Tim Cook nosí od Nike brýle a minimálně při svých veřejných vystoupeních má téměř vždy na nohou i boty s fajfkou. Dobře to bylo vidět na zářijové konferenci Applu, kde představil nový iPhone 16, či o pár dní později při zahájení prodeje telefonu v originálním obchodu značky v New Yorku – nejprve nazul běhací model Structure 25, poté zase sneakersky Killshot. Cookovo propojení se sportovním brandem je ale mnohem hlubší a poslední dobou také intenzivnější.
Byznysové sepjetí Tima Cooka s Nike trvá už 19 let – v roce 2005 se stal, tehdy ještě coby provozní šéf Applu a pravá ruka jeho spoluzakladatele Steva Jobse, členem představenstva sportovního obra. A v jeho nejužším vedení sedí jako nezávislý člen dodnes. Obě značky od té doby často a úspěšně spolupracují a z Cooka se postupně stal klíčový hlas uvnitř Nike.
A dnes, kdy se největší výrobce sportovního oblečení na světě nachází v krizi, to platí dvojnásob. Jak napsal server Bloomberg, pomáhá aktuálně vymyslet zakladateli firmy Philu Knightovi, novému CEO Elliotu Hillovi a předsedovi představenstva Marku Parkerovi, jak Nike opět nahodit na vítěznou kolej. Z té jej v posledních měsících vystrčily jednak agilní menší značky jako On nebo Hoka, jednak úspěšná retro sázka hlavního rivala Adidas.
Součástí změn, jimiž Nike prochází, je právě i manažerská obměna – v půlce října se novým generálním ředitelem stal podnikový veterán a strůjce legendárního úspěchu značky Air Jordan Elliot Hill, který se kvůli nové misi vrátil z důchodu. Na nejvyšším postu nahradil Johna Donahoea, který stál v čele firmy poslední čtyři roky a ve funkci CEO vystřídal Marka Parkera, který si ovšem udržel místo předsedy představenstva a ve firmě je dodnes.
Podle amerických médií sehrál Tim Cook důležitou roli při lákání Elliota Hilla zpět do kanceláří Nike v Oregonu. Nejde přitom o málo, protože v minulém kvartálu se společnosti meziročně propadly prodeje o desetinu a byla nucena zhoršit byznysový výhled i pro zbytek roku. Už dřív se pak psalo o tom, že klesá zájem o některé její klíčové produkty, jako jsou třeba tenisky Air Force 1.
Tim Cook během bezmála dvou dekád, po které pomáhá vedení Nike, mohl sledovat solidní růst hodnoty firmy – když do ní nastupoval, její akcie se obchodovaly za 10 dolarů, teď jsou na 80 dolarech. Na druhou stranu s Applem se to srovnávat nedá, jeho akcie se v roce 2005 prodávali kolem pěti dolarů a teď jsou za 230 dolarů…
Přestože menší firmy jako zmíněné brandy typu On a Hoka, nebo dokonce i Adidas, jsou vedle Nike v podstatě trpaslíci (i německý výrobce je v ročních tržbách na polovině výkonu Nike, který měl loni obrat 50 miliard dolarů), je patrná nervozita jak vedení firmy, tak investorů. Více o tom, jak bude vypadat nová strategie Nike, bude jasněji během listopadu. Právě na tehdy společnost přesunula tradiční setkání s analytiky a burzovními experty z Wall Street, aby měl Elliot Hill více času se připravit a svůj plán promyslet. A kdo mu s ním, jak na základě svědectví z Nike poukazuje Bloomberg, pomáhá? No přece Tim Cook.
Firma Terezie Täubelové zásobí Česko i Slovensko prémiovým ložním prádlem. Nápad na její založení dostala bývalá diplomatka pendlující do Afghanistánu těsně po tom, co se jí narodilo první z jejích tří dětí. Zpětně si ale Täubelová myslí, že by bývalo dobré firmu rozjet ještě předtím. Když se s tím však nedávno svěřila na platformě, která pomáhá začínajícím podnikatelkám, nesetkal se její názor s pozitivním přijetím.
„Když se mě naposledy ptali na radu začínajícím podnikatelkám, řekla jsem, že mají hlavně začít dřív, než mají děti. Tahle věta se setkala s pohoršením, rozpačitými pohledy a rychlou změnou tématu,“ napsala nedávno na svůj Instagram Täubelová a spustila tak debatu o skutečnosti, kterou potvrzují i některé průzkumy – mateřská a rodičovská dovolená nemusí být úplně ideální čas pro start podnikání. Řada žen ho ale nakonec na rodičovské volí hlavně kvůli jeho flexibilitě.
„Všechny přítomné málem omdlévaly,“ vzpomíná nyní Täubelová na debatu v rámci jedné ženské podnikatelské platformy. „Tak to ale je. Podnikání není nic jednoduchého, a pokud chcete budovat firmu, která má někam růst, vy máte nějaké cíle ohledně její velikosti a podobně, musíte na to mít stoprocentní focus,“ vysvětluje pro CzechCrunch.
Nejhůře se podle Täubelové mateřství kombinuje s podnikáním při rozjíždění startupu. „Jede se klidně celou noc, když je to potřeba, všichni foundeři pro firmu dýchají, chodíte na všechny možné akce, snažíte se vytěžit každý kontakt na maximum,“ popisuje Täubelová a dodává, že na začátku cesty podnikatel nemá peníze, ale má drive a hlavně čas. „Proto se vám může podařit z ničeho vybudovat pěkný byznys,“ říká.
Situace se podle ní ale s příchodem dětí diametrálně mění. „Když máte děti, už nejste paní svého času. Když jsou děti malé, nespíte, kojíte, vstáváte několikrát za noc, den si nemůžete rozplánovat, protože je to pokaždé jinak. Někdy dítě po obědě prostě neusne a vy musíte zvládnout call s řvoucím miminem na ruce,“ popisuje své zkušenosti majitelka firmy, které se letos výrazně daří a obrat se zvýšil o sto procent.
Situaci podle ní neulehčuje ani nastavení rozdělení rolí v rodině v Česku. „Bavíme se o zemi, kde je až na světlé výjimky péče o domácnost a rodinu spíše na ženě,“ říká Täubelová. To potvrzují i čísla. Například rodičovskou dovolenou čerpaly podle ministerstva práce a sociálních věcí v minulém roce z 98 procent ženy, i když stát umožňuje nastoupit na ni i otcům. Výraznější zapojení žen do péče o děti a domácí práce potvrzují pak i čísla projektu Férová domácnost Martiny Dvořákové, analytičky a socioložky, podle kterých žena průměrně stráví prací v domácnosti a péčí o děti 4,5 hodiny denně. K osmihodinové pracovní době si tak doma „přidá“ ještě půl úvazku. Muž tou samou prací tráví průměrně denně hodinu a dvacet minut.
Foto: DALL-E / CzechCrunch
Unavená matka a podnikatelka, jak si ji představuje umělá inteligence
Podle Täubelové problém s malými dětmi nekončí ani ve chvíli, kdy dítě nastoupí do nějaké instituce. „Když už dítě chodí do školky, je zase často nemocné a je s ním zase doma matka. Já za loňský podzim byla v podstatě 6 týdnů doma, protože si děti bacily předávaly,“ vypočítává Täubelová. U nich doma přitom ale nejde o situaci, kdy by nebyl zapojený do péče otec dětí. „Ono by to bez něj ani při tomhle počtu dětí nešlo. Například odpolední logistiku dětí na kroužky si dělíme. A dětem se věnuje v rámci všech jejich sportovních a volnočasových aktivit,“ vysvětluje Täubelová.
Ani v běžném procesu, kdy nikdo není nemocný a všechny děti chodí do nějakého zařízení, toho matky nemají naloženo o moc méně. „Nezapomenout svačinu, baletní piškoty, kopačky na fotbal, domácí úkol a víkendový deníček plyšáka, do kterého má vaše dítě fotit a vypisovat, co všechno plyšáček zažil. Ale dítěti je šest a reálně to děláte vy… V tomhle se nedá budovat startup. Respektive dá, ale zaplatíte za to daleko vyšší cenu, než když ty děti nemáte,“ argumentuje Täubelová, která k e-shopu své firmy Marieli letos otevřela i showroom.
