Trable Jamese Bonda: Lidé, kteří ho mají na starost, si nerozumí s Amazonem. Je to banda idiotů, říkají

Amazon před třemi lety koupil studio MGM, které drží práva na Bonda. Dělí se o ně ale s Barbarou Broccoli, která Amazon nemá moc ráda.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

bond-amazon

Foto: Forum Film/Amazon/CC

James Bond nově operuje pod křídly Amazonu

0Zobrazit komentáře

James Bond patří mezi nejdéle běžící filmové série v historii. Když studio MGM, které k němu vlastní práva, koupil Amazon, zdálo se, že firma bude do jeho dalšího rozvoje s nadšením investovat – jde přece o velice hodnotnou značku. Narazila ale na problém. Barbara Broccoli, která se o agenta 007 stará, má velmi specifické požadavky a podle všeho se ve vyjednávání s Amazonem dostala do mrtvého bodu, z něhož nikdo nezná jasnou cestu.

Nápadů přitom bylo hodně ještě před dokončením nákupu studia za 8,5 miliardy dolarů v roce 2021. Samozřejmě se diskutovalo o seriálu přímo s Bondem, ale také o spin-offu s Moneypenny, osobní sekretářkou jeho šéfky, nebo spin-offu s ženskou agentkou 007. Jak ovšem zmiňuje nový článek deníku The Wall Street Journal, reakcí Barbary Broccoli na takové návrhy bylo prý jen: „Četli jste tu smlouvu?“

Amazon si totiž s Bondem nemůže dělat, co chce – bez schválení vlastně nemůže dělat vůbec nic. MGM vlastní hlavně distribuční práva na filmovou sérii a přidružená média, o veškerých kreativních aspektech rozhoduje samostatná produkční společnost Eon Productions, respektive Danjaq, od níž licencuje práva. Obě v 60. letech minulého století založil Albert R. Broccoli poté, co koupil práva na audiovizuální adaptace knižních bondovek Iana Fleminga. Dnes patří nevlastním sourozencům Michaelu G. Wilsonovi a Barbaře Broccoli.

Screenshot

Reprofoto: Oscars/YouTube

Barbara Broccoli a Michael Wilson při přebírání čestných Oscarů

Když Amazon koupil MGM, předpokládalo se, že domluva s nimi nebude tak náročná a firma od nich dokáže získat svolení na tvorbu obsahu i mimo hlavní filmovou sérii. Ale v tom se vedení retailového a technologického giganta podle všeho zmýlilo. Broccoli, která zvlášť v posledních letech převzala otěže po svém starším nevlastním bratrovi, už při zmínce slova „obsah“ reaguje odmítavě. Agent britského veličenstva je v jejích očích mnohem více.

Zatímco Amazon svůj přístup zakládá na moderních nástrojích streamovacích služeb s daty o diváckých preferencích a s doporučovacími algoritmy, v Eon Productions nad věcmi přemýšlejí mnohem více intuitivně a v duchu tradičnějšího Hollywoodu. „Tihle lidi jsou banda idiotů,“ řekla prý Broccoli svým přátelům o své komunikaci s firmou Jeffa Bezose.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jedna strana chce rozšiřovat franšízu a budovat ji na základě tržních analýz, druhá zase mluví například o tom, jak výběr herce pro Jamese Bonda je stejně důležitý jako volba životního partnera. Proto více než tři roky od premiéry posledního filmu s Danielem Craigem Není čas zemřít stále není rozhodnuto, kdo by se agentem 007 měl stát v budoucnu, natož aby existoval nový scénář nebo produkční plán.

Přestože značka Bonda je poměrně úzce spjata s určitým stylem a reklamou (v minulosti se prodávala třeba pěna na holení nebo zubní pasta, dnes je to spíš o luxusních hodinkách a autech Aston Martin), Broccoli za dobu svého působení už víckrát odmítla moderní franšízové prvky jako televizní seriály, videohry nebo dokonce kasino.

Spectre

Foto: Forum Film

Daniel Craig v roli Jamese Bonda ve filmu Spectre

Nad celou značkou, kterou považuje za rodinný poklad a vůči níž cítí silnou zodpovědnost, drží pevnou ruku a ve všech směrech zajišťuje, aby si udržela důstojnost, specifickou estetiku a status. Nikdy například nedovolí, aby Bonda ztvárnila žena – ne kvůli sexismu, naopak argumentuje, že filmový a televizní svět potřebuje více původních ženských postav, a ne jen vytvářet ženské verze tradičně maskulinních hrdinů. Prý je nicméně otevřená tomu, aby to nebyl vždy jen bílý heterosexuální a hypermaskulinní muž.

Pokud to dává kreativně smysl, je ochotná i riskovat – ostatně právě to se stalo při obsazení Daniela Craiga. Nejen, že tehdy šlo o poměrně neznámého herce (něco, co by Amazon spíš nechtěl), typově se od svých předchůdců výrazně lišil. Nikdy předtím agent 007 neměl blond vlasy a výrazné modré oči. Fanoušci série jeho výběr zpočátku kritizovali, zpětně ale Craig patří mezi nejoblíbenější Bondy.

V takovém kontextu je poměrně překvapivé, že Broccoli schválila vznik reality show 007: Cesta k miliónu. Aktuálně je to jediný bondovský projekt, na kterém s Amazonem aktivně pracuje. Není to ale nějaký první výsledek spolupráce, reality show byla schválena ještě před nákupem studia MGM.

Technicky zatím od premiéry Není čas zemřít neuběhlo tolik času, mezi ní a premiérou předchozího Spectre uběhlo celých šest let. Po třech letech už ale studio mělo scénář, režiséra i jasný plán natáčení, takže může trvat minimálně další tři roky, než se agent 007 opět objeví na velkém plátně. Pokud budeme optimističtí. O budoucnost značky a jedné z nejslavnějších filmových sérií se nicméně nejspíš obávat nemusíme, jen se zrovna dostala do složitější situace. Na ty je ale James Bond přece cvičený.