Tesla představila bleskový Model S Plaid. Ten je natolik dobrý, že se jeho lepší verze nakonec nedočkáme

Tesla Model S Plaid

Foto: Tesla

Během včerejších nočních hodin bylo před kalifornským závodem automobilky Tesla živo. Elon Musk zde odhalil a prvním zákazníkům předal přepracovaný Model S s přízviskem Plaid, který se může pochlubit až nesmyslně dynamickými vlastnostmi, jež mu umožňují akcelerovat z nuly na 100 km/h za 1,99 sekundy.

Pětadvacet šťastlivců si včera převzalo od šéfa automobilky svůj nový elektromobil, který Tesla poprvé ukázala již v lednu tohoto roku. Ovšem tehdy jej odhalila pouze na snímcích a nebyla ani příliš sdílná, co se techniky vozu týče. Naznačila jen, že díky nové generaci motorů a bateriových článků vůz nabídne extrémní výkon a dojezd, který bude ještě mocnější v případě verze Plaid Plus.

Elon Musk ovšem včera oznámil, že Tesla došla k rozhodnutí verzi Plus vůbec nevyrábět, a tak se Plaid usadil na vrcholu potravního řetězce modelů Tesly, kde setrvá minimálně do příchodu druhé generace Roadsteru. Mimo přepracovaného interiéru a celkového designu, díky němuž vůz získal lepší koeficient odporu vzduchu, se Plaid dočkal i nové generace motorů, které využívají rotory uložené v uhlíkovém pouzdru.

Jak šéf automobilky zdůraznil, dát tuto technologii dohromady bylo velice náročné, společnost tak ovšem získala extrémně výkonný elektromotor s velmi kompaktními rozměry. Ve verzi Plaid se našlo místo hned pro tři tyto motory, které vozu propůjčují výkon 1 020 koňských sil. Lze jej tedy vybičovat do maximální rychlostí 322 km/h a akcelerovat z 0 na 100 kilometrů v hodině za neuvěřitelných 1,99 sekundy.

Plaid se tím zapisuje do historie jako nejrychleji akcelerující sériově vyráběný automobil světa, který je momentálně v produkci. Prozatím se však jedná o čísla na papíře, která chce Musk v co nejbližší době ověřit na německém okruhu v Nürburgringu. Inovace se pak nevyhnuly ani bateriovému systému, jeho kapacitu bude možné za využití rychlonabíječky nabít na více než 300 kilometrů jízdy již za 15 minut. Celkový dojezd by měl činit bezmála 630 kilometrů.

Podle původních informací měla verze Plaid Plus nabízet dojezd dokonce až 836 kilometrů, dle Elona Muska však takto dlouhou vzdálenost neabsolvuje nikdo, aniž by si dopřál zastávku na jídlo či toaletu. Proto prý nedávalo smysl takový vůz vyrábět, což je trochu zvláštní odůvodnění, více se ovšem Musk k tomuto rozhodnutí nevyjadřoval.

tesla-nove-interiery4

Interiér Modelů S a X s futuristickým volantem

Foto: Tesla

Dále se CEO Tesly věnoval interiéru, který byl přepracován ve jménu lepší akustiky. Na té se podílí taktéž nové čelní sklo i lepší softwarové kodeky. Změn se dočkalo také prostředí infotainmentu, který nabídne i pořádnou porci zábavy. O tu se postará možnost sledování Netflixu či hraní nejnovějších her díky grafickému čipu AMD RDNA 2, který využívá i PlayStation 5. Během prezentace tak Musk například ukázal na autě spuštěnou sci-fi akci Cyberpunk 2077.

Interiéru se týká také inovované tepelné čerpadlo. To má velký význam především pro elektromobily provozované v oblastech s chladnějším klimatem. Podle Muska dokáže nový model čerpadla podat v chladných podmínkách až o 30 procent lepší výsledky a také pro vytápění interiéru v teplotách pod bodem mrazu potřebuje o polovinu méně energie.

Dvacet pět dodaných kusů je samozřejmě jen rozjezd. Tesla by měla co nevidět začít s produkcí čítající několik stovek vozů týdně, ta se v příštím čtvrtletí rozroste na tisíce kusů vyrobených za týden. Cena elektromobilu startuje na částce 130 tisíc dolarů, tedy přibližně 2,7 milionu korun. Model S však bude nabízen i v levnější verzi, která nebude disponovat třemi motory, nabídne dojezd 663 kilometrů a zájemce vyjde na 80 tisíc dolarů, přibližně tedy 1,66 milionu korun.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.