Tomáš Čupr začíná dobývat Německo. Online supermarket Rohlík se pod novým názvem spouští v Mnichově
Před měsícem se stal Rohlik.cz prvním českým startupem, jehož hodnota překročila miliardu dolarů, a teď s novým kapitálem v zádech startuje svou velkou západní expanzi. Po České republice, Maďarsku a Rakousku začíná online supermarket Tomáše Čupra rozvážet potraviny také v Německu, kde chce v následujícím roce obsadit několik měst. První na řadě je Mnichov.
V Německu se z Rohlíku stane ve volném překladu „Křup“, u našich západních sousedů totiž bude největší tuzemský online supermarket fungovat pod značkou Knuspr.de. Sázet bude na osvědčený recept z Česka, Maďarska i Rakouska, kde již působí, a německým zákazníkům plánuje doručovat potraviny do tří hodin od objednání.
„Úspěch, který s naším obchodním modelem sklízíme v České republice, Maďarsku i Rakousku ukazuje, jak rychle si spotřebitelé zvykají na nákup kvalitních potravin online. A to je teprve začátek. Očekáváme, že podíl online nákupů potravin v Německu dosáhne v příštích pěti letech 30 % a my s Knuspr.de u toho chceme být. Naším cílem je do tří let dodávat potraviny přibližně 30 milionům zákazníků a ve střednědobém horizontu se stát jedničkou v oblasti online dodávek potravin v Německu,“ říká Erich Čomor, šéf Knuspr.de.
Takové cíle pochopitelně nepůjde splnit pouze v Mnichově. Ještě letos se tak chce Knuspr.de rozjet do Frankfurtu a v příštím roce přidat Dortmund, Hamburk či Kolín nad Rýnem. Skupině Rohlik Group, jež zastřešuje působení na všech trzích, v expanzi pomůže čerstvě nabraný kapitál od investorů, kteří do firmy Tomáše Čupra jen letos vložili 290 milionů eur, tedy více než sedm miliard korun. Rohlík se díky tomu stal prvním českým jednorožcem, když jeho hodnota překročila miliardu dolarů.
Celkově už Rohlik.cz v investicích nabral 350 milionů eur, tedy téměř devět miliard korun. I proto jsme ho zařadili do našeho výběru CC25, v němž jsme vybrali pětadvacet tuzemských startupů, které se v příštích letech rozhodně vyplatí sledovat. Letošními velkými investicemi a expanzí do Německa totiž Tomáš Čupr se svými kolegy rozhodně nekončí. Brzy by chtěl vstoupit také do Rumunska, Itálie, Španělska a Francie.
„Na začátku března jsme oznámili první kolo financování, v němž jsme získali 190 milionů eur. O tři měsíce později jsme získali dalších 100 milionů eur a dosáhli jsme statusu jednorožce. Tyto investice jsou důkazem důvěry našich investorů v rychlý růst Rohlik Group,“ vysvětluje její zakladatel a šéf Tomáš Čupr. „Dodatečný kapitál nám pomáhá růst rychleji, než jsme původně plánovali. Urychluje rozvoj a expanzi na nové trhy, technologický rozvoj našich distribučních center a dokonalé zavádění inovací v celé společnosti,“ dodává.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV Mnichově nyní začíná Knuspr.de s nabídkou, která čítá přes devět tisíc položek. Téměř třetinu sortimentu by přitom měly tvořit lokální produkty a dodávky budou možné od pondělí do soboty mezi 7.00 a 22.00. Například v Česku už je dnes online supermarket schopný doručovat do dvou hodin od objednávky a nabízí přes sedmnáct tisíc skladových položek.
Německo bude pro Rohlík dosud nejvíce konkurenčním trhem, na který vstupuje. Potká se na něm například s online supermarketem Bringmeister, který letos koupila skupina Rockaway Capital, a potraviny doručuje jak několik tradičních velkých hráčů, tak i stále více mladých startupů, jež často sází na koncept velmi rychlého doručení základních potravin v centru měst třeba do 15 minut.
Například startup Flink začal fungovat teprve začátkem roku, ale už od investorů získal 240 milionů dolarů. Konkurenční startup Gorillas se po jarní investici ve výši 290 milionů dolarů stal jednorožcem po pouhém roce fungování, když celkově získal už přes 330 milionů. Mnohamiliardové investice teď míří do sektoru s doručováním potravin po celém světě, a tak si chce každý ukrojit co největší díl koláče.