Tesla.com byl druhý největší nákup samotné domény v historii. Elon Musk za ni zaplatil 11 milionů dolarů

elon-musk-top

Šéf Tesly Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Dříve nebo později přijde každý byznys, jehož prodeje jsou alespoň z části realizované online, na to, že je pro něj doména a budování samotné značky jedna z nejdůležitějších věcí. Zpočátku to samozřejmě funguje jakkoliv, ale pokud má jít o něco jednoduše zapamatovatelného a cenného, je v dnešní době potřeba investovat mimo jiné i do prémiových domén. Podobnou situaci zažila kalifornská automobilka Tesla, která pod vedením Elona Muska ještě relativně nedávno používala doménu TeslaMotors.com.

To dávalo smysl do doby, než začala Tesla vyrábět mimo aut i další zařízení, jako například střešní tašky či nabíjecí stanice do domácnosti, a tak se Musk rozhodl, že bude jednat o nákupu prémiové domény Tesla.com. Nakonec za ni v roce 2016 zaplatil ohromných 11 milionů dolarů, v přepočtu tedy přes čtvrt miliardy korun. To dělá z Tesla.com druhý největší nákup mezi samotnými doménami vůbec, hned za třináctimilionovým prodejem Sex.com. Některé domény se prodávaly i za větší částky, ale všechny už pak byly spojené rovnou s byznysem, který se na nich nacházel.

Vyjednávání o nákupu domény ze strany Tesly dle Elona Muska, který vše potvrdil před několika dny na svém Twitteru, trvalo více než 10 let. Stále zároveň není jasné, jaké byly přesné podmínky, automobilka to ostatně držela dlouho v tajnosti. Dnes ovšem Tesla vypadá s atraktivní doménou mnohem věrohodněji. Není to nicméně poprvé, kdy v souvislosti se svou značkou kalifornská automobilka musela platit. Ani její původní název totiž nebyl tak úplně zdarma a z vlastní hlavy.

Název Tesla Motors totiž vymyslel Brad Siewert, od kterého si Tesla v roce 2004 koupila veškerá práva za částku 75 tisíc dolarů, respektive 1,7 milionu korun. Už kdysi Tesla ve spojitosti se svým názvem řešila mnoho problémů, jelikož registrované značky pro Teslu existovaly již v USA, Evropě nebo Číně.

Jedním z možných názvů, které firma zvažovala, byl také Faraday po známém britském vědci, ale nakonec na to nedošlo. Jedním z aktuálních konkurentů Tesly je nicméně americký startup Faraday Future, který část tohoto jména přijal. V rámci série tweetů, ve kterých si Musk zavzpomínal na historii vlastní firmy, se objevilo také vozidlo, které původně inspirovalo Teslu k výrobě první verze Tesla Roadsteru.

tzero

Oním vozidlem bylo tzero od americké firmy AC Propulsion, které přišlo na trh v roce 1997 ve velmi omezeném počtu kusů. Vyrobily se pouze tři produkční kusy, které se dostaly k zákazníkům, a v roce 2003 firma nadobro zavrhla možnou velkovýrobu. Poslední verze modelu byla schopna ujet 480 kilometrů na jedno nabití a z nuly na sto kilometrů zrychlit během 3,7 vteřiny s maximální rychlostí 270 km/h. V mnoha aspektech tak AC Propulsion předběhlo svou dobu a inspirovalo množství dalších společností, včetně Tesly.

bytedance-office

Přečtěte si takéNejhodnotnější startup světa ByteDance stojící za aplikací TikTok spouští miliardový investiční fondNejhodnotnější startup světa ByteDance stojící za aplikací TikTok spouští miliardový investiční fond

Na poslední verzi automobilu s lithium-iontovou baterií pracoval jistý Martin Eberhard, který se snažil koncept protlačit do produkce u dvojice stojící za AC Propulsion. Bohužel se mu to nepodařilo, a tak se v roce 2003 spojil s Marcem Tarpenningem, aby v červenci téhož roku založili vlastní společnost, která si podobný vůz vyrobí – Tesla Motors. Série jednání a testování prototypu vedla až k úvodnímu investiční kolu Series A v roce 2004, kdy Musk do Tesly poprvé investoval a později ji naplno ovládl.

tesla-roadster-canyon1

Foto: Tesla

Tesla Roadster

Jak kdysi nejlepšího cyklistu Lance Armstronga před možným bankrotem zachránila investice do Uberu

armstrongl

Lance Armstrong

0Zobrazit komentáře

Prestižní cyklistický závod Tour de France a vítězství 6 let po sobě z Lance Armstronga, kterému byl v roce 1996 diagnostikován pokročilý stupeň rakoviny varlat, udělaly hvězdu sportu, ke které vzhlížely celé generace nejen sportovních fanoušků. Rekordní počet vítězství v řadě znamenal pro Armstronga nejen slávu, ale i bohatství. Během své kariéry si totiž přišel na bezmála 200 milionů dolarů (přes 4,5 miliardy korun) a množství titulů nejen z největšího závodu světa, ale také například bronzovou medaili z olympijských her.

