Stát je na digitalizaci připravený, musí se změnit myšlení ve státní správě, říká majitel miliardového Altronu
Milivoj Uzelac, zakladatel a majitel společnosti Altron
S nástupem internetu a digitalizace se celý globální byznys stále více točí kolem dat a aby se mohla vytvářet, přenášet a ukládat podle potřeby, je nutné budovat datová centra. Právě ta staví a dodává tuzemská společnost Altron, jednička českého trhu, která na něm působí už třicet let, během kterých vyrostla na téměř miliardový byznys.
Za fiskální rok končící v březnu dosáhl obrat Altronu 917 milionů korun a o další zakázky nemá nouzi. „Digitalizace byla předmětem diskusí už před pandemií, covid ale výrazně celý obor zrychlil,“ popisuje zakladatel a majitel firmy Milivoj Uzelac v rozhovoru pro CzechCrunch.
Globální trhy se nyní Altron chystá dobýt pomocí takzvaných kontejnerových datových center. Představit si je můžete jako kostičky LEGO, které je podle potřeby možné spojovat a rozpojovat, aby tak flexibilně a také relativně levně naplňovaly potřeby jednotlivých klientů.
„Jde o naše know-how a ve světě jsme se přesvědčili, že takový produkt má co nabídnout, chceme se stát světovým expertem této oblasti,“ prozrazuje svou vizi Uzelac, jehož firma taková řešení nabízí stovkám klientů v Česku včetně ministerstev. V rozhovoru popisuje stav tuzemské státní datové infrastruktury, ale také byznys Altronu, interní transformaci, další plány rozvoje i situaci na trhu práce.
Letos jste v Altronu oslavovali 30 let od založení, zároveň se v médiích objevily zprávy, že se chystáte firmu prodat…
Neřekl bych, že se chystám Altron prodat, i když to tak asi mohlo vyznít. Já nekončím a mám pocit, že mám ještě spoustu nápadů i energie. Naše výsledky jsou zcela v pořádku a jsme velmi profitabilní. Naším dlouhodobým cílem je ale dobývat globální trh, čehož pravděpodobně nejlépe dosáhneme ve spojení se strategickým partnerem. Určitě do toho ale nepůjdeme na sílu. Díky spolupráci bychom mohli rovnou získat to, co bychom jinak dělali pokusem a omylem. A na to už nemám čas, při svém věku touto metodou nechci jít. (smích)
V posledních letech ve vaší skupině ale dochází k velkým změnám. Co se děje?
Dlouhodobě jsme měli ambici růst pomocí rozšiřování záběru v zahraničí, proto se posledních deset let část našeho byznysu odehrávala v dceřiných společnostech. Čtyři pět let zpátky jsem si uvědomil, že nejsem s naším vývojem spokojený, a rozhodl jsem se, že se budu potýkat s neúspěchy, udělám za sebou pořádek a zametu.
K čemu konkrétně to vedlo?
Podívali jsme se, co u nás nefunguje efektivně. Co se dalo prodat, jsem prodal, například dceru Altronu na Slovensku a ve Spojených arabských emirátech. Holdingovou společnost v Nizozemsku, která nás jen stála peníze, ale reálně nám nic nepřinášela, jsme zavřeli.
Projevuje se to i na vašich výsledcích?
Kumulovaná závěrka za celou skupinu vypadala pořád více méně stejně s obratem na úrovni 800 milionů korun. Předtím jsme ale platili výrazně vyšší náklady, což vedlo k nižšímu zisku. Všechny změny se pak projevily v tom, že se výnosy přesunuly do výsledovky Altron a.s. a zároveň se nám zvýšil zisk, protože jsme nepotřebovali tolik generálních ředitelů a šéfů IT a financí a podobně. Vystačíme si s relativně úsporným managementem.
K růstu nám teď pomáhá i nejdůležitější změna, a to koncentrace na jeden byznysový směr. Máme jednu společnost, v níž soustředíme veškerý potenciál i lidi, což se na výsledcích projevuje také pozitivně.
Od covidu jsme si všichni trochu naivně slibovali, že se uvolní a pročistí trh práce, nakonec je to přesně obráceně.
Jak se vám daří v samotném byznysu?
Byznysu máme dost, čísla za letošní rok (Altronu končí aktuální fiskální rok v březnu 2022 – pozn. red.) budou přibližně stejná jako letos, podobná predikce je i pro další rok. Pohybovat se budeme těsně pod jednou miliardou korun.
Proč vlastně nerostete rychleji?
Potýkáme se s problémem na personální straně, chybí nám kvalitní lidé z technických oborů, nejsou k dispozici. Mohli bychom dělat více byznysu, obchodní příležitosti jsou, ale brzdí nás nedostatek lidí, ostatně tím trpí celá Evropa. Pracovní síla extrémně zdražuje, což v kombinaci s inflací přináší další rizika.
Od covidu jsme si všichni trochu naivně slibovali, že se uvolní a pročistí trh práce, nakonec je to přesně obráceně. Vlády v celé Evropě za žádnou cenu nechtěly dát volnou ruku trhu a nedošlo k restrukturalizaci, během které by se lidé přesunuli do oborů, kde je po nich největší poptávka. Na západ od nás to není tak neobvyklé, v Americe lidé úplně běžně mění obor a stěhují se za prací, u nás se to vůbec nenosí.
Na trhu vás tedy na jedné straně brzdí nedostatek lidí, na druhé straně ale roste poptávka po datových centrech a související infrastruktuře?
Digitalizace byla předmětem diskuzí už před pandemií, covid ale výrazně celý obor zrychlil. Posledních deset dvacet let na trhu rostla dopravní infrastruktura a logistická centra, díky globalizaci ekonomiky se doprava stala krevním řečištěm byznysu. Dnes je krví ekonomiky internet a digitální prostředí, od začátku pandemie o to víc. Data se shlukují do datových center, každá oblast hospodářství potřebuje datovou infrastrukturu, protože potřebuje vytvářet, přenášet, ukládat a poskytovat nějaká data.
Růst v oblasti určitě bude pokračovat, kdy a jak se zastaví, si netroufnu predikovat. My tento trend vnímáme jako příležitost a chceme se podílet na vytváření infrastruktury digitální společnosti, ačkoliv to zní hrozně šroubovaně. (smích)
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.