Startupy často mluví o umělé inteligenci, jen aby byly cool. Do Facebooku mě přetáhl Zuckerberg, říká Tomáš Mikolov v podcastu

tomas-mikolov

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Vědec a expert na umělou inteligenci Tomáš Mikolov

0Zobrazit komentáře

Z tuzemského akademického prostředí přes vylepšení překladače Googlu nebo práci ve Facebooku a Microsoftu až po návrat do Česka na půdu ČVUT. Tak by se dala ve zkratce popsat kariéra Tomáše Mikolova, uznávaného experta na umělou inteligenci, který se věnuje různým technologiím s ní spojených a který se velkou měrou podílel na vylepšení nástrojů a služeb zmíněných amerických obrů.

„Před zhruba deseti lety, kdy jsem se do zmíněných firem dostal, byl často sen mnoha doktorandů, že po dokončení studia půjdou dělat do podobné zajímavé firmy, dnes už se to trochu mění,“ říká Mikolov v novém dílu CzechCrunch Podcastu a zmiňuje, že v posledních letech má mnoho lidí naopak pocit, že obor umělé inteligence a strojového učení trochu stagnuje, že nemáme množství nových a převratných nápadů.

„To, co máme, můžeme využívat deset dvacet let, ale abychom dosáhli nějakého zásadnějšího pokroku, musíme dělat věci od začátku, znovu a jinak,“ míní. Přesto má Tomáš Mikolov pocit, že v Česku máme obrovské množství talentu a že se zdroje amerických firem často přeceňují. V podcastu upřímně popisuje, jaká pro něj byla práce ve Facebooku nebo Googlu, jak se k ní dostal, co ho zarazilo, ale i důvody svého návratu do Česka.

Novou epizodu CzechCrunch Podcastu si můžete pustit v přehrávači níže, stejně jako ve všech oblíbených podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Tomášem Mikolovem řeč?

***

Osmatřicetiletý Mikolov se programováním a prací s počítačem zabýval už od svých osmi let. „Odjakživa mě fascinovalo, že počítače vlastně umí dělat cokoliv podle toho, jak je naprogramujeme. Je jen na člověku, aby napsal zajímavý program, a počítač podle toho vykonával zajímavou funkci,“ říká. Nemuselo jít ale pouze o simulace, které sloužily pro hraní her, ale například i něco, co by dokázalo do počítače dostat simulaci lidského myšlení.

To je ostatně jednou z nejzásadnějších věcí, které se snaží vědci v tomto oboru dosáhnout. Zatím jsme ale podle Mikolova stále na začátku a může trvat ještě hodně dlouho, než se takovému stavu přiblížíme. To je ale jen jedna kategorie. V posledních letech se čím dál častěji skloňuje umělá inteligence ve spojení s mnoha startupy a firmami, které je využívají jako základ technologie pro svůj byznys.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle Mikolova se ale často startupy umělou inteligencí ohánějí jen proto, aby byly víc cool a zaujaly investory. „Dnes je to buzzword a upřímně z toho nadšen nejsem, protože to trochu devalvuje náš obor,“ přiznává Mikolov. „Pozoroval jsem to už v době, kdy do tohoto oboru začaly přitékat větší peníze a Google začal skupovat startupy, které umělou inteligenci využívaly. Často ani neměly výsledky, které byly využitelné, ale měly kolem sebe spoustu hypu.“

Podobně to podle Mikolova bylo i v době, kdy působil ve Facebooku, kam ho nabíral sám spoluzakladatel Mark Zuckerberg. „V té době to byla při přetahování lidí běžná praxe,“ zmiňuje. Zhruba čtvrtina zaměstnanců ve Facebooku navíc v té době byla právě z Googlu, protože v sociální síti viděli novou příležitost, která ještě není tolik postižena procesy korporátu, byť už tehdy měl Facebook několik tisíc zaměstnanců.

mikolov

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Vědec a expert na umělou inteligenci Tomáš Mikolov

„Naopak v Googlu jsem si někdy připadal trochu jako v Potěmkinově vesnici. Byl tam bazén, masáže, lidi tam jí od rána do večera v kafeteriích, samé balonky, barvy, kola. Vypadá to jako taková super školka pro děti, což je na jednu stranu super, ale na druhou stranu, když šlo o výsledky, tak mi přišlo, že lidi se tam často nesnaží, protože nemají konkurenci,“ popisuje své pocity z prostředí amerických technologických gigantů Mikolov.

Podrobněji o tom, jak to za velkou louží u největších firem světa chodí, o největších rozdílech v práci pro podobné korporace a na akademické půdě, stejně jako o detailech návratu Tomáše Mikolova do rodné vlasti, budoucnosti umělé inteligence a jeho dalších plánech, si můžete poslechnout v novém CzechCrunch Podcastu.

Podcast s Tomášem Mikolovem najdete jak online na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech, tak ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Digitalizujeme a modernizujeme hotely. S MyStay dojdete sami až do pokoje, říká v podcastu Pavlína Zychová

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

pavlina-zychova1

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Pavlína Zychová, spoluzakladatelka travel startupu MyStay

0Zobrazit komentáře

Nejprve brutální pád na samotnou nulu, když se cestování po celém světě takřka úplně zastavilo, a pak brutální jízda nahoru, když se hotely začaly znovu otevírat a hledaly způsoby, jak to udělat co nejbezpečněji. Tak v novém CzechCrunch Podcastu popisuje poslední měsíce startupu MyStay jeho spoluzakladatelka Pavlína Zychová.

