Tajemný elektrický Číňan. Tesla představila skicu neznámého automobilu, který by mohl být úplnou novinkou

tesla-tajemny-model2

Foto: Tesla

Skica tajemného modelu Tesly

0Zobrazit komentáře

Tesla rozhodně nepatří mezi automobilky, jejichž modelové palety doslova přetékají různými druhy vozů. Aktuálně nabízené vozy kalifornskou automobilkou můžeme spočítat na prstech jedné ruky, a ještě nám dva zbudou. To se však do budoucna změní s příchodem Modelu Y, Cybertrucku a možná i zcela nového, ryze čínského kompaktu.

Automobilka Tesla v současné době skutečně prodává pouze tři základní modely, a to Model S, Model X a Model 3. Přitom Modely S a X tvoří z jejích prodejů jen malé procento a životaschopnost automobilky tak v současnosti spočívá především na bedrech Modelu 3.

Tomu by měl v tomto roce podat pomocnou ruku chystaný SUV Model Y, který bude vyráběn v USA, chystané evropské továrně a také v továrně v Šanghaji, která nedávno zahájila první dodávky svých vyrobených vozů. K těmto modelům by ale dost možná mohl přibýt ještě další.

tesla-model-y-1-min

Foto: Tesla

Tesla Model Y

Tesla dnes totiž potvrdila plány na výstavbu čínského designového, výzkumného a vývojového střediska, které bude mít za úkol vyvinout vlastní automobil. A k tomu přiložila skicu, která by mohla naznačovat příchod zcela nového, prozatím nepředstaveného kompaktního modelu.

V současné chvíli není zcela jasné, zda se jedná o jednu z ranějších skic zmiňovaného Modelu Y, či zda se díváme na zcela nový kompaktní hatchback. Druhé variantě však nahrávají slova, která Elon Musk pronesl tento měsíc během slavnostního předávání prvních vozů vyrobených v Šanghaji.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Myslím, že by bylo skvělé vytvořit v Číně vývojové a výzkumné centrum, které by navrhovalo skutečně originální automobily pro celý svět. Myslím, že to bude velmi vzrušující, Čína má jedno z nejlepších umění na světě, které by celý svět jistě ocenil,“ prohlásil Musk.

tesla-tajemny-model1

Foto: Tesla

Obrázky lákající čínské zájemce na pozici v Tesle

Na toto prohlášení nyní Tesla navázala grafikou, v rámci které oznamuje hledání nových talentů, kteří by chtěli pro takové centrum pracovat. A právě na jedné ze stránek se objevila ona záhadná skica s informací, že Tesla chce začlenit čínské umění do připravovaných vozidel.

Na oslavy příchodu kompaktního elektromobilu s logem Tesly na přídi, který bude exportován do celého světa, je ještě brzy. Nicméně chystané designové centrum zajisté vlije čerstvou krev do designových žil automobilky. Ta by díky dalšímu takovému centru mohla přicházet s novými modely o něco častěji. Na potvrzení, zda tím prvním bude kompaktní hatchback, si však budeme muset počkat.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Přepravnímu startupu Bolt pomůže v souboji s konkurencí Evropská unie. Půjčí mu 1,2 miliardy korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

bolt_markusvillig_car-min

Foto: Bolt

Markus Villig, spoluzakladatel a CEO Boltu

0Zobrazit komentáře

Celkem 30 milionů cestujících ve 35 zemích po celém světě obsluhuje přepravní aplikace Bolt, která dříve fungovala pod názvem Taxify. V Estonsku ji před sedmi lety založil Markus Villig a svádí na mnoha světových trzích včetně Prahy souboj s americkým konkurentem v podobě Uberu (a dalšími). Aby své služby mohl dál vylepšovat a rozšiřovat, nabírá novou investici.

Na rozdíl od předchozích investičních kol, kdy v rámci toho posledního Bolt loni v červenci získal 60 milionů eur, se však nyní nejedná o klasickou záležitost v podání venture kapitálových fondů. Markus Villig tentokrát vyjednal další finanční injekci s Evropskou unií.

Evropská investiční banka (EIB) pošle do Boltu investiční úvěr ve výši 50 milionů eur, tedy více než 1,2 miliardy korun, které mají padnout na podporu dalšího výzkumu a vývoje současných i nových produktů, mezi něž nepatří jen aplikace pro přepravu cestujících, ale od loňska také třeba jídlo. I proto se z Taxify stal Bolt, protože už nechce být vnímán jen jako alternativa k taxíkům.

Pro inspiraci pochopitelně nemuseli manažeři estonského startupu chodit daleko. Jídlo již delší dobu pod značkou Uber Eats rozváží po celém světě taktéž úhlavní konkurent, pro něhož představuje food delivery paradoxně mnohem lukrativnější byznys, než je přeprava lidí. A tak si chce také Bolt z tohoto koláče ukrojit.

bolt-food2

Foto: Bolt

Kurýr služby Bolt Food

Kdy se svou službou Bolt Food vstoupí jeden z nejrychleji rostoucích evropských startupů, který se pyšní hodnotou přes miliardu dolarů a může si tak říkat jednorožec, na další trhy mimo svou domovskou zemi, zatím není jasné, ale peníze od Evropské unie mu s tím mohou pomoci. I EU má totiž zájem na tom, aby v souboji s americkými velikány měly evropské startupy úspěch.

„Bolt je dobrým příkladem evropského úspěchu v oblasti technologií a inovací. EIB je velmi ráda, že může podpořit tuto společnost při vylepšování jejích služeb a zároveň jí umožnit rozvoj v nových oblastech,“ uvedl viceprezident EIB Alexander Stubb.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Padesátimilionový úvěr má padnout také na zlepšení bezpečnosti, spolehlivosti a udržitelnosti služeb Boltu, který vedle objednání odvozu pasažérů či jídla vyvíjí také aplikace pro sdílení aut, kol a koloběžek. Jelikož oblast sdílených služeb mohou v budoucnu významným způsobem ovlivnit různé regulace, hodí se být Boltu s Evropskou unií zadobře, což nejnovější spolupráce indikuje.

„Mobilita je jednou z oblastí, ve kterých bude Evropa reálně profitovat z existence lokálního hráče, který sdílí hodnoty evropských spotřebitelů a regulátorů. Jsme proto nadšení, že se Evropská investiční banka připojila k těm, kteří Bolt podporují. Díky tomu budeme schopni rychleji obsloužit více lidí po celé Evropě,“ prohlásil spoluzakladatel Boltu Martin Villig.

bolt-founders

Foto: Bolt

Spoluzakladatelé startupu Bolt Martin a Markus Villigovi