Tesla v Česku prodává stále více aut. Otevře novou pobočkou v Brně, která bude modernější než v Praze

Ve vznikající brněnské čtvrti Nová Zbrojovka se již v polovině září otevře vůbec nejmodernější kamenná prodejna Tesly v České republice.

7996162376_04

Foto: Nová Zbrojovka

Vizualizace vrznikající pobočky Tesly v Brně

0Zobrazit komentáře

Automobilka Tesla postupně upevňuje svou pozici na českém trhu, kde jen za prvních šest měsíců letošního roku prodala více než za celý loňský rok. Po pražské pobočce, kterou otevřela před třemi lety, nyní pomalu finišuje druhou. Ta se nachází v brněnské čtvrti Nová Zbrojovka a svou velikostí i podobou značně zastíní starší sestru v Průhonicích u Prahy.

Kdo si chce koupit nový elektromobil od Elona Muska se stylizovaným T ve znaku, má dvě možnosti. Buď si ho může na pár kliků objednat na e-shopu, případně postaru zavítá do kamenné pobočky. Tam si může domluvit testovací jízdu, vůz si osahat a následně rovnou učinit objednávku.

Prozatím jediná plnohodnotná pobočka Tesly v Česku stojí v pražských Průhonicích, případně lze využít služeb některého ze dvou Pop Up Storů v Brně a Ostravě. Ovšem právě v Brně by již od září mělo být možné navštívit zbrusu novou plnohodnotnou pobočku automobilky, vybudovanou přesně dle jejího gusta.

O záměru Tesly vybudovat v Brně pobočku se ví od podzimu minulého roku. Stát bude v oblasti Nová Zbrojovka, kde vyrůstá nová čtvrť za 20 miliard korun, jejíž součástí bude kromě bytů a kanceláří také kotelna přetvořená v prostor s kulturním přesahem. V místě někdejšího průmyslového areálu, který chátral a měnil se v brownfield, nedaleko ulice Markéty Kuncové a Baarova nábřeží, už nyní stojí moderní hala, která byla vybudována podle stavebních standardů Tesly a výrazně zastiňuje zázemí, jež firma nabízí v Praze.

8813376674_02

Foto: Nová Zbrojovka

Objekt vzniká na míru požadavkům americké automobilky

„Stavbu jsme realizovali na klíč a interiérové a technologické vybavení bude již v režii klienta. Na prostoru dvou tisíc metrů čtverečních Tesla nabídne velkorysý showroom nových aut a servisní centrum s nadstandardní kapacitou čtrnácti míst,“ popisuje stav projektu Miroslav Pekník, který je zodpovědný za rozvoj Nové Zbrojovky.

Objekt připomíná černý kvádr, který je částečně prosklený ve své přední části. Na jeho střeše budou umístěny fotovoltaické panely, podobně jako na dalších budovách v okolí. Ty by měly dohromady vytvářet sdílenou elektrárnu, která bude zajišťovat částečnou soběstačnost čtvrti a přinese úsporu nákladů.

Areál nové pobočky Tesly by měla navíc obklopovat zeleň s občanskou vybaveností navazující na blízký park. K dispozici by měl být prostor pro fotbal, beachvolejbal, basket, stolní tenis nebo si zde bude možné zacvičit na workoutovém hřišti. V porovnání s pražským zastoupením se tak jedná o moderně pojatý způsob, jak se dostat co nejblíže zákazníkům.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V Praze se zákazníci dočkají jen přízemního objektu nedaleko dálnice, který nepůsobí příliš velkolepým dojmem. Jedná se totiž o pobočku, kterou si Tesla nenechala postavit na míru, ale využila již fungujícího showroomu, ve kterém dříve vystavovaly značky Jaguar a Land Rover. V Brně už by měla mít vše podle svých standardů a slavnostní otevření je naplánováno na polovinu září.

Jak už v roce 2007 napsal Elon Musk, Tesla se ve svých kamenných prodejnách snaží o vytvoření atmosféry kombinující Apple Store, Starbucks a dobrou restauraci. Hovoří tal= o nadstandardní péči o zákazníky, kteří by se měli při návštěvě pobočky cítit jako ve VIP salónku letecké společnosti.