Když se zavřely hotely, propadl se také byznys MyStay. Tuzemský cestovatelský startup totiž vytváří platformu, která digitalizuje práci recepčních a usnadňuje v hotelech check-in, check-out a další záležitosti, které se stálo často dělají ručně a na papíru. Jenže když hosté do hotelů nechodí, není byznys ani pro MyStay.

„MyStay je nástroj, který digitalizuje některé procesy na recepci a tím pádem uvolňuje ruce recepčním. Dnes je při tom zbytečně moc administrativy, kterou je sice nutné vyřešit, ale každého otravuje,“ popisuje v podcastu Pavlína Zychová. Digitalizace recepce zároveň znamená, že je vše možné udělat na dálku, což se při znovuotevírání hotelů velmi hodilo.

I o tom se s Pavlínou Zychovou bavíme v nové epizodě CzechCrunch Podcastu, kterou si můžete poslechnout v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším se Pavlína Zychová v CzechCrunch Podcastu rozpovídala?

***

Nápad na MyStay přišel na svět už před zhruba osmi lety. Tehdy Radek Novotný, zakladatel agentury Mediawork, cestoval po Srí Lance, kde mu došlo, jak zásadní nedostatky mohou klidně i čtyřhvězdičkové hotely mít. Dlouhá fronta na recepci, jazyková bariéra, nulová komunikace hotelu s hostem. A tak si řekl, proč by celý hotel a především jeho recepci nemohl mít v mobilu v kapse.

Tehdy v Mediaworku čerstvě působila i Pavlína Zychová, která se do nápadu okamžitě nadchla. „Cestování zbožňuju, takže to byla láska na první pohled,“ usmívá se v podcastu, avšak přiznává, že cesta to rozhodně nebyla jednoduchá. Zdá se, že teprve teď začíná nabírat MyStay tu správnou trakci a směr.

pavlina-zychova2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Pavlína Zychová, spoluzakladatelka travel startupu MyStay

„V minulých letech jsme se jako správný startup vykoupali v product/market fitu. Dokonce nám několik desítek dobrých klientů odešlo, protože jsme neměli správně nastavený produkt. V posledním roce jsme ale na něm hodně pracovali a věřím, že se nám to povedlo, protože teď nám už čísla lítají správným směrem,“ pochvaluje si třiatřicetiletá rodačka z Nového Bydžova, která však žila také v Turecku, Itálii, Anglii, Nizozemsku i Malajsii.

Jako cestovatelská nadšenkyně tak poznala prakticky celý svět a říká, že všude narážela během ubytování na stejné problémy. Digitalizace toho nejzákladnějšího hotelového procesu, tedy především check-inu a check-outu a komunikace s hostem (před, během i po pobytu), ji tak dávala maximální smysl. A teď si Zychová pochvaluje, že na to stále více slyší i samotné hotely.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Hoteliéři si uvědomili, že některé procesy se dají digitalizovat, aniž by se odstranil osobní kontakt s hostem. Hospitality je velmi náročný obor, co se týče inovací, protože máte jen jednu šanci a jakoukoliv chybu vám host neodpustí,“ připomíná Zychová, jak náročné je někdy s moderními technologiemi do hotelů proniknout.

Hodnocení na portálech jako TripAdvisor či Booking je nemilosrdné, a když se vám propadne jen třeba o desetinu, v příjmech to může být razantní propad. Hoteliéři však podle šéfky MyStay postupně zjišťují, že digitalizací mohou svůj servis skutečně zlepšit a zvýšit pohodlí svých hostů. Jelikož platforma českého startupu funguje v rámci webového rozhraní, je vše maximálně jednoduché.

Uživatel si nemusí stahovat žádné aplikace, jen v prohlížeči, klidně tom mobilním, vyplní formulář a nic dalšího nemusí řešit. V MyStay teď navíc usilovně pracují i na elektronickém klíči, který by byl opět jednoduše ve webovém rozhraní, a hosta by tak služba dovedla od vchodových dveří až na pokoj, aniž by musel s někým přijít do kontaktu.

pavlina-zychova5

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Pavlína Zychová, spoluzakladatelka travel startupu MyStay

A právě tento přístup se maximálně osvědčil, když se hotely začaly po koronavirovém uzavření znovu otevírat. MyStay navíc získalo doporučení od Světové zdravotnické organizace (WHO), která ho doporučila jako nástroj, jež může pomoct znovu nakopnout cestovatelský byznys – a tak teď firma nemá o práci nouzi, byť stále ještě polovina jejích stávajících klientů nechává zavřeno.

„Jeden z nejpříjemnějších efektů bylo potvrzení pro náš tým, že děláme dobrou věc, že jsme byli ve správný čas na správném místě a veškeré úsilí, všechny dobré i špatné momenty, za něco stály a teď to oceňují i světové organizace,“ říká Zychová a dodává, že štempl od WHO pomáhá i při jednání s hotely a dalšími partnery.

V nové epizodě CzechCrunch Podcastu Pavlína Zychová hovoří také o tom, s jakou vizí celou platformu MyStay vyvíjejí, jak by měla do budoucna vypadat práce recepčních, kolik startup vybral peněz od investorů i o tom, jak se vlastně dostala k tomu, že v Česku pořádá soutěž pro ženy ve startupech.

Podcast s Pavlínou Zychovou najdete jak online na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech, tak ve svých oblíbených podcastových aplikacích.