Svařovaný organismus. První ocelový most z 3D tiskárny překlenul kanál v Amsterdamu

3d-tisteny-most3

Foto: MX3D

V Amsterdamu se otevřel první ocelový most vytvořený pomocí 3D tisku

0Zobrazit komentáře

Působí tak trochu jako živý organismus snažící se dostat z jednoho břehu na druhý, ve skutečnosti se však jedná o mostní konstrukci s organickými křivkami, kterých bylo dosaženo díky technologii 3D tisku. Řeč je o prvním takovém ocelovém mostu v Amsterdamu, jenž se navíc dočkal doslova královského otevření.

Hovořit však o 12 metrů dlouhé ocelové konstrukci, která spojila břehy jednoho z amsterdamských kanálů, jako o mostu, je poměrně troufalé. Daleko lepší je označení lávka. Ta se i přesto těší velké pozornosti, vždyť která z lávek po celém Nizozemsku se může pochlubit otevíracím ceremoniálem, na němž byla přítomna i královna země?

Že je toto dílo skutečně výjimečné, prozrazuje již samotný vzhled, který může na první pohled působit až mimozemsky. Organicky působících záhybů bylo dosaženo díky technologii 3D tisku, jež se začíná stávat běžnou u podobných objektů z betonu. V tomto případě je však stavebním materiálem nerezová ocel, čemuž se také musel přizpůsobit samotný výrobní proces.

Toho se účastnila čtyři robotická ramena, která postupně svařovala jednotlivé vrstvy oceli pomocí klasické svařovací techniky. Vše bylo pod přísným dohledem nejen autorů mostu, ale také speciálních senzorů a softwaru. Díky těmto technologiím se ze šesti tun oceli nakonec podařilo vytvořit vůbec první nerezový most na světě vytvořený právě touto technologií.

3d-tisteny-most1

Foto: MX3D

Nizozemská královna Máxima během otvírání mostku

Stalo se tak již v roce 2018 a samotný tisk trval přibližně půl roku. Nicméně se do průběhu projektu začala promítat celá řada nečekaných problémů, mezi kterými byla například i rekonstrukce stěn kanálu, na němž měl být most postaven, a proto došlo výraznému zpoždění.

K realizaci ambiciózního plánu, za kterým stojí společnost MX3D spolu s laboratoří Joris Laaman a celou řadou dalších partnerů, mezi nimiž nechybí ani ABB či Lenovo, tak došlo až nyní. Původním plánem bylo most vytisknout přímo na místě, což se však nakonec ukázalo jako nerealizovatelné, a proto byl vytisknut v továrně a na místo usazen pomocí jeřábu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přestože díky standardním postupům při tvorbě most splňuje veškeré bezpečnostní předpisy, má povolení setrvat na místě pouze dva roky. Že se po tuto dobu bude stále jednat o naprosto bezpečnou součást amsterdamské infrastruktury, se stará také několik skrytých senzorů, které shromažďují data týkající se strukturální integrity a chování materiálu.

Jednotlivé senzory informují například o faktorech, jako jsou vibrace, deformace či prohýbání, ale také o kvalitě vzduchu či jeho teplotě. Veškerá nasbíraná data jsou v reálném čase zpracovávána a posílána do 3D modelu, díky kterému lze okamžitě kontrolovat aktuální technický stav mostu, aniž by bylo nutné objekt přímo navštívit.

Data jsou navíc využívána i k počítání osob, které most využijí, jejich rychlosti a dalších údajů. Co se bude s mostem dít po vypršení oné dvouleté lhůty, prozatím nebylo upřesněno. Lze ovšem předpokládat, že si najde jiné místo, případně zaujme pozici mezi exponáty v některém muzeu mapujícím pokroky lidských inženýrských schopností.

3d-tisteny-most2

Foto: MX3D

Most byl na místo přepraven pomocí jeřábu

3d-tisteny-most4

Foto: MX3D

Struktura mostu je plná drapérií a organických křivek

Mrakodrap inspirovaný plachetnicí. Aston Martin v Miami staví luxusní obytný dům s penthousem za 50 milionů dolarů

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

aston-martin-residences-miami-1

Foto: Aston Martin Residences

Mrakodrap Aston Martin Residences v Miami

0Zobrazit komentáře

Aston Martin znamená britskou hrdost, atraktivní sportovní auta, skvělý design a v neposlední řadě luxus. Hlavně na druhé dva body se zaměřuje nový projekt značky, obří plachetnice z oceli a skla na pobřeží amerického města Miami. Samozřejmě nejde o skutečnou loď, ale o mrakodrap navržený podle lodních tvarů na počest svého umístění. Obyvatelé nejvyšších pater Aston Martin Residences ostatně z oken uvidí panorama s Atlantským oceánem jako z vraního hnízda lodi.

