Stop dezinformacím. K jejich většímu potírání se zavázaly Facebook, Google i Seznam
Evropská komise připravila nový etický kodex o dezinformacích. K přísnějšímu dohledu nad tím, co sdílejí, se v něm přihlásilo 34 firem.
Dezinformace jsou novodobou metlou lidstva a Evropská komise proti nim aktivně vystupuje. Nyní proto aktualizovala pravidla jak s nejrůznějšími manipulativními obsahy, falešnými účty, propagandou a dalšími nešvary zacházet. Provozovatelé webů podle nich mají spolupracovat s ověřovateli faktů a zaměřovat se na falešné účty a pokročilé manipulační praktiky a jejich strůjce odříznout od příjmů z reklam. Dodržovat to se zavázaly Facebook, Google, Twitter i český Seznam.
Velké internetové společnosti již v roce 2018 dobrovolně přistoupily ke kodexu, který stanovuje zásady boje s dezinformacemi. Komise nyní v době ovlivněné ruskou válečnou propagandou pravidla rozšířila, aby zahrnovala například i rozmáhající se využívání automatických technik či cíleně manipulativní videa označovaná jako deepfake. Nový kodex podepsalo 34 firem a organizací. Vedle zmiňovaného Seznamu či Googlu jsou mezi nimi například i TikTok a Microsoft.
Podle místopředsedkyně unijní exekutivy Věry Jourové jsou zásadními novinkami kodexu spolupráce s ověřovateli faktů ve všech jazycích Evropské unie a zapojení reklamních firem, které má připravit tvůrce dezinformací o příjmy.
„Myslím si, že časem bude patřit k dobrému tónu značek, aby se jejich loga neobjevovala v systému, kde se to hemží například ruskou válečnou propagandou,“ řekla Jourová. Ke kodexu se proto vedle provozovatelů webů nově připojili také reklamní a marketingové společnosti, ověřovatelé faktů či tvůrci technologií.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDigitální platformy budou podle Jourové na základě nových pravidel muset více investovat, aby si najali lidi, „umí rozlišovat mezi fakty a názory“. Komise přitom podle ní dbá na vyvážení boje s dezinformacemi a svobody projevu, aby z webů nebyly odstraňovány příspěvky vyjadřující například provokativní názory. „Nebudeme cenzurovat, budeme označovat dezinformace jako informace, která se prokazatelně vymyká faktům,“ popsala praktické fungování kodexu Jourová.
Pro platformy či inzerující společnosti nebude podle ní přizpůsobení se požadavkům nijak složité. Aktivní tvůrci dezinformací jsou dobře známi a detekovat automatickou výrobu manipulačních příspěvků již digitální firmy umějí, prohlásila Jourová.
Zatímco dosud byla pravidla dobrovolná, nyní jejich účinnost posílí propojení s normou o digitálních službách, na jejímž obsahu se Evropská unie dohodla letos na jaře. Velkým internetovým firmám na jejím základě bude hrozit pokuta až do výše šesti procent jejich ročního světového obratu, pokud nebudou své povinnosti dodržovat.
S přispěním ČTK.