Systém od 9 do 5 je mrtev, ať žije home office. Přechod na práci z domova oznámily i Spotify a Salesforce

Filip HouskaFilip Houska

san-francisco-salesforce-skyline

Foto: Salesforce

Pohled na San Francisco a nejvyšší budovu Salesforce Tower

0Zobrazit komentáře

Ještě před pár lety se home office bral jako krajní alternativa, pokud jste se z nějakého důvodu nemohli dostat do kanceláře. Teď je ale na práci z domova nahlíženo úplně jinak a řada společností na ni klade stále větší důraz. Nejnověji se do rostoucího trendu zapojují i Spotify a Salesforce, což jsou společnosti zaměstnávající tisíce, respektive desítky tisíc lidí. Vedení obou firem nyní oznámilo, že své zaměstnance nechá doma natrvalo, pokud budou chtít.

Pořád jde o tu stejnou písničku, ve které hraje hlavní roli pandemie koronaviru. Ta na svém úplném počátku zavřela dveře kanceláří po celém světě a nejen internetové společnosti řešily, co bude dál. Nakonec zjistily, že vlastně pracovníky fyzicky na jednom místě často nepotřebují, a tak naplno rozjely tzv. remote work, tedy práci odkudkoliv, která se do té doby zejména u těch největších firem objevovala jen občas.

Ať už jde o Twitter, Google, Facebook, Dropbox nebo třeba český Avast, jenž ve svém pracovním nastavení udělal taktéž velké změny, všechny tyto společnosti svým zaměstnancům navrhly „benefity“ v podobě volby, zda chtějí do práce docházet, nebo pracovat z domova. Případně vytvořily flexibilní kompromis, který se stává stále populárnější – tři dny v kanceláři, dva dny kdekoliv jinde.

Něco podobného teď oznámil i největší hudební streamovací služba Spotify, které zavádí model Work from Anywhere. Jeho zaměstnanci si tak budou moci vybrat, zda chtějí pracovat výhradně odkudkoliv, výhradně z kanceláře, nebo v kombinaci obou těchto možností. Švédská firma tím chce svým zaměstnancům zajistit větší flexibilitu.

daniel-ek-spotify

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

I ve Spotify se totiž nebude příliš hledět na to, odkud daný zaměstnanec svou činnosti vykonává. Důležité jsou primárně výsledky. V případě, že by někdo přeci jen chtěl pracovat z kanceláře, ale nechtěl by se střetávat se svými spolupracovníky, lze to řešit pronajmutím některých coworkingových prostor, kde svým lidem Spotify zajistí členství.

„V rámci našich snah o dynamické pracoviště měníme napříč celým světem naše kancelářské prostory, a to s ohledem na udržitelnost, flexibilitu a pocit pohody. Chceme zajistit, aby všichni naši pracovníci mohli pracovat pohodlně a efektivně odkudkoliv,“ oznámilo Spotify, které nedávno uvedlo, že pokořilo hranici 345 milionů posluchačů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Možná ještě zajímavější situace se ale děje v kalifornském Silicon Valley. Postupný přechod na formát trvalé práce z domova představil i Salesforce, softwarový gigant se zaměřením na CRM s tržní hodnotou přes 220 miliard dolarů, který je zároveň největším privátním zaměstnavatelem v San Francisku a obývá tam ikonický mrakodrap Salesforce Tower. Jen v San Francisku má na 9 tisíc zaměstnanců, po světě pak má další desítky tisíc kolegů.

Důvody pro toto rozhodnutí jsou prakticky stejné s těmi, které braly potaz jiné technologické firmy: flexibilita a efektivita. V Salesforce aktuálně dělí zaměstnance na flex, fully remote a office-based. Zatímco flex znamená chodit do práce jen pár dní v týdnu, typicky pro týmové kolaborace a schůzky s klienty, fully remote nabízí možnost pracovat naprosto odkudkoliv, mimo kancelář.

salesforce-tower3

Foto: Salesforce

Salesforce Tower (nejvyšší budova vlevo) je hlavním sídlem Salesforce v San Francisku

Spojením office-based pak Salesforce myslí to, že pro něj budou klasické kancelářské prostory stále důležité, ale lidé, kteří v nich budou nadále sedět, vytvoří minoritu pracovní síly firmy. „Systém od 9 do 5 je mrtev. Zaměstnanecká zkušenost je víc než jen pingpongové stoly a svačinky,“ uvedl Brent Hyder, který v Salesforce řídí HR, a dodává, že zpřístupněním práce odkudkoliv bude pro Salesforce jednodušší rekrutovat nové lidi i mimo extrémně drahé oblasti jako San Francisko nebo New York.

