Stávka scenáristů v Hollywoodu. Stojí produkce Stranger Things, The Last of Us a řady dalších

Scenáristé po studiích požadují lepší pracovní podmínky. Jejich stávku podporuje mnoho tvůrců z filmové branže, velké projekty stojí.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

stranger-things-season-4-1

Foto: Netflix

Čtvrtá řada seriálového hitu Stranger Things

0Zobrazit komentáře

Před necelými dvěma týdny v Hollywoodu začala stávka scenáristů, největší protest filmových pracovníků za šestnáct let. Studia před vypršením smlouvy s odbory Writer’s Guild of America (WGA) nedokázala nabídnout dostatečně dobré podmínky a kanceláře scenáristů tak zůstávají prázdné, ulice Los Angeles se plní stávkaři s transparenty a v mnoha případech stojí i velké produkce. Diváci budou kvůli celé situaci muset déle čekat na poslední řadu Stranger Things, nový spin-off ze světa Hry o trůny, pokračování The Last of Us a řadu dalších očekávaných novinek.

Stávku v zásadě způsobily změny, které se rozmohly v posledních letech s nástupem streamovacích služeb. Jejich seriály jsou sice nákladnější, ale také výrazně kratší – místo dřívějších dvaceti epizod je standardem deset. A navíc se co nejvíce tlačí dolů počet lidí, co na nich pracují. Scenáristům se kvůli tomu výrazně zkrátily pracovní úvazky a snížily platy za jednotlivé projekty. Streamovací služby navíc sdílejí jen minimum či žádná data o tom, jak se titulům daří, takže tvůrci si pak podle nich nemohou vyjednat lepší smlouvy.

Studia, která reprezentuje sdružení filmových a televizních producentů AMPTP, prý navrhla zvýšení ohodnocení, podle odborů to ale stále není dostatečná nabídka pro to, aby se scenáristika zachovala jako stabilní kariéra. WGA říká, že současné trendy celý obor posouvají do sféry „gig economy“, tedy neustálého hledání dalších malých výdělků a nejistoty ohledně živobytí. Dokud studia nepřistoupí na řešení, jak to změnit, na nové scénáře prý mohou zapomenout.

V důsledku toho se startem stávky přestaly vznikat nové epizody talk show a zábavních show Stephena Colberta, Jimmyho Fallona, Jimmyho Kimmela a dalších, stejně jako denní mýdlové opery. Opožďují se ale také natáčení dlouhodobějších velkých projektů. Například produkce další řady Stranger Things měla podle herce Davida Harboura (detektiv Jim Hopper) začít v červnu, tvůrci seriálu, bratři Dufferové, ale nedávno sdíleli prohlášení, že se kamery nerozjedou, dokud se studia nedohodnou se scenáristy.

Vůbec prvním z větších titulů, kterého se stávka dotkla, byl chystaný Blade z produkce Marvelu. Upírský film s Mahershalou Alim v hlavní roli na odklad narazil už dříve kvůli kreativním neshodám a nový scenárista, tvůrce prvních tří řad Temného případu Nic Pizzolatto, práci podle serveru The Hollywood Reporter nestihl dokončit. Natáčení mělo začít příští měsíc, teď ale bude moci nejdříve začít až v momentě, kdy WGA a AMPTP dosáhnou dohody.

Marvel momentálně natáčí ještě tři další projekty – film Captain America: New World Order, seriál Agatha: Coven of Chaos a seriál Wonder Man. Ještě tento měsíc má začít také produkce třetího Deadpoola a v červnu se mají kamery rozjet na place snímku Thunderbolts.

