Startupy vybraly vloni přes ICO více než 5 miliard dolarů. Téměř polovina z nich již zanikla
Loňský rok byl absolutní senzací z pohledu růstu cen různých kryptoměn, a také z pohledu vzniku mnoha nových, často nadějných projektů využívajících technologii blockchainu a možnosti financování ICO k vzniku něčeho zajímavého. Jen vloni tak přes ICO vybralo kolem 902 startupů ekvivalent více než 5,6 miliardy dolarů – většina prostředků navíc v průběhu roku rostla na ceně.
Vyplývá to z dat analytického startupu Tokendata, který se zaměřuje čistě jen na kryptoměny a s nimi spojené projekty. O kus zajímavější je ovšem fakt, že zhruba 46 procent startupů během té doby zcela zaniklo nebo se nachází ve stavu, kdy už je velmi pravděpodobně nic nezachrání. Celkem 142 nich zaniklo ještě ve fázi vybírání financí, 276 startupů pak nefunguje kvůli tomu, že jim buď došly finance, nebo s vybranými prostředky zakladatelé zmizeli.
Kromě zmíněných stovek startupů, které server Tokendata rovnou odepsal, je dalších přibližně 113 ve stavu, kterému se říká “musel by se stát zázrak, abychom se udrželi” – komunita kolem takových startupů je totiž téměř nulová nebo týmy velmi často nekomunikují, a to klidně několik měsíců.
Často to skončilo jen u velkých slov a slibů, které přilákaly množství investorů. Většina ze zaniklých startupů vybrala pouze několik desítek nebo stovek tisíc dolarů, některé ovšem dosáhly částek vysoko nad 10 milionů dolarů, což je více než běžné investice v pozdějších fázích startupů. V přehledném seznamu těch, které to nezvládly, lze tak vidět vcelku depresivní pohled na to, co mohlo vzniknout, ale z mnoha příčin nevzniklo, a po čem zůstaly jen prázdné domény a profily na sociálních sítích.
Ne nutně jde pouze o kryptoměnové startupy
I tak je ale nutno dodat, že to není zdaleka jen příklad startupů, které pro své financování využívají ICO nebo které jsou jakýmkoliv způsobem spojeny s kryptoměnami. Podobným tempem zanikají startupy i běžně, protože se jedná o nové nápady a velmi rizikové investice. Mnoho ICO startupů má skvělý tým, myšlenku, často i kus hotového produktu – těm se pak často podaří vybrat vyšší desítky nebo nižší stovky milionů, a ani po tom nepolevují ze své aktivity a vývoje.