Byť se důraz na home office zvyšuje, skutečné kanceláře mají mít ve firmách stále důležitou roli. Ostatně jak psal v komentáři pro CzechCrunch Martin Stára ze studia Perspektiv, home office a telefonáty přes Zoom podle něj spontánní hovor v kuchyňce nenahradí. Kanceláře se nicméně mají stát flexibilnějšími a vypadnou z nich velké open spacy. O důležitosti kancelářských prostor i směrem do budoucna jsou přesvědčeni také architekti z Capexu.

Třicetiletý nesmysl z kanadských hor. Česká značka Horsefeathers pronikla přes snowboardisty do celého světa

trelala-3Story

Foto: Horsefeathers

Hanuš Salz a Pavel Kubíček, zakladatelé značky Horsefeathers

0Zobrazit komentáře

Rock Creek je malá vesnice v Britské Kolumbii vzdálená přibližně deset kilometrů od hranice Kanady se Spojenými státy. Na první pohled tu chcípl pes a tohoto pocitu se člověk nezbaví ani po mnohem delším zírání na pár budov u silnice a farmy rozeseté po okolních kopcích. Přesto se právě tady začal psát příběh u nás velmi dobře známé značky Horsefeathers, která nabízí oblečení nejen pro milovníky snowboardingu.

Byl to právě Rock Creek, kde se po své emigraci z Československa usadila rodina Hanuše Salze, spoluzakladatele značky, která má své kořeny právě v Kanadě. Byť se brand jako takový začal etablovat až v Česku, slůvko „horsefeathers“ bylo slyšet už v Rock Creek, kde však nikdo nechápal jeho význam.

Pokud toto slovo zadáte do překladače, s největší pravděpodobností na vás vyskočí něco jako koňské peří. Pegase a jiné opeřené lichokopytníky z toho však vynechme, význam slůvka je totiž úplně jinde.

Prostě nesmysl

Vše vzniklo na přelomu 80. a 90. let u party kluků z okolí Rock Creek, které byl Hanuš Salz součástí. Ti sjížděli místní zasněžené hory na snowboardech, případně korzovali ulicemi na skateboardech. Pro tamní farmáře byli naprostým zjevením a příliš je nechápala ani babička jednoho z mladíků. Původem Britka s klasickým přízvukem v reakci na jejich šílené kousky používala britský archaický výraz pro nesmysl, tedy právě slůvko „horsefeathers“.

rock_creek-min

Foto: Wikimedia

Rock Creek, Kanada

„Horsefeathers hojně používala babička mého kamaráda Stewarta, právě když měla dojem, že dělá něco nesmyslného. A tím byl samozřejmě i skateboarding v minirampě na zahradě. Nakonec jí Stewart různě ponoukal, aby to řekla, a pokaždé když ‚horsefeathers‘ vyslovila, působilo to geniálně komicky,“ vysvětluje Hanuš Salz důvod, proč lze název brandu překládat prostě jako nesmysl.

Slůvko se v partě kamarádů velmi rychle uchytilo, až se stalo součástí jejich identity. „Další kamarád Joel měl ve škole za úkol vyrobit linoryt na tisk, takže samozřejmě vytvořil design se slovem ‚horsefeathers‘. Jakmile to měl hotové, začal nám potiskovat trika a mikiny, a tím vznikly první neoficiální výrobky,“ vzpomíná Hanuš.

Celé to navíc mělo ještě jeden rozměr, které mladíky přitahoval. „Už to mělo nějakou identitu a některé lidi to dost provokovalo. Obzvlášť konzervativnější jedince, pro které to byl nesmysl. Takže se zrodil i aspekt rebelie vůči mainstreamu,“ vzpomíná Salz. Už tehdy několikrát padl nápad, že by bylo skvělé z Horsefeathers udělat samostatnou značku, ovšem tehdy ještě nebyla podle jejího pozdějšího spoluzakladatele ta správná energie a ani finance.

Budiž brand

Vše se změnilo se sametovou revolucí, kdy se otevřely brány Československa a Hanuše začalo lákat podívat se „domů“ do Plzně. Proto zakoupil letenku směr Praha s cílem pobýt v srdci Evropy nanejvýše rok, navštěvovat plzeňské gymnázium a zlepšit si češtinu.

horsefeathers9

Foto: Horsefeathers

Triko z vůbec první kolekce značky

Jak tomu už bývá, plánovaný návrat do Rock Creek se nakonec už nikdy neuskutečnil. „Na počátku devadesátých let se v Česku dělo tolik věcí a byla tu hrozně dynamická energie. Když se k tomu ještě přidaly hezký a sympatický holky, bezpochyby to podpořilo můj zájem o studium,“ směje se Salz.

