Tesla chce zrychlit nabíjení svých elektromobilů. Za 218 milionů dolarů kupuje výrobce superkapacitorů
Po dvou velmi úspěšných čtvrtletích, ve kterých Tesla poprvé v historii dvakrát po sobě skončila v černých číslech, se kalifornská automobilka chystá urychlit svou další expanzi a výrobu s pomocí nové akvizice. Za celkem 218 milionů dolarů, tedy téměř 5 miliard korun, kupuje společnost Maxwell Technologies, díky jejímž zkušenostem v oblasti superkapacitorů by se v budoucnu mohlo značně urychlit nabíjení jejích elektromobilů. Tesla má za firmu zaplatit celou částku ve formě akcií při 55% bonusu oproti stávající ceně.
Zatímco Tesla má s technologií velké plány, samotný Maxwell měl se vstupem na automobilový trh dlouhá léta potíže a nedokázal se mezi velké hráče protlačit. Důkazem toho je i fakt, že ještě před přelomem tisíciletí se obchodovaly akcie Maxwellu na hranici 40 dolarů, při oznámení akvizice to už byly ovšem pouhé 3 dolary. Aktuální cena na burze stoupla o téměř 50 procent na 4,59 dolaru na akcii.
Tesla samozřejmě neutrácí nadarmo, jelikož má ve svých hotovostních rezervách pouze 3,7 miliardy dolarů a musí začátkem března zaplatit splátku dluhu konvertibilní půjčky ve výši 920 milionů dolarů. Za poslední roky ostatně firma na akvizicích příliš neutratila, Maxwell je teprve pátá akvizice od roku 2015 – převážně na poli technologií a talentů, ale také solární energie v podobě firmy SolarCity. To byla také největší akvizice, když za firmu šéf Tesly Elon Musk nabídl 2,8 miliardy dolarů a nakonec ji koupil za 2,6 miliardy.
Hra o čas
Na první pohled se může zdát, že jsou podobné akvizice po jejich dokončení v rámci firem jako Tesla téměř neviditelné, ale opak je pravdou. Každá maličkost, která může vést ke zvýšení kapacity baterií, může hrát zásadní roli v konkurenčním boji. Ostatně letos se na pole elektromobilů dostanou silní konkurenti v podobě Audi a jeho e-tronu nebo Porsche, které slibuje, že bude schopné svůj chystaný Taycan dobít na téměř 100 kilometrů dojezdu během pouhých 4 minut.
Není to ovšem díky samotným bateriím, ale především nabíjecí technologií, která dodává vyšší výkon a tedy rychleji elektromobil dobíjí. Maxwell se věnuje především tzv. superkapacitorům (rovněž nazývaných jako superkondenzátory či ultrakapacitory). Ty podobně jako klasické baterie skladují energii, ale dokáží se mnohem rychleji dobít a vybít, a sám Elon Musk je jejich velkým příznivcem, protože by nejen podle něj mohly představovat budoucnost elektromobilového průmyslu.
V minulém roce vědci ze společnosti Maxwell publikovali studii o bateriové technologii s takzvanými suchými elektrodami, která by měla například lithium-iontovým bateriím, které dnes Tesla běžně do svých vozů nasazuje, zvýšit životnost i energetickou hustotu. Navíc se při uplatnění této technologie má snížit výrobní cena baterií, které nyní Tesle dodává Panasonic, a i to je důležitý parametr, který nejen Teslu, ale i ostatní automobilky zajímá. Výsledkem tak může být levnější cena a vyšší dojezd, nebo alespoň nižší hmotnost při stejném dojezdu vzhledem k vyšší energetické hustotě baterií se suchými elektrodami.
Pokud k tomu všemu do budoucna připočítáme ještě propojení s technologií superkapacitorů, která by mohla především zrychlit samotné dobíjení, může to být pro Teslu v blízké budoucnosti zásadní želízko v ohni. Superkapacitory totiž umožňují na rozdíl od klasických baterií, jež využívají elektrochemické reakce, uložit energii pomocí statického náboje. Díky tomu lze krátkodobě získat další výkon mnohem rychleji než u tradičních baterií a zároveň se lépe dobíjejí při brzdění. Jakou bude mít akvizice a integrace technologie a talentů na Teslu vliv, na to si budeme muset počkat.