Stovky inženýrů a miliardy tržeb. Hi-tech firma z Česka vyvíjí softwarové srdce pro celý Volkswagen

Česká společnost Digiteq Automotive se podílí na projektech, které využívají miliony řidičů. Pomáhá vyvíjet i operační systém VW.os.

Luboš KrečLuboš Kreč

digiteq-a

Foto: Digiteq Automotive

Petr Bergl, vedoucí softwarového oddělení, Jakub Bugár, vedoucí týmu virtuálního testování, a Václav Maixner, vedoucí oddělení automatizace testování

Stále častěji zaznívá, že pokud má česká ekonomika obstát v 21. století, musí být inovativnější, a to včetně autoprůmyslu. Cestu ukazuje společnost Digiteq Automotive. Dost možná ji neznáte, přesto řidiči škodovek, volkswagenů nebo audin používají některou z funkcí, které pomáhali vyvinout právě její experti. A jen tak mimochodem, letos firma cílí na obrat dvě miliardy korun a z nynějších 700 lidí má na konci roku být 800 zaměstnanců.

Když se auto pohybuje vpřed a hrozí srážka, vůz dokáže samočinně začít brzdit. Nemusí přitom jít jen o potenciální kolizi při rychlejší jízdě na dálnici, ale i při popojíždění v koloně nebo na parkovišti. Ovšem při couvání něco takového k dispozici dlouho nebylo, teď se to ale i díky české společnosti Digiteq Automotive mění. „Když vám dnes za autem při couvání třeba rychle přeběhne dítě, auto samo nijak nezareaguje. Nově by měl vůz sám zabrzdit, jako to dělá, když hrozí kolize zepředu,“ chlubí se Petr Bergl, vedoucí softwarového oddělení s více než 150 odborníky.

A obratem přidává další vychytávku, která už se dnes v autech relativně běžně objevuje, ale která dlouho dostupná nebyla a na které se právě on a jeho kolegové podíleli: automatické parkování vozů s přívěsem nebo vozíkem zapřaženým k tažnému zařízení.

Právě vývoj funkcí, které dělají vozy chytřejší a přibližují je autonomnímu řízení, je jednou z domén Digiteq Automotive. Firma sídlí v pražském Braníku kousek od obchodního domu Novodvorská, ale center má po republice víc: další dvě jsou v Mladé Boleslavi a po jednom v Brně a v Plzni. Společnost je součástí skupiny Volkswagen – z 51 procent ji vlastní koncernová technologická firma Cariad, zbytek náleží Škodě Auto, která firmu v roce 2001 spoluzakládala, tehdy ještě s českou pobočkou testovací agentury TÜV Süd.

„Máme dva hlavní zákazníky, a těmi jsou Škoda Auto a Cariad, kteří představují 80 procent našich zakázek. Zbytek připadá na kontrakty pro konkrétní značky z koncernu nebo projekty pro klíčové dodavatele,“ vysvětluje Václav Maixner, vedoucí sekce automatizace testování s tím, že zákazníci mimo skupinu jsou dlouholetí a prověření partneři, jako jsou nadnárodní kolosy typu LG, Continental nebo Bosch.

Digiteq Automotive má tři základní byznysové pilíře. Zaprvé: testování elektroniky, jako jsou jednotky řídící infotainment v autech, kamerové systémy či zařízení zprostředkovávající komunikaci vozu s okolím. Zadruhé jde o vývoj a předvývoj nových funkcí, jako je už zmíněné parkování s přívěsem nebo detekce překážek a rozpoznávání objektů s pomocí počítačového vidění při autonomním řízení.

A třetí částí je vývoj a prodej produktů, hlavně testovacích sestav. Aby totiž v Digitequ byli schopni opravdu kvalitně testovat, tak se v řadě případů musí spolehnout na řešení, která si sami vyvinou. „Často pak jde o hodně inovativní řešení, z nichž vzniknou hotové produkty, které následně můžeme nabídnout i některým zákazníkům. Cílem je automatizovat i testování tak složitých věcí, jako je autonomní jízda. Vyvíjíme také předsériové verze různých jednotek a nových funkcí,“ připomíná Václav Maixner.

digiteq-b

Foto: Digiteq Automotive

Virtuální realita umožňuje testovat to, co by v běžném provozu nebylo možné

Všechno, co v Digiteq Automotive dělají, je každopádně zaměřené na software a jemnou elektroniku. „Když se řekne, že se věnujeme testování, někdo si může vybavit crashtesty nebo něco takového, ale to není nic, co bychom dělali. My jsme výhradně vývojářská a inženýrská firma,“ dodává vedoucí týmu virtuálního testování Jakub Bugár s tím, že i testování se čím dál víc odehrává ve virtuálním prostoru než v reálném provozu.

„Máme i řidiče, ale dnes už víc testujeme ve virtuální realitě než na silnici. Díky virtuální realitě totiž můžeme testovat scénáře, které v běžném provozu vyzkoušet nemůžeme, jako například, že někdo najede na dálnici v protisměru. Nebo situace, které se těžko předpovídají, třeba provoz v mlze.