Navíc v Česku nenarazil jen na sympatické spolužačky, ale především na Pavla Kubíčka, což se ve finále ukázalo být ještě přínosnější. A setkání to nebylo úplně náhodné. „Vzhledem k tomu, že na sobě měl mikinu od legendární skate značky, bylo jasné, že se o boardsporty zajímá. Takže jsme se začali bavit, vyrazili spolu na punkový koncert do Divadla pod Lampou a bylo to,“ popisuje Hanuš Salz osudové setkání.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Následovaly dlouhé debaty o snowboardingu, během kterých Hanuš vyprávěl o svém kanadském dovádění na prkně a také o celé myšlence značky, kterou toužil nějakým způsobem uchopit. Nápad se jeho kamarádovi zalíbil a oba začali přemýšlet nad tím, v čem ideu značky Horsefeathers zhmotní.

Původní myšlenkou bylo vyrábět snowboardová prkna, to však velmi rychle zavrhli, protože nebyli schopni celou věc technologicky realizovat tak, aby za něco stála. Proto se vrátili zpět k myšlence tvorby oblečení, které by bylo se snowboardingem provázané.

Spaní na podlaze a šlapání do kopců

V roce 1993 vznikla první kolekce tvořená 50 tričky a 200 samolepkami. „Na začátku projektu jsme o výrobě oblečení nevěděli vůbec, ale vůbec nic. Možná proto jsme do toho šli. Od první chvíle jsme hledali zkušené firmy, které by výrobky šily podle našich představ, ale bylo jich hrozně málo, neměly zkušenosti a dost často ani chuť se něco nového učit,“ vzpomíná Hanuš Salz.

horsefeathers12

Foto: Horsefeathers

Mladý Hanuš (vpravo) se svým kámošem Joelem

Problém byl i s popularitou sportů, okolo kterých se značka Horsefeathers točila. „Začátkem devadesátých let bylo lidí, kteří holdovali jízdě na prkně, relativně málo. Tím nechci říct, že by o ty sporty nebyl mezi mladými lidmi zájem, ale v porovnání třeba s Kanadou nebo USA byla Evropa o dost pozadu. Určitě za to mohla dostupnost vybavení a také cena,“ vysvětluje Salz.

Proto musel dnes osmačtyřicetiletý podnikatel zpočátku každé léto jezdit do Kanady sázet stromky nebo třeba pracovat na stavbách, zatímco jeho kolega Pavel Kubíček si zase ordinoval směny v nemocničním skladu. Na hory se jezdilo, jen pokud se složilo pět lidí na benzín, případně se jelo vlakem nebo autobusem. Místo postelí se přespávalo u kamarádů na podlaze a někdy nebyly ani peníze na vlek, a proto pánové šlapali na skoky po svých.

Snowboarding, ale i skateboarding ovšem začaly postupně nabírat na popularitě. I přes množství chyb, které však přinášely drahocenné zkušenosti, se začalo značce Horsefeathers postupně dařit a po třech letech přišla první výplata. Opravdový zlom ovšem přišel o rok později, v roce 1997, kdy pod značkou, jenž má ve svém logu přepracovanou kapitálku písmena H, vyšla první kolekce snowboardových bund a kalhot.

hf3

Foto: Horsefeathers

Co je víc?

Kolekce zima 97/98 byla vyprodána do konce roku a pánové tak měli dostatečné finance na první dvouměsíční výlet do Kanady. Ten si sice tvůrci nové značky, která lákala vyznavače „prken“ všeho druhu, náramně užili, ale hned po návratu se museli zase pustit do práce. Výroba dalších kolekcí se totiž výletem dostala do skluzu a také bylo potřeba zajistit jiný model financování.

„Dvě kolekce do roka se se zásadně projevily na cashflow. Stáli jsme tak v bodě, kde bylo jasné, že se buď dostaneme do chaosu, nebo celý systém změníme a nastavíme ho více efektivně a systematicky. To jsme také nakonec pochopitelně v zájmu zachování firmy a brandu udělali,“ popisuje Hanuš Salz moment, kdy se Horsefeathers proměnilo z punkového garážového projektu na skutečnou firmu.

