TikTok utichl. Universal stáhl skladby hvězd včetně Taylor Swift, které doplňovaly miliony videí

TikTok píše, že Universal je „chamtivý“, tomu ale má jít hlavně o dobré podmínky pro interprety. Problém to může být i pro marketing umělců.

Filip HouskaFilip Houska

taylor-swift-4

Foto: Depositphotos / CzechCrunch

Skladby Taylor Swift jsou na TikToku v ohrožení

0Zobrazit komentáře

Pod Universalem coby jedním z největších hudebních vydavatelství na světě je upsáno několik obrovských hvězd. Taylor Swift, The Weeknd, Bad Bunny, Drake, ale i Harry Styles, Billie Eilish nebo legendární Abba… Jména, která poslouchají miliony lidí denně. A vydavatelství má takovou sílu, že když zjistí, že s jeho interprety není v jeho očích nakládáno správně, dokáže udělat krok, který výrazně změní zavedené pořádky. Přesně jako to teď udělal s TikTokem, se kterým ukončil spolupráci kvůli penězům a umělé inteligenci.

Pokud znáte TikTok, víte, jak to tam chodí. Byť se čínská sociální síť neustále rozkračuje a už není postavená jen na hudbě, písničky pro ni nadále zůstávají jádrem fungování – a formátem, na němž vzniká nejvíce tiktokového obsahu. Hudba je ve videích využívána především jako podklad do tanečních nebo pěveckých videí. A vzhledem k tomu, že TikTok si alespoň jednou měsíčně otevře 1,5 miliardy lidí, těží z toho i autoři skladeb.

TikTok uzavírá smlouvy s hudebními vydavatelstvími, díky kterým může ve své knihovně písničky nabízet – a tím pádem je zpřístupňovat uživatelům, kteří na nich mohou stavět svůj obsah. Na oplátku TikTok vyplácí umělcům honorář za každé použití jejich skladeb ve videu. Čím více se úryvek písničky využívá v různých videích uživatelů, tím více peněz plyne do kapsy autorům.

Jenže právě autorské honoráře jsou jedním z problémů, se kterým nesouhlasí hudební společnost Universal Music Group (MGU). Ta ve svém otevřeném dopise zmínila, že výplaty pro umělce a umělkyně jsou nepřiměřené – a byť neuvádí jejich výši, podle dostupných odhadů je částka nastavena na hranici tří centů za jedno použití ve videu. Důležité v celém kontextu je pak ono jedno použití.

onebilliondollartaylor-3

Přečtěte si takéJízda nekončí aneb Jak miliardová Taylor Swift dobývá světOne Billion Dollar Taylor. Swifties vynesli královnu na miliardový trůn a nakopli celé ekonomiky

TikTok totiž nevyplácí interprety na základě počtu přehrání videa, respektive skladby, jako třeba Spotify nebo Apple Music, ale právě za použití. To znamená, že i kdyby nějaké konkrétní video s danou písničkou mělo stovky milionů zhlédnutí, její autor má dostat stále tři centy. Když se ale naopak dílo použije ve stovkách milionů videí, což je v případě obřích hvězd reálné, honorář už může být zajímavý.

Universal ovšem s tímto postupem zjevně nesouhlasí. „O tom, jak málo TikTok odměňuje umělce a autory písní, svědčí fakt, že navzdory obrovské a rostoucí uživatelské základně, rychle rostoucím příjmům z reklamy a rostoucí závislosti na hudebním obsahu tvoří dnes TikTok pouze asi procento našich celkových příjmů,“ píše Universal ve svém dopise, ve kterém oznámil, že s TikTokem končí.

Nesmírně populární sociální síť, kterou milují zejména mladí lidé, tak před pár dny oficiálně přišla o skladby umělců a umělkyň, kteří jsou upsáni právě pod Universalem. V den oznámení z knihovny TikToku zmizely megahity od Taylor Swift, Harryho Stylese a dalších, přičemž videa, ve kterých byly použity z minula, byla takzvaně ztišena s hláškou, že „skladba není k dispozici“.

Chamtivost, píše TikTok

„Je zklamáním, že Universal Music Group upřednostnil vlastní chamtivost před zájmy svých umělců a autorů. Navzdory falešnému vyprávění a rétorice Universalu je faktem, že se rozhodl odejít od silné podpory platformy s více než miliardou uživatelů, která slouží jako bezplatný propagační a objevitelský prostředek pro jejich talenty,“ uvádí TikTok v reakci.

Právě poslední věta citace může mít silný dopad na vývoj hudebního průmyslu v online světě. Existuje řada interpretů, kteří díky TikToku takzvaně vybouchli a jejich písničky nabraly virální šíření. Na české poměry lze zmínit třeba rappery Calina a Viktora Sheena, v globálním měřítku pak zmíněnou Taylor Swift, která TikTok využila pro svůj návrat na trůn. Platí to ale také pro řadu menších autorů, kteří si díky šíření na sociální síti najednou našli publikum.

Jak se bude situace vyvíjet dále, je zatím nejisté. Někteří uživatelé stále dokáží najít vybrané skladby v knihovně TikToku, tudíž by se mohlo jednat o postupné odstraňování. Jiní zase nahrávají vlastní verze (covery) písniček ve videích, aby je mohli využívat i ostatní. Autorské honoráře nicméně nemají být jediným aspektem pro ukončení spolupráce ze strany Universalu.

Velké hudební vydavatelství se odvolává i na skutečnost, že se na TikToku objevuje čím dál více nahrávek vytvořených umělou inteligencí, které mají negativně ovlivňovat to, jak se umělcům a umělkyním na síti daří. Často totiž laik ani nemusí poznat, že skladba, u které věří, že je novým dílem například Drakea, není od něj, ale od umělé inteligence, která využila jeho hlas.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym