Do češtiny přeložil Zaklínače, Skyrim i Cyberpunk. Ale zakázka na obří hit z Číny mě překvapila, říká
„Tohle se prakticky neděje, je to velká výjimka,“ říká herní překladatel Filip Ženíšek o své práci na rok staré akci Black Myth: Wukong.
Díky němu jste si v češtině mohli zahrát třeba Zaklínače, Skyrim, Assassin’s Creed nebo Cyberpunk 2077. Je to velezkušený videoherní (ale třeba i knižní a komiksový) překladatel. Filip Ženíšek v oboru patří na absolutní domácí špičku. Přesto i takového profíka dokázal herní byznys zaskočit – a to překladem obřího hitu z Číny i uchazeče o titul nelepší hry letoška. „Rozhodně mě to překvapilo,“ říká pro CzechCrunch.
Když dnes videohra získá oficiální český překlad, je to skoro až takový svátek. Pokud ho už ale můžete slavit, tak často díky přednímu hernímu překladateli Filipu Ženíškovi. „Když dnes vyjde hra bez oficiálního českého překladu, dá se prakticky počítat s tím, že už ho dodatečně nedostane. Vývojáři se obvykle přesunou na další projekt a nemají potřebu, chuť či čas investovat do dalších lokalizací,“ říká. Jenže v případě čínského megahitu to bylo nečekaně jinak.
Akční hra z čínské mytologie Black Myth: Wukong vyšla už před víc než rokem. Herní svět zasáhla silou kung-fu mistra, za měsíc prodala gigantickou hromadu 20 milionů kusů. S odhadovaným rozpočtem 1,5 miliardy korun to je jeden z nejambicióznějších herních produktů, který z Číny do světa zamířil. Ale profesionální lokalizaci do českého jazyka byste u něj nenašli. Až doteď. Vývojáři Wukongu vyslali mezi hráče obří aktualizaci… i s češtinou.
„Jelikož oficiální lokalizace zpětně prakticky nevycházejí, rozhodně pro mě byla tahle zakázka překvapením. Dnes je standard, že česká lokalizace vychází se všemi dalšími jazykovými verzemi ve stejný den,“ popisuje Ženíšek. „Black Myth: Wukong ale loni slavil velké úspěchy na PC a PlayStationu a letos dodatečně vyšla i verze na Xbox. Je jasné, že se vývojáři hře stále věnují a chtějí ji zpřístupnit co největšímu počtu hráčů,“ dodává.
Pro rozhodnutí čínského studia Game Science tak má český překladatel prozaické vysvětlení: „Český překlad určitě zvýší počet prodejů na našem a slovenském trhu.“ Přesto je to poměrně kuriózní. Kdo vládne angličtinou, ten si Wukong jistojistě už pořídil. Kdo ne, ten mohl sáhnout po neoficiálním fanouškovském překladu. Neobvyklý krok tvůrců hry by tak v leckom mohl vyvolat myšlenky na přímočarou snahu o vylepšení image čínských vývojářů za hranicemi.
Každopádně ten, kdo Wukong už hrál, si užil hru zasazenou do čínských legend o Opičím králi Sun Wu-kchungovi, která za mix akční hratelnosti s prvky z her na hrdiny a série Dark Souls sklízela nejedno ocenění. Mimo jiné za nejlepší hru roku od uživatelů Steamu, ale i za nejlepší akční hru na The Game Awards, pomyslných herních Oscarech.
Ke světovému úspěchu čínské hry přispěl i její příběh, který pro Ženíška znamenal nemalý objem práce. „Překlad měl necelých 150 tisíc slov, něco kolem 450 normostran. Pracoval jsem na něm sám, o korekturu se postaral můj dlouholetý spolupracovník Adam Hudec,“ říká překladatel, který se o českých lokalizacích už jednou pro CzechCrunch rozpovídal. A co možné překážky pramenící z toho, že jde o čínskou hru?
„Překlad probíhal z anglické verze. Největším úskalím byla transkripce čínských jmen a výrazů,“ odpovídá nepřekvapivě Ženíšek. Ale bez zabrouzdání do čínského jazyka to nešlo. „Kvůli tomuto projektu jsem se učil přepisovat čínský zápis pomocí Švarného metody, protože právě té jsem se chtěl držet. Ale klient si nakonec výslovně přál používat pchin-jin, který se mnohem víc blíží anglické verzi,“ přidává lingvistickou zajímavost.
Každopádně náhoda tomu chtěla, že podobně výjimečná situace jako s Wukongem nastala i u dalšího velkého hitu poslední doby. „Dnes už je to velká výjimka, aby nějaká hra dostala oficiální lokalizaci takto zpětně. Ale jak ukazují události poslední doby, šance není úplně nulová. Shodou okolností v dohledné době vyjde oficiální český překlad hry Clair Obscur: Expedition 33, na kterém jsem také rád pracoval,“ láká Ženíšek.
Zmíněná hra vyšla před půl rokem – a i když jde o úplně jiný žánr než Wukong, něco je přece jen spojuje. Zaprvé je Clair Obscur: Expedition 33 současně hra i umělecké dílo, které je obdobně, jako byl Black Myth: Wukong loni, žhavým adeptem na titul nejlepší hry roku. A zadruhé ta čeština.
A vlastně ještě jedna věc tu je. Oběma nadmíru povedeným titulům jsme věnovali díl našeho herního newsletteru, který si přihlašte tady.
Top novinky ze světa her
🎮 Do českých obchodů míří „nový Xbox“ neboli herní handheld ROG Xbox Ally X, recenze zde.
🤝 Petr Kolář z Warhorse, Aleš Ulm z Bohemia Interactive a spousta dalších promluví tento víkend o herním vývoji na konferenci GameDev Connect v Brně. Zároveň tu různé indie týmy z Česka a Slovenska ukážou, na čem právě pracují. Ideální akce pro ty, co chtějí proniknout do videoherního průmyslu.
📖 Obchod Xzone vydal další herně pozitivní knihu. Hledání min: Jak si Microsoft začal hrát vám připomene zrod devadesátkové legendy předinstalované na čtyřech miliardách počítačů s Windows. A ukáže, jak Minesweeper ovlivnil pracovní i herní kulturu.
3️⃣ Demoverze, které nesmíte minout. Zaprvé vyšlo demo nových Heroes of Might and Magic, kteří se nejvíc hlásí k odkazu třetího dílu. A zadruhé vyšlo demo hry Brno Transit, která vás vezme… do brněnského metra!
🔥 Jestli vám to ale pořád nestačí, až do pondělí běží Steam Next Fest, festival všemožných her, které si můžete zdarma vyzkoušet a pak třeba rovnou přidat ke sledování.
🕹️ A když je řeč o demech, tak v Ostravě proběhl game jam – a většinu účastnických her můžete vyzkoušet tady.
🚀 Zaklínač se podíval do vesmíru! Po nebi se tentokrát neproháněl Divoký hon, ale Geraltův a Ciriin medailon, které si vzal s sebou polský astronaut Sławosz Uznański-Wiśniewski na misi v rámci ESA.
🏰 Na crowdfundingu to žije. Chystaná středověká hra na hrdiny Legacy of Valor od Filipa Husáka se na Kickstarteru blíží svému cíli a chybí jí vybrat už jen několik posledních grošů. A na Startovači si přijdou na své fanoušci všech bizárů, protože tu shání peníze Jiří Kára Simulátor.
🤔 Zatím to nikdo nepotvrdil, ale objevují se spekulace, podle kterých by už v roce 2027 mohla vyjít nová generace konzolí PlayStation i Xbox. Odpovídalo by to dosavadním časovým rozestupům mezi jednotlivými generacemi, na druhou stranu řada běžných hráčů se bude asi ptát… je to vůbec potřeba?





































