědčit.