Tim Cook pomáhá Nike opravit byznys a ustát útok trpaslíků. Fajfka k němu patří stejně jako iPhone
Šéf Applu je velkým fanouškem výrobků Nike. A už 19 let sedí i v jeho představenstvu, kterému nyní radí s tím, jak se opět stát dravým lovebrandem.
Tim Cook nosí od Nike brýle a minimálně při svých veřejných vystoupeních má téměř vždy na nohou i boty s fajfkou. Dobře to bylo vidět na zářijové konferenci Applu, kde představil nový iPhone 16, či o pár dní později při zahájení prodeje telefonu v originálním obchodu značky v New Yorku – nejprve nazul běhací model Structure 25, poté zase sneakersky Killshot. Cookovo propojení se sportovním brandem je ale mnohem hlubší a poslední dobou také intenzivnější.
Byznysové sepjetí Tima Cooka s Nike trvá už 19 let – v roce 2005 se stal, tehdy ještě coby provozní šéf Applu a pravá ruka jeho spoluzakladatele Steva Jobse, členem představenstva sportovního obra. A v jeho nejužším vedení sedí jako nezávislý člen dodnes. Obě značky od té doby často a úspěšně spolupracují a z Cooka se postupně stal klíčový hlas uvnitř Nike.
A dnes, kdy se největší výrobce sportovního oblečení na světě nachází v krizi, to platí dvojnásob. Jak napsal server Bloomberg, pomáhá aktuálně vymyslet zakladateli firmy Philu Knightovi, novému CEO Elliotu Hillovi a předsedovi představenstva Marku Parkerovi, jak Nike opět nahodit na vítěznou kolej. Z té jej v posledních měsících vystrčily jednak agilní menší značky jako On nebo Hoka, jednak úspěšná retro sázka hlavního rivala Adidas.
Součástí změn, jimiž Nike prochází, je právě i manažerská obměna – v půlce října se novým generálním ředitelem stal podnikový veterán a strůjce legendárního úspěchu značky Air Jordan Elliot Hill, který se kvůli nové misi vrátil z důchodu. Na nejvyšším postu nahradil Johna Donahoea, který stál v čele firmy poslední čtyři roky a ve funkci CEO vystřídal Marka Parkera, který si ovšem udržel místo předsedy představenstva a ve firmě je dodnes.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPodle amerických médií sehrál Tim Cook důležitou roli při lákání Elliota Hilla zpět do kanceláří Nike v Oregonu. Nejde přitom o málo, protože v minulém kvartálu se společnosti meziročně propadly prodeje o desetinu a byla nucena zhoršit byznysový výhled i pro zbytek roku. Už dřív se pak psalo o tom, že klesá zájem o některé její klíčové produkty, jako jsou třeba tenisky Air Force 1.
Tim Cook během bezmála dvou dekád, po které pomáhá vedení Nike, mohl sledovat solidní růst hodnoty firmy – když do ní nastupoval, její akcie se obchodovaly za 10 dolarů, teď jsou na 80 dolarech. Na druhou stranu s Applem se to srovnávat nedá, jeho akcie se v roce 2005 prodávali kolem pěti dolarů a teď jsou za 230 dolarů…
Přestože menší firmy jako zmíněné brandy typu On a Hoka, nebo dokonce i Adidas, jsou vedle Nike v podstatě trpaslíci (i německý výrobce je v ročních tržbách na polovině výkonu Nike, který měl loni obrat 50 miliard dolarů), je patrná nervozita jak vedení firmy, tak investorů. Více o tom, jak bude vypadat nová strategie Nike, bude jasněji během listopadu. Právě na tehdy společnost přesunula tradiční setkání s analytiky a burzovními experty z Wall Street, aby měl Elliot Hill více času se připravit a svůj plán promyslet. A kdo mu s ním, jak na základě svědectví z Nike poukazuje Bloomberg, pomáhá? No přece Tim Cook.