Těžká doba? Ujistěte talenty, že s nimi počítáte, říká expertka na HR. Jinak začnou hledat jinde
Petra Nulíčková se jako šéfka HR investiční skupiny Pale Fire Capital stará i o nábor v Aukru. Tvrdí, že její obor kvůli krizi zažívá překotné časy.
Petra Nulíčková, šéfka HR v Pale Fire Capital
Řada českých firem a technologických startupů v předchozích letech zběsile rostla a nabírala nové kolegy jako na běžícím páse. Nic ale netrvá věčně, a tak se i dynamika v oboru HR začíná měnit. Zatímco někde se zastavuje nábor, jinde, kupříkladu v e-commerce i technologiích, už se začínají odepisovat desítky až stovky lidí. I tak si ale množství firem stále chce držet své talenty, které si v dobách konjunktury vychovaly. Jak toho v nejisté době dosáhnout?
I to je otázka, kterou si ve své práci často pokládá Petra Nulíčková, zkušená profesionálka v oblasti práce s lidmi (HR), která prošla třeba Alzou. Záběr se jí ale výrazně rozšířil, když loni nastoupila do investiční skupiny Pale Fire Capital. Většina její práce se totiž týká firem z portfolia, které samy často žádné HR nemají nebo s ním potřebují výrazně pomoct. Ať už jde o nábor, efektivitu práce s lidmi nebo benefity pro současné zaměstnance, které by je mohly pomoci udržet.
Současnost přitom nahrává právě fluktuaci. „Lidé sami od sebe končí, když si například přijdou nedocenění. Jedna stránka věci jsou finance, ale druhá je o přístupu. Často nemají zpětnou vazbu, nevědí, jak je vnímá jejich manažer nebo v čem se rozvíjet,“ popisuje Nulíčková v rozhovoru pro CzechCrunch.
O tom, jak si ty nejcennější zaměstnance udržet, bude Petra Nulíčková mluvit také už v úterý 28. února na další akci CzechCrunche z edice People First. Společně s ní v karlínské Spojce vystoupí třeba Tania le Moigne z Googlu nebo Michal Šrajer z Happiness@Work.
V poslední době se množí zprávy o tom, že i technologické firmy začínají po letech růstu propouštět. Vidíte podobné tendence i v rámci portfolia Pale Fire Capital?
Zatím nikde v porfoliu nemáme situaci, v níž bychom museli ukončovat pracovní poměry. Stále nabíráme, ale jsme opatrní a pokud to nefunguje, rozloučíme se transparentně ještě ve zkušební době. Nicméně změnu nálady určitě vnímám. Když jsme v listopadu spouštěli nábor na seniorní technické pozice, tak se mi snad poprvé stalo, že se hlásili lidé sami od sebe na základě inzerce. To se doposud nedělo, určitě ne v rámci IT.
Co je to za lidi, kteří se teď hlásí? Odkud přicházejí?
Zpravidla se jedná o lidi, kteří už ve svém předchozím zaměstnání nějakou dobu byli, jsou ambiciózní, měli dostat svůj tým nebo je najali na nové projekty. Jenže se očekává krize, zastavil se nábor, škrtly se nové projekty a probíhají přípravy na to, aby se nikdo nemusel propouštět.
Když se hlásí dva lidi ze stejné firmy, tak už je obvykle jasné, že to není náhoda a chystají se tam patrně další škrty. V HR často totiž máte možnost pozorovat změny na trhu práce a náladu ve firmách skrze stoupající nebo klesající míru odpovědí na poptávky po místech.
Stále nabíráme, ale jsme opatrní a pokud to nefunguje, rozloučíme se transparentně ještě ve zkušební době
To zní jako úplně jiná pohádka, než jaká byla situace před rokem či dvěma.
Je. Předtím hodně záleželo na oboru. Byla jsem v Alze a tam se nám během covidu stávalo, že se nám jen na kariérní e-mail denně přihlásilo třeba osmdesát lidí. Ale jednalo se hlavně o marketing, prodej, HR a nižší nekvalifikované pozice. Teď je to napříč obory. Až později se k těm, co hledají práci, začali přidávat lidé přes produkt a IT. Horší to teď mají z mého pohledu především kreativci, lidé přes eventy nebo brand. Naopak v online marketingu se situace otočila – třeba na roli PPC specialisty si myslím, že se v Česku přetahujeme tak o 500 lidí, kteří jsou dostatečně kompetentní.
To tedy znamená, že v určitých oborech je stále o talenty boj. Čím si je udržet i v této době, kdy firmy musejí šetřit třeba na benefitech?
Všeobecně jde říct, že pokud se ve firmě zastaví nějaký projekt nebo je nějaká nejistota, tak je potřeba ujištění a otevřená komunikace. Hodně manažerů má dojem, že ti největší talenti přece vědí, že s nimi firma počítá. Ale tak to není a člověk přece musí explicitně vědět, že není na seznamu lidí, které čeká vyhození. Tím spíš v situaci, kdy už mu firma například propustila polovinu týmu. V tu chvíli totiž začíná kvůli nejistotě hledat jinde. Je tedy potřeba z pozice vedení konkrétní lidi ujistit, že se s nimi počítá i přesto, že teď třeba bude těžší doba.
Lidé sami od sebe končí, když si například přijdou nedocenění. Jedna stránka věci jsou finance, ale druhá je o přístupu. Často nemají zpětnou vazbu, nevědí, jak je vnímá jejich manažer, nebo tápou, v čem se mohou rozvíjet. A když jde takový talent jen tak na zkoušku na pohovor jinam, aby zjistil svou cenu na trhu, a dostane třikrát větší cenovou nabídku, tak je to poněkud hloupé. Spousta firem nechá zaměstnance zajít až do momentu, kdy jim přinesou výpověď. HR není všespásné – rádi pomůžeme, ale ve finále je to na managementu a na zakladateli či šéfovi.