Stovky e-shopů všeho druhu do konce roku. Wolt v Česku šlape na plyn s expresním doručováním

Služba Wolt Drive je na trhu už téměř rok a její ředitel Josef Dvořák s ní má velké plány. Jednou z výhod je také to, že funguje mimo aplikaci firmy.

Filip HouskaFilip Houska

wolt_1

Foto: Wolt Drive

Josef Dvořák, ředitel služby Wolt Drive

Před třemi lety si lidé začali naplno užívat komfortu dovozů obědů a večeří, dnes se jejich návyky změnily – a chtějí, aby jim v podobně rychlém tempu bylo doručováno také zboží, které si standardně kupují z e-shopů. Vnímá to tak i Wolt, který sice svůj byznys postavil na rozvážení jídel, ale čím dál více šlape do nových oblastí, které mohou být pro zákazníky stejně tak užitečné. A expresní doručování různorodých produktů, kvůli kterému teď v Česku rozšířil svůj tým, se stává jednou z nich.

V červnu oslaví Wolt rok od momentu, kdy na český trh přišel se službou Wolt Drive, jež funguje na principu rychlého doručování zboží z e-shopů, zpravidla za třicet až šedesát minut. V ideálním světě tak zákazník nebude muset čekat několik dní na doručení od klasických přepravních služeb, ale spolehne se na kurýry Woltu, kteří mu zásilku doručí v podobné rychlosti jako jídlo.

„Vidíme, že zájem o rychlé doručování stále roste,“ uvádí pro CzechCrunch Josef Dvořák, který má Wolt Drive v Česku na starosti. „Týdně nám přibývají až desítky partnerů, kteří chtějí, aby bylo jejich zboží u zákazníků co nejdříve a co nejpřesněji,“ doplňuje. To je důvod, proč se chce do stále relativně nové služby letos na českém trhu vrhnout s ještě větší vervou.

Podle jeho slov se uplynulý rok povedl, hlavně tedy z pohledu partnerství, která firma navázala. Nejprve se dohodla se Slevomatem, poté uzavřela spolupráci se sítí restaurací Ambiente nebo Bageterií Boulevard. A pak přidala několik partnerů z oblastí prodeje potravin, léků, kosmetiky, elektroniky a potřeb pro mazlíčky včetně služeb typu servisy, prádelny a podobně.

wolt-kuryr3

Foto: Wolt

Kurýr rozvozové služby Wolt

„Spojili jsme se také se službami, které nabízejí integrované řešení pro e-shopy nebo restaurace. Jde například o Shoptet nebo Choice, kde si jejich klienti Wolt Drive přidají do svého online obchodu nebo pokladny. Letos očekáváme tisíce partnerů, kteří do naší logistické sítě budou zapojeni,“ dodává Dvořák a zdůrazňuje, že služba nefunguje v aplikaci Woltu, ale mimo ni – na platformách e-shopů.

Důvod, proč se Wolt chce v segmentu takzvané quick commerce více angažovat, je vcelku zřejmý – lidé to chtějí. Podle průzkumů, na které se původem finská rozvozová služba odvolává, je více než třetina zákazníků ochotna si připlatit až tři eura (respektive okolo sedmdesáti korun) za to, že k nim zboží dojde v rámci desítek minut. Právě úspora času má být pro ně druhým nejdůležitějším kritériem hned po ceně.

Podle Dvořáka rychlost doručení zásadně ovlivňuje to, jestli bude zákazník u dané firmy nakupovat. To ostatně vychází také z průzkumu společnosti Baymand Research, která uvádí, že až dvaadvacet procent zákazníků je ochotno objednávku nedokončit, jakmile zjistí, že je nabízená doprava příliš pomalá. A jakmile konkurence poskytuje rychlejší, mají zákazníci tendenci od ověřené značky odejít a vyzkoušet tu, která expresní doručení má.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Proměňuje se také druh zboží, které si zákazníci chtějí s expresní dopravou objednávat. Zpočátku byli zvyklí zejména na jídlo a potraviny, nyní vnímáme vyšší zájem i o klasické maloobchodní zboží, jako je například kosmetika, elektronika nebo potřeby pro mazlíčky. Velmi populární jsou také objednávky z lékáren a erotické pomůcky,“ uvádí Dvořák.

Wolt Drive zatím funguje v osmnácti městech v Česku, cílem firmy je ale postupem času rozšířit dostupnost do dalších lokalit. „Bude na našich zákaznících, respektive firmách a spotřebitelích, jak budou Wolt Drive využívat. Do konce roku ale čekáme, že budeme spolupracovat se stovkami partnerů, společně s restauracemi tedy s tisíci pobočkami. Naším cílem je dosáhnout v blízké době dvouciferného podílu na objemech Woltu,“ zakončuje Dvořák.

wolt_2m

Foto: Wolt

Vedad Kurtović, Nikola Švimberská a Josef Dvořák, hlavní tým služby Wolt Drive

CC Premium

Partnerem článku je společnost Wolt

Allegro v Polsku i přes ochlazení trhu vyrostlo. Český Mall zůstal v miliardové ztrátě

Polský internetový hráč dál pracuje na tom, aby byznys skupiny Mall v Česku a dalších zemích ozdravil.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mall-cz-holesovice

Foto: Mall

Sídlo Mall.cz v pražských Holešovicích

0Zobrazit komentáře

„Rok 2022 byl pro online obchodníky nepochybně jedním z nejnáročnějších v historii. Máme proto velikou radost, že můžeme říct, že pro Allegro to byl další rok růstu,“ oznámil při představování finančních výsledků výkonný ředitel polského internetového obra Roy Perticucci. Samotné Allegro dokázalo v objemu prodaného zboží meziročně vyrůst o více než čtvrtinu, zatím ho ale stále tíží česká část byznysu v podobě skupiny Mall. Ta je dlouhodobě prodělečná a také loni vykázala ztrátu atakující miliardu korun. Poláci usilovně pracují na tom, aby tento trend otočili.