O necelou dekádu později se nicméně celá situace obrátila a potvrdily se domněnky, které panovaly již od jeho prvního vítězství po návratu z nucené přestávky způsobené rakovinou. Armstrong byl usvědčen z dopingu v závodech jeho slavné éry z let 1998 až 2005, ve kterých byl i s ohledem na překonání zákeřné nemoci obdivovaným sportovcem. V reakci na to mu byly veškeré tituly od roku 1998 odebrány a Světová antidopingová agentura mu zároveň udělila doživotní zákaz provozování jakéhokoliv profesionálního sportu.

To vše se odehrálo v průběhu léta roku 2012, o několik měsíců později se Armstrong objevil v americkém pořadu Oprah Winfreyové, kde se poprvé naplno veřejně přiznal k tomu, že se dopingu pravidelně dopouštěl. Dle antidopingové agentury a mnoha odborníků šlo přitom o velmi pokročilý doping, který bylo prakticky nemožné rozpoznat. Armstrong potvrdil, že jeho součástí byl testosteron, erythropoietin (hormon zvyšující počet červených krvinek) a také četné krevní transfúze. O plném rozsahu svých činů nicméně odmítl svědčit.

larmstrong

Lance Armstrong

Armstrong byl na dně, a to i přesto, že přiznal, že pokud by se mohl do roku 1995 vrátit a znovu se rozhodovat o potenciálním dopingu, udělal by to velmi pravděpodobně znovu. Později zaplatil Armstrong několik milionů dolarů v soudních procesech a během let čelil také mnoha rodinným problémům. Nic z toho ho ovšem nezlomilo, podobně jako kdysi rakovina. Navíc se mu díky dávné investici podařilo vydělat nemalé jmění i na největším přepravním startupu současnosti – Uberu. Právě tato šťastná investice ho zachránila od potenciálních existenčních problémů.

Téměř 300násobek

Přesněji řečeno, Armstrong neinvestoval přímo do Uberu, ale v roce 2009 vložil celkem 100 tisíc dolarů (téměř 2,3 milionu korun) do investiční firmy Lowercase Capital, kterou nově založil jeho přítel Chris Sacca. Součástí budování investičního portfolia, které Chris Sacca se 100 tisíci dolary založil, byl z velké části právě Uber, který měl v té době hodnotu zhruba 3,7 milionu dolarů. Dnes už jeho hodnota činí 76 miliard.

bohemianrhapsodytop

Přečtěte si takéBohemian Rhapsody utržilo v českých kinech již 105 milionů korun. Jde o nejúspěšnější film rokuBohemian Rhapsody utržilo v českých kinech již 105 milionů korun. Jde o nejúspěšnější film roku

Díky strmému růstu hodnoty Uberu se investice ze 100 tisíc dolarů proměnila na bezmála 30 milionů, s tím, že po všech poplatcích by si měl Armstrong odnést celých 20 milionů dolarů. To značí zhruba 250- až 300násobek původní investice. Není samozřejmě jasné, zda již část svého portfolia prodal, nebo vše stále drží, ale zdá se, že by mohla být částka v druhém případě již brzy ještě vyšší.

Uber totiž v minulém týdnu podal žádost o vstup na burzu, kde by mohl získat tržní kapitalizaci dosahující až 120 miliard dolarů. Uber se má na burze objevit již v prvním čtvrtletí příštího roku, aby se mohl poměřit s dalším americkým rivalem, startupem Lyft.

armstrong

lubo-lionel-mvp

Přečtěte si takéFotbal v USA nabírá na síle. STRV vymysleli novou appku pro liguUdělali aplikaci se Schwarzeneggerem. Teď čeští STRV lépe propojí fanoušky i s Lionelem Messim

Armstrong investici během minulého týdne potvrdil se slovy, že zachránila jeho rodinu a že se jen velmi těžko věří tomu, kam až se částka dokázala během let vyšplhat. Dnes 47letý bývalý sportovec tak může v klidu pokračovat ve svých investicích, pro které si otevřel již před časem vlastní fond s názvem Next Ventures, namísto, aby byl závislý na příjmech ze sportu.

Foto: Lance Armstrong, Salon NYC / Flickr, Filip Bossuyt / Wikimedia Commons