Horsefeathers na sjezdovky i do města

Značka se skutečně dlouhou historií se dnes specializuje především na oblečení a doplňky pro čas strávený mezi horskými masivy. Technický a funkční outwear tvoří dvě třetiny aktuální kolekce a jméno Horsefeathers se v této oblasti cítí nejsilnější. Tuzemská značka nezanevřela ani na streetwear a daří se také výrobkům určeným na hory mimo zimní sezónu.

Hledat jeden vyložený evergreen značky Horsefeathers je však náročné. „Ještě před několika lety pro nás nebylo běžné, abychom úspěšné modely opakovali. Snowboardový svět specificky kombinuje styl a funkčnost, takže na rozdíl od outdooru, kde se populární model vyrábí desetiletí, se ve snowboardingu cenila inovace designu každou sezónu,“ vysvětluje Salz.

horsefeathers11

Foto: Horsefeathers

Byla to doba plná svobody a dropů

V případě Horsefeathers tak nejde o konkrétní ikonické modely, které by byly se značkou dlouhodobě spojené, ale spíše o širší koncepty produktů. Například kategorie ATP, v tomto případě ukrývající spojení Addicted to Power, je určená pro časté používání na horách a třeba u modelů Base Camp je kladen důraz na ideální mix viditelného brandingu, funkčnosti a ceny.

Byť dnes tuzemská značka působí na více než dvaceti trzích světa, Česká republika je pro ni stále domovským státem. Doma si také vyrábí řadu doplňků, jako například pásky s přezkami z rozlámaných snowboardů. Outwear oblečení je vyráběno především v Asii a streetwear zase různě po Evropě.

ondrej-kania

Přečtěte si takéOndřej Kania rozšiřuje American Academy. První školu otevře v ChorvatskuOndřej Kania rozšiřuje svou vzdělávací síť. Novou školu otevře v Chorvatsku a v Česku bude učit už od první třídy

Ať už ale výroba probíhá v kterékoliv z tuzemských, evropských či kambodžských, případně vietnamských dílen, pro Horsefeathers jsou vždy důležité pracovní podmínky tamních zaměstnanců. Ti musí být především u výroby outwearu zkušení, mít čisté a technicky vybavené prostředí a co nejlepší přístup ze strany nadřízených.

S tím úzce souvisí témata kvality, funkčnosti a udržitelnosti výroby. Kvalita a funkčnost jsou pro Horsefeathers a každý kousek s jeho logem absolutně fundamentální. Jak ale Hanuš Salz upozorňuje, ke kvalitě se nutně váže i ekologie a udržitelnost, protože díky ní není nutné stále kupovat nové produkty.

„Ekologie a udržitelnost nás zajímá také, ale je to obrovské téma, kde mnoho firem používá laciné triky a nepravdivá tvrzení, protože ‚eco‘ je teď žádané. My samozřejmě používáme recyklované materiály, kompostovatelné a rozložitelné obaly nebo chytře skládané produkty, aby obal byl co nejmenší, ale nakonec je dobře vyrobený a kvalitní produkt stále nejdůležitější,“ vysvětluje Hanuš Salz, kterému je sympatický přístup značek, jako je například Patagonia.

horsefeathers4

Foto: Horsefeathers

Na kotvě

„Je samozřejmě naivní si myslet, anebo tvrdit, že se právě teď dá vše dělat udržitelně. Nicméně opravdová snaha a povědomí o tom, že toto téma je nutné brát v potaz, je důležitý první krok. Proto je nám sympatická jakákoliv značka či firma, která se tímto směrem ubírá. Právě Patagonia je pro mě osobně rozhodně jednou z nich,“ dodává.

Projekty a ambasadoři

Horsefeathers však není jen o oblečení a doplňcích, ale také o celé řadě pravidelných i nárazových eventů a projektů, jež dostávají značku a celý svět snowboardingu do povědomí stále většího množství lidí a někdy i pomáhají tam, kde je to potřeba. Příkladem je projekt #COPATUTOJE, který má ve své režii šestačtyřicetiletý Pavel Kubíček, coby druhý majitel firmy.

„Je to propojení Horsefeathers a města Plzně kolekcí oblečení s příznačným plzeňským slangem. Z každého výrobku se odvádí zajímavá částka na transparentní účet a výtěžek je věnován Onkologické a radioterapeutické klinice v Plzni. Zatím se odvedlo přes 550 tisíc korun a projekt dál pokračuje,“ přibližuje celou iniciativu Kubíček.