Zdaleka nejdůležitější jsou pro Allegro stále jeho aktivity v Polsku, které tvoří přibližně 95 procent veškeré obchodní činnosti. Hrubý objem prodaného zboží (GMV) se v loňském roce vyšplhal v přepočtu na 247,7 miliardy korun, což představuje meziroční růst o 15,9 procenta. Na 33,3 miliardy korun vyrostly meziročně o 24,1 procenta tržby a upravený ukazatel EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) se zastavil na úrovni 11,6 miliardy korun, meziročně o 16,11 procenta více. Allegro se rostoucími výsledky pochlubilo i přesto, že se v zemi koncem roku výrazně zpomalil růst celkových maloobchodních tržeb.

Poprvé se loni zastavil růst e-commerce trhu i v Česku, což se podepsalo také na byznysu Mall Group. Do ní vedle českých e-shopů patří také obchody v dalších zemích střední a východní Evropy a Allegro ji koupilo spolu s logistickou společností WeDo. Za loňský rok zaznamenal celý Mall propad ve všech klíčových ukazatelích. Hrubý objem obchodovaného zboží činil 19,6 miliardy korun, což je meziroční snížení o 6,3 procenta. Tržby byly 15 miliard korun, meziročně o 9,8 procenta méně, a upravený zisk EBITDA činil -988 milionů korun. U něj Allegro meziroční vývoj zatím nereportuje, ale provozní ztráta skupiny se roky předtím pohybovala kolem 500 až 800 milionů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Konsolidované výsledky celé skupiny Allegro meziročně přesto vykazují výrazný růst. V rámci hrubého objemu zobchodovaného zboží o 23,2 procenta na 263,3 miliardy korun, v rámci tržeb o 68,2 procenta na 45,1 miliardy korun a upravený zisk EBITDA za loňský rok činil 10,8 miliardy korun, meziročně o 4,1 procenta více. „Splnili jsme všechna svá finanční očekávání pro rok 2022 a nyní se rychlým tempem blížíme k dalšímu cíli, kterým je uvedení našeho modelu tržiště na mezinárodní trh – počínaje letos Českem,“ uvedl k výsledkům šéf Allegra Roy Perticucci.

Polský internetový obr, jehož akcie po oznámení výsledků na varšavské burze vyskočily zhruba o sedm procent, i nadále pracuje na optimalizaci svého byznysu, nicméně u Mall to bude ještě nějakou dobu trvat. V prvním čtvrtletí letošního roku očekává, že GMV i tržby Mallu se nepatrně propadnou a také upravený zisk EBITDA bude dál záporný, dosáhnout by měl 75 až 80 milionů zlotých, tedy minus 380 až 400 milionů korun. Na konsolidované úrovni celé skupiny očekává v prvním kvartálu meziroční růst GMV o 20 až 21 procent a nárůst tržeb o 64 až 66 procent. Upravený zisk EBITDA má vyrůst o tři až šest procent.

kopie-navrhu-clanek-2360×1180-2

Přečtěte si takéMěli velké oči. Polské Allegro český Mall přeplatilo, říká analytikAllegro český Mall přeplatilo. Investoři v e-commerce si museli sundat růžové brýle, říká analytik

„V rámci celé skupiny se zároveň zaměřujeme na řízení kapitálu a nákladovou disciplínu, abychom mohli naše cíle financovat. Chceme být připraveni na to, až se makroekonomická situace zlepší, a využít naše know-how k vybudování a rozšíření ziskového tržiště. Jsme přesvědčeni, že nás klientská základna Mall na této cestě posune o pěkných pár let dopředu. Máme plán a správně nastavené priority, abychom byli dostatečně v kondici k dalšímu růstu,“ doplnil Perticucci. Allegro se pod jeho vedením soustředí na zavedení modelu tržiště zboží třetích stran v rámci Mall Group, které by mělo v Česku naplno odstartovat letos a postupně se rozšířit do dalších zemí střední a východní Evropy.

diablo

Přečtěte si takéDiablo 2 slaví 25 let od vydání. Kolik hodin v něm máte?Před čtvrt stoletím vypuklo peklo, ve kterém se lidé rádi smaží dodnes. Vyšla totiž ta nejďábelštější hra

Právě pro posílení své pozice mimo domovské Polsko Allegro tuzemskou skupinu Mall Group kupovalo. Koncem loňského roku sice přiznalo, že původním akcionářům v podobě PPF, Daniela Křetínského s Patrikem Tkáčem a Rockaway Capital Jakuba Havrlanta zaplatilo příliš mnoho a z hodnoty skupiny odepsalo dvanáct miliard korun, pro jeho budoucnost na zahraničních trzích je ale i nadále klíčová. Zároveň stále pracuje na optimalizaci provozu, propustila čtyřicet procent IT oddělení Mallu a chystá se také na spuštění plánované platformy Allegro.cz, aby veškeré aktivity ještě více propojila.

Aktualizace 26. 5. 2023. V textu jsme opravili chybu ve výhledu výsledků divize Mall na další čtvrtletí, který by měl dosáhnout záporných, nikoliv kladných čísel.