Texty psala na záchodcích pražských klubů. Britská hvězda vytvořila ódu na českou rave scénu

Pražský rave zpěvačku FKA Twigs tak moc pohltil, že se v něm inspirovala při tvorbě nové desky Eusexua. S ní tady odstartuje i turné.

fka-twigs_1

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Pitchfork/YouTube

FKA Twigs

0Zobrazit komentáře

Patří mezi nejvýraznější tváře klubové hudby současnosti, získala i ocenění MTV Europe Music Awards a byla nominovaná na Grammy. Britská zpěvačka a vizionářka na poli alternativního popu FKA Twigs teď vydala nové album s názvem Eusexua a přiznává, že se v něm výrazně inspirovala pražskou rave scénou. Před lety totiž v Česku natáčela film Vrána a uchvátily ji pražské kluby, které se podle ní vyznačují skutečnou svobodou.

FKA Twigs se po třech letech od posledního alba rozhodla opustit své typické experimentální teritorium a ponořit se do světa klubové hudby – hlavně díky Česku. „Praha je úžasná. Má nádhernou gotickou architekturu, ale také neuvěřitelnou undergroundovou techno scénu. Ta atmosféra mě úplně pohltila,“ řekla už loni v létě v show Jimmyho Kimmela. V Česku pobývala několik měsíců v roce 2022, když natáčela film Vrána. V pořadu se tak rozpovídala o tom, jak se tady ponořila do nočního života a jak se setkávala s lidmi, kteří rave považují za způsob vyjádření i kolektivní terapie.

Ostatně elektronická hudba jí je blízká. FKA Twigs, vlastním jménem Tahliah Debrett Barnett, se proslavila svým unikátním spojením právě elektroniky, ale i alternativního popu a vizuálního umění. Svůj ikonický vokál propojuje s experimentálními beaty a emotivními texty, přičemž čerpá inspiraci z různých subkultur a tanečních stylů. Je také známá fyzicky náročnými vystoupeními, do kterých zapojuje třeba tančení u tyče.

Její nové, v pořadí třetí studiové album přináší směs elektronických žánrů. Pohybuje se na pomezí taneční hudby, techna, drum’n’bassu i britského garage soundu, a jak sama zpěvačka popisuje, není doslovně techno albem – spíše poctou energii, kterou v pražských klubech zažila. Tomu napovídá i jeho název, který naznačuje stav euforie, ale i intimního spojení se sebou samým skrze hudbu.

FKA Twigs popisuje pražský rave jako komunitní prostor, ve kterém zažila jakési mentální uzdravení a po dlouhé době pocítila kompletní svobodu. „Nikdo neměl vytažené telefony, všichni tančili. Víte, když se během večera stane něco úžasného, nenatočíte to. Je to jen pro lidi, kteří to tam opravdu prožívají,“ popsala svůj zážitek v rozhovoru pro stanici NPR.

Jeden z nových tracků Room of Fools vznikl dokonce na záchodech jednoho z pražských rave klubů, kde si hudebnice spontánně zapsala úryvek textu na ruku. „Eusexua se zrodila ze škrábanců napsaných na hřbet mé ruky na záchodech na raveu v Praze. ‚V téhle místnosti plné bláznů společně něco tvoříme.‘ A taky, že to děláme – raveujeme, potíme se, líbáme, milujeme se za bouřlivého dunění kultury,“ napsala na sociální sítě zpěvačka, která mimo jiné navštívila třeba vršovický klub Ankali.

Eusexua se zrodila ze škrábanců napsaných na hřbet mé ruky na záchodech na raveu v Praze.

Právě místní techno scéna je typická svou přátelskou atmosférou. Umělci, kteří v několika klubech opakovaně vystupují, si párty mnohdy sami pořádají, vytváří k nim plakáty i promo na sítích a s lidmi, kteří na akce chodí, se dobře znají. Samotné ravey pak na příchozí nemají žádné přísné požadavky – na rozdíl třeba od Berlína, kde se člověk musí často specificky obléknout, respektive svléknout, aby ho do klubu vůbec pustili.

Přestože se FKA Twigs ke své inspiraci českým undergroundem otevřeně hlásí, její album vzbudilo v místních kruzích i kritické reakce. Někteří posluchači na sociálních sítích poukazují na to, že na albu podle dostupných informací nespolupracoval žádný český umělec a že tato tvorba není pražskému zvuku podobná.

Jedna z nejoblíbenějších pražských DJek současnosti si to ale nemyslí. „Máme příliš vysoké nároky. Možná stačí, že se tímhle prostředím ona sama inspirovala. Pro nás je normální jít do toho nebo onoho klubu, pro ni to ale mohlo být oči otevírající. Nevyčítala bych jí to. Myslím, že tomu dává ohromný kredit a je to podle mě zlaté,“ řekla v podcastu Režim nerušit na CzechCrunchi Nina Farrina, která pravidelně hraje třeba v Ankali, Fuchs2 nebo Bike Jesus. Celý rozhovor si budete moct pustit ve středu 19. února.

V návaznosti na svou inspiraci se FKA Twigs každopádně rozhodla odstartovat své nadcházející turné právě v českém hlavním městě. První koncert tak proběhne 8. března ve Foru Karlín, pak umělkyně zamíří do Berlína, Paříže, Londýna a dalších evropských metropolí.