Pokud chce matka zároveň podnikat, je potřeba část věcí delegovat. „Musíte to mít dobře domluvené s partnerem a o péči o děti a domácnost se dělit. Mít k ruce babičku, chůvu, ideálně ještě uklízečku nebo hospodyni a vyřešit rozvoz do školky, školy a na kroužky. To všechno stojí spoustu peněz, které nemůžete vlít do firmy. Navíc se musíte připravit na to, že na začátku vám ta firma ani nevydělává,“ popisuje.
Mužské a ženské práce rozhodně neexistují. Stejně jako neexistují holčičí a klučičí barvy, protože nemají pohlaví.
Terezie Täubelová ale zároveň dodává, že jí nejde o to si stěžovat, jenom nechce lakovat věci na růžovo a tvářit se, že je možné zvládnout všechno. „Je to sakra náročné, pokud se o svoje děti například v nemoci chcete starat sama a trávit s nimi čas. Takže pak ta startovní čára mezi dvěma ženami, jedné, která děti má, a druhé, která je nemá, není na stejné úrovni,“ říká a dodává, že považuje za důležité ženám, které chtějí budovat vlastní firmu, říct, ať začnou co nejdříve.
Podle letošního průzkumu platformy Mumdoo, která propojuje firmy s ženami na rodičovské dovolené, 48 procent dotázaných rodičů začalo podnikat z důvodu, že nenašlo vhodné pracovní podmínky u svého zaměstnavatele. Výzkumný projekt Global Entrepreneurship Monitor pak popisuje, že ženy celosvětově častěji podnikají individuálně, tedy nezaměstnávají další lidi. Což může být podle zmíněného výzkumu způsobeno nedostatkem atraktivních pracovních příležitostí, nedostatečnou podporou ze strany rodiny nebo obtížnějším přístupem k finančním prostředkům, než je tomu u mužů.
Barometr českého podnikatelského prostředí, zpracovaný v rámci společnosti Mastercard, uvádí, že tři pětiny podnikatelů a podnikatelek průměrně přiznávají, že jejich rodina je v jejich činnosti podporuje, ženy to však uvádějí v daleko menší míře než muži – konkrétně ve 22 procentech případů. Navíc podnikatelky (70 procent) v průzkumu častěji než jejich mužští kolegové (56 procent) uvádějí, že musí sladit podnikání se svým osobním životem.
O založení firmy na rodičovské dovolené mluvila pro CzechCrunch před nedávnem i Zuzana Hloušková, která vlastní v Brně firmu na výrobu látkových plen Bamboolik. Před třinácti lety se vrhla do podnikání proto, že jí v jejím původním zaměstnání nevyšli vstříc, když se chtěla vrátit z rodičovské. „Oni se mi tam vyloženě vysmáli. Tehdy něco jako zkrácený úvazek neexistovalo,“ řekla Hloušková.
Zároveň připustila, že zakládat firmu s malými dětmi nebylo jednoduché, nakonec se pro to ale přece jen s manželem rozhodli. „Dospěla jsem k tomu, že kdybych se chtěla vrátit zpět do korporátu, muselo by jít třetí dítě ve třech letech do školky a já na full-time zpět do práce. A to bych děti vůbec neviděla. To jsem nechtěla. Takže jsme s manželem měli radši firmu a střídali jsme se v péči o děti,“ popisovala výhody vlastního byznysu. Během rozhovoru několikrát zdůraznila, že o chod domácnosti a péči o děti se doma dělí rovným dílem. „Mužské a ženské práce rozhodně neexistují. Stejně jako neexistují holčičí a klučičí barvy, protože nemají pohlaví. Já jsem si nevšimla, že bych potřebovala k ovládání vysavače vagínu.“
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.