Stylové e-koráby od Rivianu mají v USA momentum, akcie rostou. Evropě musí zatím stačit dodávky

Automobilka dodala klientům za druhý kvartál přes 12 tisíc vozů. Zároveň se jí daří vyrábět i dodávky pro Amazon, ty už míří i do EU.

Luboš KrečLuboš Kreč

rivian-min

Foto: Rivian

Elektrický Rivian R1T

0Zobrazit komentáře

Ještě na jaře to s Rivianem nevypadalo na žádný velký sukces. Akcie elektromobilního startupu, které se po jeho vstupu na burzu na podzim 2021 obchodovaly až za 130 dolarů, byly najednou na méně než desetině této hodnoty. Kromě obecného útlumu zájmu investorů o technologický sektor to způsobila nepřesvědčivá čísla za první kvartál letošního roku. Jenže teď, když je další čtvrtrok za námi, jako by se situace otáčela – akcie Rivianu rostou, protože roste i produkce jeho aut. Že by to nakonec byla opravdu druhá Tesla?

Analytici očekávali, že Rivian od dubna do června dodá zákazníkům 11 tisíc svých pick-upů s označením R1T a SUV modelů R1S, což by bylo zhruba o třetinu víc než na začátku roku, kdy společnost musela přenastavovat část své výrobní linky. Jenže čísla, jež ohlásila automobilka se sídlem v kalifornském Irvine a továrnou v městečku Normal v Illinois, byla nakonec o dost lepší. Zákazníkům dodala 12 640 vozů a vyrobila jich 13 992.

„Věříme, že budeme letos schopni letos vyrobit 50 tisíc aut,“ uvedla společnost, když oznamovala aktuální výsledky. To už říkala dřív, ale jelikož jí první kvartál nevyšel tak úplně podle plánů, očekávalo se snížení odhadu pro zbytek roku. Důsledek byl jasný – akcie začaly růst. A poměrně výrazně, protože nyní se jejich cena pohybuje nad 20 dolary za kus, což je sice pořád na míle daleko od podzimu 2021, ale zároveň to je o desítky procent výš od dubnového propadu.

Rivianu se ale daří i jinak. Jeho vozy zatím sbírají vesměs nadšené recenze, a firma tak postupně plní to, co svého času dokázal Elon Musk a jeho Tesla. Tedy získat momentum a stát se miláčkem pro určitou skupinu řidičů. Navíc právě s Teslou se podařilo zakladateli a šéfovi Rivianu Robertu Scaringovi dohodnout zajímavý obchod. Rivian bude moct využívat síť rychlonabíječek, takzvaných superchargerů, které po USA dosud Tesla vybudovala. Podobný deal už s Teslou, jejíž nabíjecí technologie a infrastruktura jsou v západním světě zdaleka nejpropracovanější, podepsal i Ford nebo General Motors.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zároveň se úspěšně rozvíjí i spolupráce Rivianu s jedním z jeho klíčových akcionářů, kterým je e-commerce obr Amazon. Pro ten společnost vyvinula elektrickou dodávku, jež doslova a do písmene v tichosti vjela nejprve na americké silnice a nyní i na ty evropské. Mimochodem – pro rozvážky po USA postavili konstruktéři Amazonu a Rivianu elektrický van o něco větší a už jich tam jezdí na tři tisíce. V Evropě jsou nově v Německu. „V nejbližších týdnech do Německa dorazí 300 dodávek, které budou doručovat zásilky v klíčových městech jako Mnichov, Berlín nebo Düsseldorf,“ oznámil Rivian.

Obecně platí, a z poměru čísel dodávek to jasně vyplývá, že Rivian je zatím primárně americká firma pro americké zákazníky. Nedávno se například objevil v Německu inzerát, že hledá hlavního servisního technika, jenže šlo o pozici spojenou právě s dodávkami pro Amazon, nikoli s osobními vozy. Ty jsou zatím na starém kontinentu k vidění jen ve výjimečných případech. Ostatně podobné to bylo s Teslou, která se také nejprve soustředila na domácí trh, který je navíc regulatorně méně složitý než ten evropský, až pak vyrazila přes oceán.

A co se týče Tesly, tak ta podobně jako Rivian v posledních dnech udělala svým akcionářům radost, když také ohlásila nad očekávání dobré výsledky. Za druhý kvartál letošního roku vyrobila 480 tisíc vozů a zákazníkům jich dodala 466 tisíc. Drtivá většina z nich byly modely 3 a Y, větší a mnohem dražší verze S a X představovaly jen necelou desetinu z celkových prodejů. Tesle v jejích obchodních úspěších u klientů zjevně zafungovalo výrazné zlevňování, které Elon Musk ohlásil v několika vlnách v uplynulých měsících.

amazon-dodavka

Foto: Amazon

Elektrická dodávka vyráběná společností Rivian výhradně pro Amazon

V Česku se otevírá další veřejná vodíková stanice. Obslouží i autobus na trase Litvínov –⁠⁠⁠ Most

Nová stanice je v podstatě totožná jako ta nedávno otevřená na Barrandově. Obslouží osobní i nákladní auta. A také autobusy.

vodikova-stanice

Foto: Orlen Unipetrol

Nově otevřená vodíková stanice u Litvínova

0Zobrazit komentáře

Osobní i veřejná doprava si v současné době prochází malou elektrickou revolucí, které však sekunduje i revoluce vodíková. Ať už budeme za několik let pohánět svá auta energií uloženou ve vodíku nebo akumulátorech, nezbytná k tomu bude dostatečná infrastruktura. Zatímco síť dobíjecích míst u nás začíná houstnout, mapa bodů, na kterých je možné natankovat do nádrže vodík, je zatím víceméně prázdná. I to se však začíná pomalu měnit. Nově si tak lze trochu vodíku natankovat v Litvínově.

V současném plánu čisté mobility Ministerstva dopravy je mimo jiné také záměr mít do roku 2025 na území Česka dvanáct vodíkových stanic, o pět let později hned čtyřicet. Podle ministra Martina Kupky však má být plán aktualizován a vodíkových stanic by mělo vzniknout více. Podle evropského zařízení by taková stanice měla na některých úsecích tuzemských komunikací stát co dvě stě kilometrů.

Při pohledu na současnou mapu vodíkových stanic v Česku je jasné, že splnit tyto požadavky bude velmi náročné. Nedávno se otevřela první veřejná vodíková stanice v Praze, nyní bude toto médium budoucnosti možné tankovat také na severu Čech, konkrétně v Litvínově. A stejně jak na Barrandově za ní stojí Orlen Unipetrol, jenž ji umístil do areálu čerpací stanice Orlen Benzina v Záluži u Litvínova. Nově otevřená stanice s tou barrandovskou sdílí i stejné technické parametry.

„Budujeme veřejně dostupné a plně samoobslužné vodíkové stanice pro automobily, nákladní vozidla a autobusy, které jsou v non-stop provozu a u kterých probíhá plnění vozidel stejně jako při doplňování klasických pohonných hmot,“ uvedl Tomáš Herink, člen představenstva skupiny ORLEN Unipetrol.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do nově otevřené vodíkové stanice tak bude pro palivo zajíždět i vodíkový autobus od slovenské firmy Mobility&Innovation Production, který bude od 29. června do 9. července obsluhovat některé linky v Mostu a Litvínově. Cílem firmy je do konce dekády vybudovat ve střední Evropě sto vodíkových čerpacích stanic a vyrábět sto třicet tisíc tun obnovitelného vodíku ročně.

„Vodík vnímáme jako jeden ze zásadních nástrojů pro splnění dekarbonizačních cílů. Orlen Unipetrol nám zprovozněním vodíkové stanice otevřel ideální příležitost pro testování vodíkového autobusu na Mostecku. Bude-li zkušební provoz úspěšný, začneme činit konkrétní kroky k tomu, abychom do konce roku 2024 získali takový autobus do vozového parku našeho dopravního podniku,“ řekl Marek Hrvol, primátor statutárního města Most.

Maximální kapacita autobusu je šedesát osm cestujících, z toho dvacet míst je určeno k sezení. Čistě na vodík autobus ujede až 350 kilometrů, dalších 100 kilometrů pak zvládne na baterii. O jeho pohon se stará elektromotor o výkonu 125 kW a točivým momentem 1 019 Nm. Motor je napájen dvojicí akumulátorů s celkovou kapacitou 70 kWh. Kapacita čtyř vodíkových nádrží je 10,5 kilogramu a jejich doplnění trvá deset minut.

Lze předpokládat, že právě autobusy a nákladní vozy budou ve stanici čerpat vodík nejčastěji. Osobních vozů totiž v republice prozatím jezdí pomálu. I to by se však podle odhadů ministerstva mělo změnit do roku 2030, kdy má počet vodíkových osobních vozů stoupnout až na padesát tisíc.