Příprava tolika projektů najednou je už tak nezvyklé, pro Marvel je ale navíc docela typické, že se jejich scénáře dopisují a přepisují v průběhu natáčení. Pravidla WGA jisté malé úpravy scénáře i při stávce umožňují, ale je otázka, v jakém přesně rozsahu. Studio by také mohlo počkat na dotáčky, které jsou u jeho titulů také standardem – v době, kdy na ně přijde čas, by už mělo být po stávce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zvláštní situace panuje také na place druhé řady seriálu Pán prstenů: Prsteny moci, která je v produkci od loňského října. Zbytek natáčení má proběhnout podle původního rozvrhu, ovšem nebudou u něj přítomní showrunneři J. D. Payne a Patrick McKay, tedy hlavní lidé činící kreativní rozhodnutí.

Vedle v HBO se mezitím točí druhá řada Rodu draka – a pokračovat se má zcela beze změn. Scénáře prý byly hotové a prošly všemi potřebnými revizemi měsíce před začátkem stávky. Zastavily se nicméně práce na jiné novince ze Západozemí, letos oznámenému seriálu A Knight of the Seven Kingdoms: The Hedge Knight. Ten byl před dvěma týdny právě v procesu přípravy scénářů.

Autor knižních předloh, který se na projektu podílí jako kreativní konzultant, aktuální situaci komentoval na svém blogu. Snahám WGA vyjádřil plnou podporu a dodal, že za hlavní bod jejich požadavků považuje zrušení takzvaných mini-rooms. Je to relativně nový koncept, podle kterého scenáristé na seriálu pracují jen v jeho přípravných fázích a samotné produkce se už, na rozdíl od standardního přístupu, neúčastní. Studia tak šetří peníze, ale umělci přicházejí o stabilní dlouhodobou práci.

Martin pak mini-rooms silně kritizuje i z kreativního hlediska, protože mladým scenáristům neumožňují nabýt zkušenosti z produkce. Ty jsou přitom později zásadní, pokud se z nich mají stát dobří showrunneři. Celý zábavní průmysl tím přichází o značnou část možností kariérního i kreativního růstu. „Když nic jiného, WGA musí vyhrát v tomto bodě,“ píše Martin o zrušení mini-rooms. „Ať už to bude trvat jakkoliv dlouho.“

Stávka scenáristů může být dlouhá

Z velkých projektů je třeba zmínit ještě druhé řady seriálů Andor a The Last of Us. Kritický hit ze světa Star Wars je právě v produkci, od počátku května ale na něm v žádné formě nepracuje jeho hlavní tvůrce Tony Gilroy. Jestli to bude mít za výsledek prodlevy, není jasné. Zombie drama od HBO naproti tomu podle informací serveru Variety zcela stojí. Hlavní tvůrce a showrunner Craig Mazin protestuje v ulicích a i tvůrce herní předlohy Neil Druckmann na pokračování v průběhu stávky odmítá jakkoliv pracovat.

Toto samozřejmě není zdaleka kompletní výčet titulů, které stávka scenáristů ovlivňuje. V Hollywoodu se zastavily zkrátka veškeré práce spojené s kreativním psaním a aktivity protestujících narušují i probíhající natáčení v Los Angeles a New Yorku. Studia kvůli posouvání termínů a prodlužování projektů pálí stovky milionů dolarů.

the-last-of-us-episode-3-hbo

Reprofoto: HBO Max/YouTube

Ellie a Joel v seriálu The Last of Us na motivy slavné videohry

Stávku scenáristů podporují jak další dvě odborové organizace v Hollywoodu, sdružující herce (SAG-AFTRA) a režiséry (DGA), tak mnoho lidí z branže, ať už slovně nebo osobně. V ulicích bylo možné s transparenty WGA v uplynulých dvou týdnech zahlédnout mnoho známých scenáristů, ale také režiséry, herce či producenty.

Zatím není vůbec zřejmé, jak dlouho by stávka mohla trvat, prozatím se ale jednání mezi WGA a AMPTP příliš neposouvají. Naopak se spíše zdá, že boj mezi filmaři a produkčními firmami bude dlouhý. Ředitel studia Warner Bros. Discovery David Zaslav se nedávno nechal slyšet, že tvůrci se nakonec za psací stoly vrátí díky „lásce k práci“. Druhá strana nicméně důrazně argumentuje, že bez zlepšení, která požadují, důvodů milovat psaní pro Hollywood výrazně ubude – a pro mnohé jednoduše nebude finančně únosné.