Jeden z největších projektů, na kterých se firma, jež pro letošek očekává tržby dvě miliardy korun, podílí, je vývoj VW.os. Nový operační systém by se měl v koncernových autech objevit již velmi brzy. Cílem je snadnější integrace funkcí do auta, která položí základ pro autonomní jízdu, vozy budou také neustále připojené k internetu a budou komunikovat nejen se servery firmy, ale výhledově i s jinými auty v provozu. Jde o strategický projekt, od nějž si nejvyšší vedení celého koncernu slibuje, že mu pomůže obstát v rychle se měnícím automobilovém průmyslu.

Dnes už víc testujeme ve virtuální realitě než na silnici.

Ten je čím dál víc definován také přechodem k elektromobilitě. I té se v Digiteq Automotive věnují, byť méně než vývoji funkcí spjatých s autonomním řízením. Zdejší inženýři například vyvíjeli a integrovali službu Plug&Charge, která umožňuje řidičům vybraných elektrovozů pohodlně spustit nabíjení pouhým připojením kabelu, neboť identifikace vozidla probíhá zcela automaticky.

„Aktuálně nás tu pracuje zhruba 700, ale do konce roku by nás mělo být celkem okolo 800. Občas slýchám, že Česko je montovna a že se tu vyrábí obyčejná auta. Jenže když se podívám, jaké projekty vznikají u nás, vidím, že ta budoucnost je mnohem blíž. My ji tady totiž vytváříme. A kdo tohle může říct?“ shrnuje ambiciózní plány společnosti Petr Bergl.

CC Premium

Partnerem článku je Digiteq Automotive

X místo modrého ptáčka. Musk začal s přestavbou Twitteru, chce z něj udělat aplikaci na všechno

Radikální krok dělá Muskova síť ve chvíli, kdy je pod tlakem mimo jiné kvůli klesajícím příjmům z reklamy, úbytku uživatelů a nové konkurenci od Mety.

Jiří BlatnýJiří Blatný

elon-musk_1

Foto: Midjourney/X Corp.

Twitter se mění na X (vytvořeno umělou inteligencí)

0Zobrazit komentáře

Že má majitel Twitteru či Tesly Elon Musk písmeno X rád, to by snad bylo slabé slovo. V současnosti tuto literu obsahuje název jeho společnosti SpaceX, modelu elektromobilu od Tesly a je to také přezdívka jeho syna. Symbol X Muska provází už od jeho byznysových začátků z přelomu milénia, kdy založil online finanční službu X.com. Právě tato doména nyní uživatele přesměruje na Twitter, sociální síť, kterou Musk vloni v říjnu koupil a dlouho se netají tím, že z ní chce udělat univerzální aplikaci na vše od komunikace po nakupování a bankovní služby. Ikonický modrý ptáček, logo Twitteru, tak postupně mizí a nahrazuje ho nový název sítě –⁠ X.

Záměr na Twitteru, vlastně už na X, na něž se známá síť postupně rebranduje, potvrdila i ředitelka sítě Linda Yaccarino, která v roli koncem června vystřídala právě Muska. „Twitter udělal obrovský kus práce a změnil způsob, jakým komunikujeme. X nyní půjde ještě dál,“ uvedla dáma s přezdívkou Sametové kladivo. Musk už předtím záměr naznačil v několika příspěvcích. V jednom je vidět centrála společnosti, na kterou se promítá nové logo X. To už je vidět také na oficiálním profilu sociální sítě.

Změna se podle aktuálních vyjádření ředitelky a Muskových dlouho známých záměrů nedotkne zdaleka jen názvu a značky sociální sítě. Aplikace by měla po vzoru čínské služby WeChat od tamního giganta Tencent zajišťovat textovou, zvukovou i videokomunikaci, bankovní a finanční služby, nakupování a další každodenní záležitosti.

money-maker-hedge-x1200-1

Přečtěte si takéNevsadit na Nvidii? Je to mozek celé AI revoluce, říkají investořiNevsadit na Nvidii? Jako minout železnici v 19. století, je to mozek AI revoluce, říkají investoři

Radikální krok činí Muskova síť v době, kdy se potýká s problémy na několika frontách. Její majitel v posledních měsících opakovaně varoval, že Twitter je kvůli velkým ztrátám příjmů z reklamy na pokraji bankrotu. Tlak se ještě zvýšil, když Meta Marka Zuckerberga na začátku tohoto měsíce spustila konkurenční platformu. Threads od Mety během prvního týdne překonala hranici sta milionů uživatelů, byť toto raketové tempo v posledních dnech značně zpomalilo, píše Wall Street Journal. Twitter měl 238 milionů aktivních uživatelů, než jej Musk v říjnu 2022 koupil, píše CNN.

Písmeno X a Elon Musk, to je spojení, které funguje déle než dvacet let. V roce 1999 Musk založil internetovou finanční službu X.com, tato doména nyní uživatele automaticky přesměruje na Twitter. Symbol je také ve jméně jeho firmy SpaceX a označuje i jeden z modelů výrobce elektroaut Tesla. X je rovněž přezdívka Muskova syna, kterého má se zpěvačkou Grimes. X je dále v názvu tří holdingů, X Holdings I, II a III, které Musk vytvořil, když Twitter minulý rok kupoval.