Pro podobné projekty, a hlavně zviditelňování značky, hrají velmi důležitou roli ambasadoři. V případě Horsefeathers nejčastěji špičkoví rideři, díky nimž je zaručeno, že bude Horsefeathers vždy pěkně na očích. Ambasadorství je ostatně pro projekt jedním z hlavních stavebních kamenů už od počátku. „Z těch 50 triček v roce 1993 jsme skoro půlku rozdali ambasadorům, v té době teamriderům, nebo spíš kamarádům. Takže lze říci, že ambasadoři byli součástí HF ode dne jedna,“ říká spoluzakladatel značky.

horsefeathers6

Foto: Horsefeathers

Halldór Helgason, ambasador značky Horsefeathers

Výběr člověka, jenž má značku reprezentovat, se řídí celou řadou kritérií, ovšem nejzásadnější je, aby takzvaně zapadl do filozofie značky a měl pozitivní a kreativní přístup k tomu, co dělá. „Snowboarding a boardsporty obecně jsou o volnosti, zábavě a radosti ze života, tudíž nás zajímají jedinci, kteří takový přístup mají,“ říká Hanuš Salz.

„Značka naší velikosti si nemůže dovolit někoho přeplácet, takže je nutné mít s ambasadorem vztah, který pro něj bude přidanou hodnotou. Na rozdíl od korporátů dokážeme ambasadorům naslouchat a zapracovávat jejich postřehy. Těm, co mají ‚signature‘ produkty, dáváme velkou kreativní volnost,“ nastiňuje šéf značky. V případě Horsefeathers se jedná například o islandského snowboardistu Halldóra Helgasona, který pro tuzemský brand vytváří velmi neotřelé kolekce.

Rok plný změn

Díky svému přístupu se dvojici Salz a Kubíček podařilo za téměř třicetiletou existenci značky překonávat nečekané pády, jež přišly například s úpadkem snowboardingu na přelomu tisíciletí či během ekonomické krize v roce 2008, a přivést značku Horsefeathers k velmi slušným obratům. Ty se v roce 2019 vyšplhaly na 142 milionů korun, přičemž rok 2020 měl být z pohledu čísel ještě lepší. Nicméně z důvodu covidové situace se v loňském roce tolik nedařilo a obraty se zastavily na částce 123 milionů korun. Značka se přitom dlouhodobě drží v černých číslech.

„To je přibližná výše, kterou jsme vzhledem k situaci očekávali a kterou v daných podmínkám vnímáme pozitivně. Celkově cítíme růst brandu, protože nedosažený obrat jednoznačně reflektuje zavření kamenných prodejen během roku, a to převážně v listopadu, který je v našem segmentu tradičně nejsilnějším měsícem,“ vysvětluje Hanuš Salz, pochvalujíc si rychlou schopnost zákazníků přeorientovat se na online nákupy a aktivní vyhledávání značky v sektoru e-commerce.

dsc_2999-min

Foto: Horsefeathers

Horsefeathers staví hlavně na kvalitě, ke které se váže i udržitelnost

To ostatně byla jedna z pozitivních věcí, kterou koronavirová situace a lockdown v minulém roce Horsefeathers přinesly, a nejen tu. Jednak se ukázalo, že v případě výkyvů prodejů prostřednictvím kamenného retailu lze vzniklou propast přemostit online retailem, a také se potvrdilo, že kolektiv může na projektech pracovat i v momentě, kdy všichni nesedí v jedné místnosti.

S tím souvisí i fakt, že outsourcing urychlil řadu restrukturalizací, které mělo Horsefeathers již delší dobu v procesu, popřípadě se o nich alespoň mluvilo. Příkladem je listopadové spuštění nového multibrand e-shopu Riderzone, který nadšencům nejen do snowboardingu přináší řadu nových značek.

I tento nový projekt by měl pomoci brandu dostat se zpět na obraty z roku 2019, tedy překonat metu 140 milionů a nadále pokračovat v růstu, i díky změnám nastolených během covidového roku 2020.

A Hanuš Salz? Ten se díky značce postupně transformoval ze snowboarďáka na manažera, což se však v posledních letech, díky rozvoji technologií, opět mění. On i Pavel Kubíček totiž svěřili v roce 2019 většinu své agendy do rukou managementu, díky čemuž se otevřel prostor pro cestování, který se Hanuš Salz snaží využít na maximum. Jeho domovská adresa se proto v poslední době neustále mění s tím, jak putuje po horách, nebo surfuje u oceánu. Plzeň i Rock Creek však zůstávají v jeho srdci nadále.