Hity z hlubin. Daft Punk vydali speciální verzi své nejslavnější desky, má skoro dvě hodiny

Přelomový projekt Random Access Memories slaví deset let – a jeho autoři ho doplňují o devět dosud neslyšených skladeb pro ty nejvěrnější fanoušky.

Filip HouskaFilip Houska

daft-punk_x1

Foto: Midjourney

Daft Punk podle Midjourney

0Zobrazit komentáře

Daft Punk před víkendem naservírovali fanouškům speciální zážitek. Hrábli totiž do studiového šuplíku, kde se ukrývaly dosud nevydané skladby z dob nahrávání desky Random Access Memories, vybrali devět z nich a projekt z roku 2013, který se stal nevídaně populárním mezi kritiky i širokou veřejností, doplnili. Výsledkem je rozšířená verze alba s téměř dvouhodinovou stopáží, dostupná napříč všemi streamovacími službami. Zdá se tedy, že se Daft Punk ještě definitivně neloučí.

Za čtyři dny to bude přesně deset let, kdy slavné francouzské duo Daft Punk vydalo poslední album Random Access Memories, se kterým potvrdilo svůj obrovský vliv na celosvětovou hudební scénu. Hity jako Get Lucky, Give Life Back to Music nebo Lose Yourself to Dance okupovaly první místa v žebříčcích a podílely se na tom, že jejich autoři byli za projekt platinově odměněni.

Že šlo o zásadní desku, svědčí i fakt, že renomovaný hudební magazín Rolling Stone zařadil Random Access Memories do výčtu vůbec nejlepších alb, která kdy v historii vznikla. Třemi cenami Grammy ověnčené album, kterého se za debutový rok prodalo na více než tři miliony kusů, ale nedokázalo pojmout všechny nahrávky, které Daft Punk v té době stvořili.

Tvůrci u něj potřebovali udržet rozumnou stopáž, aby měli vyšší šanci, že je posluchači doposlechnou celé. Před deseti lety se totiž alba ještě zpravidla poslouchala standardním způsobem, tedy od začátku do konce. S rozvojem hudebních streamovacích služeb, tudíž i playlistů, ale tento formát přestával dávat smysl. To ale není ten hlavní důvod k tomu, co Daft Punk udělali teď.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ačkoliv duo Thomas Bangalter a Guy-Manuel de Homem-Christo už oficiálně pod značkou Daft Punk – zčásti kvůli růstu umělé inteligence – nevystupují (první zmíněný má dokonce i vlastní, vůbec první sólovou věc), evidentně to neznamená, že tady pro fanoušky nebudou i nadále. A proto teď s desetiletým výročím Random Access Memories vyrukovali s rozšířenou verzí, ve které představují více než třicet minut zpravidla dosud neslyšených skladeb.

muz-se-nachal-ustknout-16-hady

Přečtěte si takéMuž na sobě testoval jed 16 hadů a podílí se na vývoji vakcínyMuž se nechal uštknout šestnácti druhy hadů. Nyní se podílí na vývoji univerzálního protijedu

Součástí desky, která právě vyšla, jsou tak například nikdy nezveřejněné rané verze písniček Get Lucky, Give Life Back to Music a Lose Yourself to Dance, demo Infinity Repeating, v němž zpívá Julian Casablancas z americké rockové kapely The Strokes, nebo hit Horizon, který se dříve objevil pouze v edici původního alba určené japonskému trhu.

S těmito příspěvky tak rozšířená verze alba s přídomkem Random Access Memories / 10th Anniversary, obsahující celkem dvacet dva písniček, dosahuje stopáže jedné hodiny a padesáti minut.