Mezi lidi s tímto výhledem se samozřejmě zařadí jen hrstka vyvolených, kteří si mohou podobné bydlení dovolit. Ten nejvyšší luxus je pro budovu, vznikající na jednom z posledních volných míst v centru Miami, naprosto stěžejní. Aston Martin se zde snaží svou kulturní prestiž, od 60. let spojenou třeba i s Jamesem Bondem, převést do stylu života na exkluzivním místě.

Vše pochopitelně začíná samotným designem, stojícím na pomezí architektury a umění. Britská značka na projektu spolupracuje s developery G&G Business Developments a architektonickým studiem s mnoha zkušenostmi z luxusních staveb. Podobně jako jiné automobilky budující obytné mrakodrapy jako Porsche nebo Bentley, také Aston Martin chce svoji budovu ozvláštnit, ale nespojovat ji uměle s automobily.

aston-martin-residences-miami-2

Foto: Aston Martin Residences

Ložnice jednoho z penthousů

Proto architektura místo aut napodobuje prvky cestování po moři tvarem odkazujícím k plachtění, celopodlažními okny a terasami zase k luxusním jachtám. Vedle samotné estetiky budova v Miami, městě s třetím nejvyšším panoramatem v celých Spojených státech, zaujme také výškou. 66patrový mrakodrap má po svém dokončení dosahovat 249 metrů, což mu zajistí status nejvyšší výhradně obytné stavby na jih od New Yorku.

Specifický pro značku automobilů pak má být zážitek z bydlení. „Dostanete to samé, jako když sedíte v Aston Martinu DB11 na dlouhé cestě – pocit zapojení a komfortu,“ vysvětluje šéf designu značky Marek Reichman. Auta jako DB11 podle něj kombinují výkon a pohodlí, díky nimž je skvělé v nich trávit mnoho času. Bydlení britské automobilky chce nabídnout podobnou zkušenost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Všech 391 zdejších rezidencích, od velkých jednopokojových bytů až po třípatrový penthouse, si ze světa aut přece jen vezmou i konkrétní prvky. Jelikož Reichman a jeho tým měli na starosti schvalování kompletního designu interiérů, najdeme zde typické barvy i materiály Aston Martinu. Na míru tak byly vyrobeny třeba kožená poutka a detailně řemeslně zpracované kliky dveří, ale také nábytek s šedými a černými akcenty z uhlíkových vláken.

Co se týče vybavení budovy, obyvatelé budou mít k dispozici dvoupatrové fitcentrum s výhledem na oceán, spinning studio, tělocvičnu pro box, virtuální golf, uměleckou galerii, dvě kina, plně vybavené lázně, kosmetický salón a kadeřnictví. Jelikož jsou AM Residences na břehu oceánu, rezidenti dostanou také exkluzivní přístup k přístavu pro jachty.

Ty vůbec nejnáročnější (a nejbohatší) ale zaujmou vrchní patra stavby, kde se bude nacházet sedm penthousů. Dohromady nesou označení „signature collection“ a Aston Martin nyní spolu se spuštěním prodeje zveřejnil první fotografie jejich interiérů. Zatímco standardní ceny z většiny už vyprodaných bytů v AM Residences se pohybují mezi 600 tisíci a 8,5 milionu dolarů (od 13 do 185 milionů korun), kolekce penthousů začíná na 16,4 milionech a pokračuje až na 25 milionů dolarů, tedy přes půl miliardy korun.

aston-martin-residences-miami-6

Foto: Aston Martin Residences

Jídelna v penthousu Aston Martin Residences

Tyto ceny zahrnují rezidence o rozloze mezi 800 a 1 000 metrů čtverečních, samozřejmostí jsou velké terasy a soukromé bazény. Samotným vrcholem pak bude už zmíněný třípatrový penthouse, jehož interiér nabídne prostor o rozloze 1 800 metrů čtverečních. K tomu patří dalších 680 metrů čtverečních venkovních prostor s terasami a bazénem. To vše zájemce vyjde na 50 milionů dolarů neboli miliardu korun, což představuje jedno z nejdražších bydlení v Miami.

Screenshot

Přečtěte si takéChcete cítit volant formule v rukou? Pusťte si haptický trailer F1Jaké to je cítit brnění volantu formule v rukou Brada Pitta? Pusťte si první haptický trailer

Jelikož nakonec přece jen mluvíme o Aston Martinu, nesmí chybět ani samotná auta. Jedno tedy dostane každý kupec penthousu ze signature kolekce. „Kolekci rezidencí doplňují na míru vytvořené modely Aston Martin DB11 nebo DBX, které pro naše majitele dále rozšíří životní styl Aston Martinu,“ popisuje ředitel developera G&G Germán Coto.

Aston Martin Residences byly poprvé ohlášeny už před lety jako první luxusní budova značky, od té doby ale firma odhalila i další podobné projekty. Loni v listopadu to byl luxusní obytný mrakodrap na Manhattanu v New Yorku, v říjnu dokonce soukromé venkovské sídlo za 7, 7 milionu dolarů. Budova na pobřeží Miami má být plně dokončena koncem příštího roku.