Poslední rok filmu byl 2019, říká Quentin Tarantino. Pandemie podle něj měla katastrofální důsledky

Jeden z nejznámějších hollywoodských režisérů pracuje na divadelní hře a se svým posledním filmem si dává na čas.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Americký režisér Quentin Tarantino

0Zobrazit komentáře

Quentin Tarantino naznačil, na čem pracuje, a zanadával si na zábavní průmysl. To a mnoho dalšího přináší aktuální vydání newsletteru Watch, kde shrnujeme nejzásadnější dění ve filmovém i televizním světě, upozorňujeme na zajímavé trailery a doporučujeme, co si pustit. Přihlásit se k jeho odběru můžete v boxu níže.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Quentin Tarantino vydal svůj zatím poslední film – Tenkrát v Hollywoodu – v roce 2019. Předtím, než pověsí režisérskou…čepici? židličku?…kariéru na hřebík, chce natočit ještě jeden, sám ale současnost ani budoucnost filmů nevidí vůbec optimisticky. Vlastně si podle svých vlastních slov už vůbec není jistý tím, co to vůbec film je. „Co to proboha dneska vůbec je film? Jakože něco, co nasadí na zasraný čtyři týdny do kin? Fajn, a druhý týden si to už můžu pustit v televizi,“ řekl podle citace Variety Tarantino nedávno na festivalu v Sundance.

„Nešel jsem do téhle branže pro něco takového. Bylo to špatné už v roce 1997 a v roce 2019, a to byl poslední rok filmů,“ dodal režisér, který prý aktuálně pracuje na divadelní hře. Ačkoliv Tarantinova cinefilie je silně zakořeněná v éře videokazet, vždy si potrpěl na kino a specifický zážitek, jaký nabízí – ať už jde o velké plátno, ozvučení nebo atmosféru sledování filmu s publikem známých i neznámých lidí. Pandemie covid-19 chození do kina na delší dobu prakticky zcela znemožnila a díky tomu posílily streamovací služby. U divadla něco takového v zásadě není dost dobře možné, proto režisérovi imponuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V posledních letech se diváci do kinosálů z většiny vrátili, doba se ale skutečně výrazně změnila. Zatímco dříve bylo standardem, že nový titul je alespoň tři měsíce dostupný pouze na velkém plátně, nově je to asi měsíc – u snímků, které do kin posílá třeba Netflix i mnohem méně.

Řada diváků si tak raději chvíli počká na domácí uvedení, čímž někdy sebe ochuzují o silnější zážitek, tvůrce jako Tarantino zase o část statusu filmu jako média primárně pro velký formát. Skutečně se v posledních letech někdy zdá, že film ztratil část ze svého kouzla – kde jsou časy, co jsme očekávaný snímek viděli v kině několikrát a pak dlouho s napětím čekali, až ho budeme moci zhlédnout znovu?

Mimochodem, Tarantino jako svůj poslední film dříve plánoval černou komedii The Movie Critic, z toho ale sešlo a aktuálně se do natáčení vůbec nehrne. Chce prý počkat minimálně rok, než bude jeho synovi šest a mohl by ho vzít s sebou na plac. Nechává také volný průběh inspiraci a tvůrčímu procesu – hra, na které teď pracuje, se prý může stát námětem i pro film. Ale také nemusí.


Co ukazují trailery

Jurský svět: Znovuzrození

Přestože má nový příspěvek do dinosauřího univerza podtitul „Znovuzrození“, působí zatím spíš jako „Vykopávka“ s tím, jak nápadně připomíná Jurský park: Ztracený svět. Gareth Edwards, režisér Godzilly z roku 2014 nebo Rogue One, by se ale měl postarat o dobrou zábavu bez vykrádání Spielberga.


Co hýbe světem filmu a televize

Prime Video zdražuje na dvojnásobek

Z hlediska poměru cena/obsah bylo u nás Amazon Prime Video dlouhodobě s přehledem nejlepší streamovací služba, když nabízelo tituly jako Pán prstenů: Prsteny mociBanda, Expanze, bondovky a řadu dalších filmů za 79 korun měsíčně. Prime Video bude mít jednu z nejlevnějších nabídek i nadále, cena ale narostla na 149 korun za měsíc, tedy téměř dvojnásobek. Pro nové předplatitele to platí už teď, pro stávající od března.


Co si pustit

Jablečný ocet

Netflix  |  Drama  |  2025 |  6 epizod  |  ČSFD

apple-cider-vinegar-netflix

Foto: Netflix

Minisérie Jablečný ocet

V roce 2013 se jedním z nejviditelnějších jmen na sociálních sítích stala mladá Australanka Belle Gibson. Bojovala s rakovinou, její zdravý životní styl, který propagovala online, v knize i mobilní aplikaci, jí ale pomáhal hroznou nemoc držet na uzdě. Akorát, že vůbec. Nová minisérie Netflixu, vycházející ze skutečného příběhu, ukazuje vzestup a pád influencerky usvědčené z šíření falešných zdravotních rad. Jablečný ocet je svižný, chytrý, zábavný a řeší stále aktuální témata.

Pro přehled dalších trailerů, novinek z filmového světa a tipů, co si o víkendu pustit, se podívejte na kompletní vydání newsletteru Watch a přihlaste se k jeho odběru zde či v boxu v úvodu článku.