Stop dezinformacím. K jejich většímu potírání se zavázaly Facebook, Google i Seznam
Evropská komise připravila nový etický kodex o dezinformacích. K přísnějšímu dohledu nad tím, co sdílejí, se v něm přihlásilo 34 firem.
Dezinformace jsou novodobou metlou lidstva a Evropská komise proti nim aktivně vystupuje. Nyní proto aktualizovala pravidla jak s nejrůznějšími manipulativními obsahy, falešnými účty, propagandou a dalšími nešvary zacházet. Provozovatelé webů podle nich mají spolupracovat s ověřovateli faktů a zaměřovat se na falešné účty a pokročilé manipulační praktiky a jejich strůjce odříznout od příjmů z reklam. Dodržovat to se zavázaly Facebook, Google, Twitter i český Seznam.
Velké internetové společnosti již v roce 2018 dobrovolně přistoupily ke kodexu, který stanovuje zásady boje s dezinformacemi. Komise nyní v době ovlivněné ruskou válečnou propagandou pravidla rozšířila, aby zahrnovala například i rozmáhající se využívání automatických technik či cíleně manipulativní videa označovaná jako deepfake. Nový kodex podepsalo 34 firem a organizací. Vedle zmiňovaného Seznamu či Googlu jsou mezi nimi například i TikTok a Microsoft.
Podle místopředsedkyně unijní exekutivy Věry Jourové jsou zásadními novinkami kodexu spolupráce s ověřovateli faktů ve všech jazycích Evropské unie a zapojení reklamních firem, které má připravit tvůrce dezinformací o příjmy.
„Myslím si, že časem bude patřit k dobrému tónu značek, aby se jejich loga neobjevovala v systému, kde se to hemží například ruskou válečnou propagandou,“ řekla Jourová. Ke kodexu se proto vedle provozovatelů webů nově připojili také reklamní a marketingové společnosti, ověřovatelé faktů či tvůrci technologií.