„Stojí to o něco víc, ale zároveň to představuje konkurenční výhodu. Je to něco, co získáte jen za to, že vlastníte Teslu, a něco, co žádná jiná automobilka nenabízí,“ uvádí Tesla s tím, že majitelé při čekání na servisní úkony mohou například sledovat, jak se jejich vozu věnují mechanici.

Kamenné pobočky a vlastní e-shop jsou pro Teslu zcela klíčové, protože na rozdíl od tradičních automobilek nevyužívá v rámci prodeje dealery. Její jsme v našem žebříčku 100 největších e-shopů v Česku letos zařadili do první dvacítky, když v něm podle našich propočtů měla prodat auta minimálně za dvě miliardy korun. Jen za prvních šest měsíců letos Tesla v Česku dle Svazu dovozců automobilů prodala 1 713 vozů, zatímco za celý rok 2023 to bylo 1 618 elektromobilů.

Volkswagen pošle 5 miliard dolarů do Rivianu. Od konkurenta Tesly získá software do vlastních vozů

Volkswagenu se nedaří vývoj softwaru pro elektromobily. Řešením má být nákup know-how amerického Rivianu, který chce být konkurentem Tesly.

rivian-r1t2

Foto: Rivian

Interiér se softwarem Rivianu

1Zobrazit komentáře

Měl se stát vážným konkurentem pro Teslu, zatím však bojoval především sám se sebou. Nyní se karta obrací a automobilka Rivian by mohla naplnit původně velká očekávání. Nedávno představila trojici nových dostupných elektromobilů a oznámila zásadní partnerství s Volkswagenem. Ten chce dát americké firmě finanční injekci převyšující v přepočtu 100 miliard korun, a to výměnou za softwarové know-how, s jehož vývojem se Volkswagen trápí.

Rivianu se dlouhodobě nedaří potvrdit roli konkurenta Tesly už jen tím, že se nedokáže dostat z červených čísel. V prvních třech měsících letošního roku vykázal čistou ztrátu více než 1,4 miliardy dolarů (v přepočtu 32,4 miliardy korun). V současnosti navíc vyhlídky na zlepšení komplikuje klesající zájem o elektromobily napříč americkým trhem. Největším úspěchem Rivianu tak je zatím navázané partnerství s Amazonem, pro který navrhl a vyrábí elektrické kurýrní dodávky.

Před čtvrt rokem ale automobilka odhalila hned tři nové modely, které by měly být výrazně dostupnější než nyní nabízený pick-up R1T a SUV R1S. Kompaktnější novinky mají potenciál oslovit širší paletu zákazníků a zvednout prodeje. K tomu se navíc teď přidává oznámení strategického partnerství, díky kterému hodnota akcií Rivianu okamžitě narostla o 50 procent.

Německý Volkswagen by měl do Rivianu investovat pět miliard dolarů, v přepočtu tedy zhruba 116 miliard korun. Automobilky chtějí společně vytvořit podnik, skrze který si budou vzájemně sdílet know-how týkající se architektury, ale hlavně i softwaru.

Pro Volkswagen by se mohlo jednat o cestu, jak vyřešit dlouhodobý problém s vývojem vlastního softwaru pro elektromobily, kdy pod něj spadající značka Porsche musela nedávno sáhnout po řešení od Googlu. Díky investici by měl koncern získat přístup k softwaru Rivianu a možnost využívat jej ve vlastních vozidlech. Implementace by podle automobilky měla začít v druhé polovině tohoto desetiletí.

Generální ředitel společnosti Rivian RJ Scaringe na úterní telefonické konferenci zdůraznil, že další oblasti, jako jsou baterie nebo technologie pohonu, nejsou součástí partnerství. Pro začátek by měl Volkswagen investovat do Rivianu jednu miliardu dolarů, na kterou do roku 2026 naváže vklad čtyř zbývajících miliard. Pokud se hodnota akcií během dnešního dne udrží, tržní kapitalizace firmy by tímto krokem mohla vyrůst o šest miliard dolarů.